Spis treści
Najpierw remont mostu Grunwaldzkiego, potem rozbiórka
Most Grunwaldzki w Krakowie został zamknięty na ponad 7 miesięcy. W tym czasie ten znany w Małopolsce obiekt przejdzie gruntowny remont. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe, bo jak oceniają służby miejskie, obiekt jest już na graniczy śmierci technicznej. Potwierdziło się to po rozpoczęciu prac.
Teraz – po odsłonięciu płyty pomostowej – widać wyraźnie, że materiały użyte do budowy nie sprostały próbie czasu. Dziury i odsłonięte zbrojenie płyty pomostu są widocznym potwierdzeniem słuszności decyzji o remoncie. Dalsze zwlekanie z remontem mogłoby się zakończyć jak w Gdańsku, gdzie podobny most musiał został awaryjnie zamknięty, albo – co gorsza – jak w Dreźnie, gdzie podobna konstrukcja się zawaliła. 7-miesięczne zamknięcie mostu dla samochodów, a 5,5-miesięczne dla tramwajów pozwoli uniknąć tak dramatycznych scenariuszy – podaje Urząd Miasta.
Jednak remont jest konieczny, by obiekt przetrwał jeszcze kilkanaście lat, kiedy to planowane jest jego całkowite wyburzenie. Obecnie szacuje się, że nastąpi to w 2038 roku. W jego miejscu stanie zupełnie nowy, nowoczesny obiekt, spełniający obecne standardy komunikacyjne i który połączy Stare Miasto i Dębniki.
Trwają prace remontowe na Moście Grunwaldzkim
W sobotę 10 maja 2025 r. rozpoczęły się prace na moście Grunwaldzkim. Remont przeprawy potrwa 10 miesięcy, w tym przez 7 miesięcy nie będą mogły przejeżdżać po niej samochody, a przez 5,5 miesiąca tramwaje. Miasto przygotowało zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej. Szczegółowe informacje można znaleźć tu.
Do końca czerwca płyta pomostowa przeprawy zostanie oczyszczona. W kanale ciepłowniczym od strony ronda Grunwaldzkiego swoje prace kontynuował także MPEC przy wymianie dwóch rur ciepłowniczych, każdej o średnicy 70 cm – podaje miasto. – Po zakończeniu tych prac zostanie ułożone nowe zbrojenie pod betonową podbudowę jezdni, torowiska i chodnika. Następnie zostanie zamontowana nowa izolacja przeciwwodna. Dzięki niej most będzie odporny na degradację powodowaną przez deszcz czy śnieg. Trwają także prace przy naprawie dylatacji.
Remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie – zakres prac
Remont mostu Grunwaldzkiego obejmie kluczowe elementy konstrukcji, w tym:
- wymianę nawierzchni jezdni i torowiska tramwajowego, co poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowania mostu
- naprawę żelbetowej płyty mostu, która stanowi podstawę całej konstrukcji
- przebudowę ciepłociągu, aby zmodernizować infrastrukturę techniczną biegnącą przez most.
Ogromne utrudnienia drogowe w Krakowie
Zarząd Dróg Miasta Krakowa jeszcze przed rozpoczęciem prac prognozował, że remont wymusi czasowe wyłączenie mostu z ruchu samochodowego na co najmniej 8 miesięcy. Przez około 6 miesięcy ruch tramwajowy również będzie wstrzymany. W tym czasie zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Jak podkreśla ZDMK, priorytetem jest zapewnienie alternatywnych tras komunikacyjnych oraz minimalizowanie utrudnień dla mieszkańców.
Dzięki opisanym powyżej działaniom będzie on mógł służyć krakowianom i przyjezdnym przez kolejne kilkanaście jak nie kilkadziesiąt lat. W tym czasie miasto będzie musiało się przygotować do budowy zupełnie nowej przeprawy – informuje miasto.
Most Grunwaldzki w Krakowie ma 53 lata
Most Grunwaldzki w Krakowie ma 153 metry długości i 31,40 metra szerokości. Jest podparty na dwóch filarach. Po moście biegną tory tramwajowe i dwupasmówka.
Obiekt wybudowano w latach 1968 – 1972. Jego projektantami byli: Stefan Filipiuk, Andrzej Topolewicz i Józef Malinowski z gdańskiego „Transprojektu”. Wykonawcą było Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Most łączy Stare Miasto z Dębnikami.
Czytaj też:
- Te firmy budują najwięcej ważnych dróg w Polsce. GDDKiA podała zestawienie
- Gigantyczna tarcza TBM waży 600 ton. Będzie drążyć tunel w Limanowej
- Północna obwodnica Krakowa już otwarta! Kierowcy pojechali nową drogą wokół Krakowa i do Warszawy
- Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice
