Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie coraz bliżej końca. Kiedy otwarcie nowej przeprawy przez Wisłę?

2023-09-26 8:06

Trwa budowa kładki pieszo-rowerowej, łączącej bulwary wiślane z prawobrzeżną Warszawą. Kładka będzie liczyła 452 m długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Na finiszu jest już montaż elementów stalowej konstrukcji. Zobacz najnowsze zdjęcia z budowy kładki. Kiedy otwarcie mostu przez Wisłę dla pieszych i rowerzystów?

Spis treści

  1. Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej w Warszawie
  2. Galeria najnowszych zdjęć (25 września) z budowy kładki pieszo-rowerowej
  3. Projekt kładki pieszo-rowerowej
  4. Kładka pieszo rowerowa Warszawa - zdjęcia z początku budowy
  5. Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja
  6. Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?
  7. Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej
  8. Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?
  9. Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

Aktualności z budowy kładki pieszo-rowerowej w Warszawie

Kładka pieszo-rowerowa powiększyła się o kolejne elementy stalowe. Montaż elementów konstrukcji bezpośrednio z poziomy rzeki dobiega końca. Budowa przebiega w dobrym tempie. Będzie to pierwsza przeprawa w Warszawie przeznaczona dla pieszych i rowerzystów, która łączy oba brzegi miasta.

Przeczytaj też:

Galeria najnowszych zdjęć (25 września) z budowy kładki pieszo-rowerowej

Projekt kładki pieszo-rowerowej

Projekt architektoniczny mostu pieszo-rowerowego został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygnięty we wrześniu 2017. O nagrodę walczyło aż 40 prac konkursowych, które spłynęły nie tylko z Polskich pracowni. Zwyciężyła warszawska pracownia Schuessler Plan, polska filia niemieckiego biura projektowego. Projektanci m.in. zaprojektowali warszawski most Marii Skłodowskiej-Curie.

Sąd konkursowy docenił niezwykle prostą i elegancką formę projektu. Architekci dołożyli wszelkich starań, aby projekt był spójny z otaczającym go pejzażem. Przeprawa będzie miała 452 m długości i 6 m szerokości. Wykończona będzie rdzawą kortenowską stalą. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych zagięciach kładka będzie znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki.

Inspiracją do zrealizowania pomysłu budowy kładki przez Wisłę była praca magisterska Małgorzaty Dembowskiej (2014 rok). Była to praca napisana pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Kładka pieszo rowerowa Warszawa - zdjęcia z początku budowy

kładka pieszo-rowerowa Warszawa
Autor: Zarząd Dróg Miejskich Warszawa Projekt przeprawy przygotowała wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy - dopracowała wszelkie detale, aby postawiony obiekt był odporny na działanie sił przyrody

Kładka pieszo-rowerowa - konstrukcja

Ustrój nośny kładki zaprojektowany został jako konstrukcja w całości stalowa. Ma ona mieć postać hermetycznie zespawanego dźwigara skrzynkowego o zmiennej wysokości zwiększającej się ku podporom. Ustrój oparty będzie na masywnych żelbetowych tarczach filarowych, z których trzy posadowione będą w korycie Wisły, a dwa kolejne po wschodniej stronie szlaku żeglugowego, w oddzielonej wałem strefie wody płytkiej. Aby spełnić wymogi co do wysokości nad lustrem wody w świetle przęsła, konieczne było zastosowanie ustroju nośnego o znacznej smukłości, przy uwzględnieniu obciążeń statycznych i szerokości powierzchni komunikacyjnej. Dlatego w przęśle głównym dźwigar musiał znaleźć się nad pomostem. Zaprojektowano go jako jednopylonowe, stalowe podwieszenie od strony wschodniej.

Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 m.

Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową. Minimalna przestrzeń użytkowa zaplanowana to 6 m, a na węższej rampie po stronie lewobrzeżnej – 3,5 m. Na przeprawie znajdą się dwie „strefy wypoczynkowe” z drewnianymi siedziskami. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie też objęty monitoringiem.

Kładka pieszo-rowerowa będzie miała 452 m długości (suma długości przęseł znacznie przekroczy 500 m).

Kiedy zakończy się budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę?

Nowa przeprawa pozwoli pieszym i rowerzystom na łatwe przedostanie się z praskiego brzegu rzeki na Powiśle najpóźniej wiosną 2024 r.

Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej

kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najważniejsze informacje o kładce pieszo-rowerowej Link: Kliknij i powiększ

Gdzie powstaje kładka pieszo-rowerowa?

Przeprawa połączy Bulwary Wiślane z Pragą na wysokości ulic Karowej na lewym brzegu i Okrzei na prawym brzegu. Dzięki budowie nowego mostu Praga stanie swego rodzaju „przedłużeniem” Śródmieścia Warszawy. Będzie to pierwsza przeprawa w stolicy tylko dla pieszych i rowerzystów.

Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce

przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce
Autor: Urząd m.st. Warszawy Najbardziej znane przeprawy pieszo-rowerowe w Polsce Link: Kliknij i powiększ
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej