Transgraniczny most w Kostrzynie nad Odrą z włókien węglowych. Budują go niemieckie koleje
Autor: Deutsche Bahn
Niemieckie koleje budują nad Odrą transgraniczny most kolejowy z włókien węglowych
Nowoczesny most kolejowy, wykonany z włókien węglowych budują na Odrze niemieckie koleje. To transgraniczny obiekt, dzięki któremu po moście będą mogły w przyszłości kursować pociągi elektryczne i rozwijać prędkość nawet do 120 km/h. Dotąd mogły zaledwie 30 km/h. Konstrukcja mostu z włókien węglowych jest unikatowym rozwiązaniem na skalę światową.
Spis treści
- Nowoczesny most kolejowy z włókien węglowych zastąpił stary stalowy obiekt z 1867 roku
- Stary most w Kostrzynie nad Odrą pocięto na kawałki i rozebrano
- Nowy most w Kostrzynie nad Odrą jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji
- Most z włókna węglowego ma 260 metrów długości
- Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą?
Nowoczesny most kolejowy z włókien węglowych zastąpił stary stalowy obiekt z 1867 roku
Nowy most na Odrze zastąpił starą konstrukcję zbudowaną w 1867 roku. Wiadukt kolejowy łączył wówczas Berlin z Prusami Wschodnimi i Zachodnimi w ramach tzw. Kolei Wschodniej. Został poważnie uszkodzony podczas I wojny światowej,ale został odbudowany w 1920 roku z części innych zniszczonych mostów. Most był również przedmiotem silnych sporów podczas II wojny światowej. Pociągi spalinowe mogły kursować po starym obiekcie z prędkością zaledwie 30 km/h. Nowy obiekt znacząco poprawi więc komfort i zmniejszy czas podroży koleją przez ten obiekt. Jak podaje DB, okres użytkowania technicznego starego, stalowego mostu po prostu dobiegł końca. Jego naprawa nie wchodziła już w grę, dlatego też postanowiono go zastąpić nowym obiektem. Cała inwestycja ma kosztować 65 milionów euro.
Nowoczesne przęsła już pojawiły się nad Odrą. Robią ogromne wrażenie.
To ważny dzień dla transportu kolejowego w Brandenburgii i Polsce. Nowy most na Odrze zastępuje 100-letni most kolejowy i jest już zaprojektowany tak, aby miał dwa tory i jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji trasy. Oznacza to, że most uwzględnia już stan docelowy Kolei Wschodniej. Chcemy zwiększyć ruch na torach. Można to osiągnąć jedynie poprzez rozwój i zwiększenie liczby tras – mówił Guido Beermann, minister infrastruktury i planowania krajowego Brandenburgii.
Stary most w Kostrzynie nad Odrą pocięto na kawałki i rozebrano
Stary most został pocięty na kawałki i rozebrany. Dwustumetrowe stalowe przęsła zastępowane są nowoczesnymi konstrukcjami wykonanymi z włókien węglowych. To podatne na rozciąganie i bardzo trwałe materiały. Na dodatek, lżejsze od stalowych konstrukcji. Zastosowanie przęseł z włókien węglowych to unikatowe rozwiązanie w skali świata.
NOWY MOST KOLEJOWY NAD REGALICĄ PRZESZEDŁ POZYTYWNIE PRÓBY OBCIĄŻENIOWE
Autor: Budimex
Pozytywnie zakończyły się próby obciążeniowe mostu kolejowego nad rzeką Regalicą i wiaduktu. Po przebudowie przepłyną pod nim nawet lodołamacze stacjonujące w pobliskiej bazie. Po moście biegną dwa nowe tory umożliwiające jazdę z prędkością ponad 100 km/h.
Nowy most w Kostrzynie nad Odrą jest przygotowany do późniejszej elektryfikacji
Nowy most będzie miał także dwa tory. Obiekt wybudowano tak, by był już przygotowany do późniejszej elektryfikacji. Obecnie bowiem na tej linii jeździły tylko składy spalinowe. W przyszłości pociągi będą mogły poruszać się po obiekcie z prędkością do 120 km/h zamiast dotychczasowych 30 km/h. Zwiększa to przepustowość tras i skraca czas podróży.
Most z włókna węglowego ma 260 metrów długości
Projekt mostu wykonała firma architektoniczna Schüßler-Plan z Berlina. Wspólnie z Knights Architects z Londynu stworzyli projekt sieciowego mostu łukowego o długości 260 metrów. 130 metrów to cześć znajdująca się bezpośrednio nad nurtem Odry.
Jak donosi DB, nowa konstrukcja będzie pierwszym na świecie sieciowym mostem łukowym z włókiem węglowych w transporcie kolejowym. Dzięki elastycznemu materiałowi i innowacyjnej technologii budowy stanowi konstrukcję materiałooszczędną i przyjazną dla środowiska.Trasę, fundamenty i podkonstrukcje wykonała firma Schüßler-Plan.
Kiedy będzie gotowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą?
Jak zapowiadają przedstawiciele Deutche Bahn, most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą ma być gotowy do końca 2023 roku.
CZYTAJ TEŻ:
OBWODNICA ŁOMŻY. KIEDY BĘDZIE GOTOWA OSTATNIA CZĘŚĆ VIA BALTICA
KILOMETROWA ESTAKADA WYSOKA NA 10 PIĘTER POWSTAJE NA S1 W BESKIDACH
PÓŁNOCNA OBWODNICA KRAKOWA: WIEMY, KIEDY BĘDZIE GOTOWA