M2. Druga linia metra w Warszawie

2016-05-23 14:55
II linia metra
Autor: AGP Metro Polska S.C. II linia metra - stacja „Rondo Daszyńskiego"

Druga linia metra była najbardziej oczekiwaną nową inwestycją publiczną w Warszawie. Choć centralny odcinek ma tylko siedem stacji, już zmienił miejski transport.

II linia warszawskiego metra. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum firm AGP Metro Polska.
Autor: Miasto Stołeczne Warszawa II linia warszawskiego metra. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum firm AGP Metro Polska: lider Astaldi, firma GÜLERMAK Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Termin realizacji opóźnił się m.in. z powodu zalania jednej ze stacji - Centrum Nauki Kopernik.

Linia M2

Druga linia warszawskiego metra ma docelowo mieć długość przeszło 30 kilometrów. Jeśli nie dojdzie do opóźnień, powinna zostać oddana do użytku w 2030 roku. Przecinając poprzecznie pierwszą linię metra, ma łączyć Bemowo z Bródnem i Gocławkiem. Na razie gotowy jest tylko centralny odcinek z siedmioma stacjami na Woli, w Śródmieściu i na Pradze.

Historia drugiej linii

Plany rozbudowy systemu liczą sobie wiele lat, budzący zażarte dyskusje przebieg drugiej linii ustalono w 2006 roku.  W kolejnym roku władze Warszawy ogłosiły konkurs architektoniczny na projekt koncepcyjny pierwszego odcinka. Budowę zaczęto od środka, w najgęściej zabudowanych centralnych dzielnicach. Kolejne stacje mają być sukcesywnie budowane po obu stronach rzeki. Początkowo oferty składane przez potencjalnych wykonawców przekraczały założony budżet. Dopiero przy drugiej próbie, w 2009 roku podpisana została umowa z konsorcjum AGP Metro Polska. Budowa okazała się wyzwaniem m.in. ze względu na skomplikowaną budowę geologiczną terenu. Fragment tunelu prowadzi pod dnem Wisły, wkrótce po jego otwarciu wiele mówiło się o przeciekach, inwestor i wykonawca zapewniał jednak że to naturalne zjawisko. Kontrowersje budził konflikt między autorami pracy konkursowej. Mieszkańcy Pragi protestowali z kolei przeciw przedłużającej się budowie, która ich zdaniem zaszkodziła lokalnemu handlowi i doprowadziła do pękania ścian w starych kamienicach. Prace budowlane zakończyły się we wrześniu 2014. Kolejne miesiące zajęły odbiory, ostatecznie nowa inwestycja została oddana do użytku w marcu 2015.

Druga linia – wady i zalety

Druga linia metra usprawniła transport w mieście. Według ogłoszonych przez warszawski ratusz badań ruch samochodowy między Wolą a Pragą został ograniczony o 25%. Zmniejszenie liczby samochodów może być jeszcze bardziej widoczne po wydłużeniu linii. Choć większość mieszkańców Warszawy zgadza się, że druga linia metra jest bardzo potrzebna, budowę krytykowano nie tylko za opóźnienia. Nie spodobały się charakterystyczne kolorowe daszki nad wejściami do tuneli. Medialna krytyka dotyczyła także funkcjonalności stacji, w tym złego powiązania wejść do metra z przejściami dla pieszych i trasami komunikacyjnymi.

Nowa inwestycja – plany rozbudowy

Trwają przygotowania do rozbudowy drugiej linii metra. W kwietniu 2016 rozpoczęły się prace związane z przedłużeniem linii M2 w stronę dzielnicy Targówek. W tym etapie prac mają być wybudowane trzy nowe stacje, a sama trasa wydłuży się o trzy kilometry, sięgając ulicy Trockiej na Targówku Mieszkaniowym. 

Projektant metra przedstawia założenia autorskie>>

Centralny odcinek II linii metra w Warszawie
Lokalizacja: Warszawa, od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego, tunel pod dnem Wisły
Autorzy: Konsorcjum firm B.P. Metroprojekt i AMC – Andrzej M. Chołdzyński, Konsorcjum Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością: architekt Andrzej M. Chołdzyński (generalny projektant architektury w fazie WPK), Stanisław Pęski (główny inżynier projektu w fazie WPK), Wojciech Fangor (malarstwo i grafika)
Współpraca: architekci Tomasz Burno, Artur Wieliczko, J. Bartosz Krzemiński, Mirosław Falkowski, Tomasz Birezowski, Magdalena Małkowska, Krzysztof Petrynik, Elżbieta Wróbel Wodzyńska
Konstrukcja: Franciszek Misiurek, Urszula Gawlewicz
Generalny wykonawca: AGP Metro Polska
Inwestor: Miasto st. Warszawa
Inwestor zastępczy: Metro Warszawskie
Powierzchnia użytkowa: ok. 51 993 m2
Powierzchnia całkowita: ok. 127 909 m2
Kubatura: ok. 709 418 m3
Konkurs: 2007
Budowa: 2010-2015
Koszt inwestycji: ok. 4,6 mld zł


Firmy zaangażowane w budowę
ILF Consulting Engineers Polska – m.in. system informacji wizualnej
JP Contracting – roboty torowe
LenGlass - balustrady szklane
Motiveglass -przeszklenia
SOPREMA Polska - izolacje wodochronne











Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej