Autostrada A2 cała z betonu

2011-12-06 13:24
Autostrada A2
Autor: brak danych Autostrada A2

Nowo otwarta autostrada A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko to druga sieć drogowa z betonu w Polsce, która łączy kraj z Niemcami. Ta wykonana z betonu nawierzchnia jest bardziej bezpieczna i cichsza od standardowej nawierzchni bitumicznej.

Otwarta 1 grudnia 2011 roku, autostrada A2 jest jedną z najnowocześniejszych dróg w Polsce, z nawierzchnią betonową.

Przeczytaj również: Autostrada A2: zobacz, jak wyglądało oświetlenie podczas otwarcia

Jak była budowana autostrada A2?

Autostrada A2 była budowana w najnowszej technologii betonowej - washbeton, która polega na wymywaniu zaprawy z górnej (powierzchniowej) warstwy drogi i odsłonięciu kruszywa.
Zaletą tej technologii jest uzyskanie najwyższej (z aktualnie możliwych do osiągnięcia) trwałości nawierzchni. Co ważniejsze droga budowana w ten sposób, jest bezpieczniejsza i cichsza od nawierzchni bitumicznej. Nawierzchnia betonowa jest od 2,5 do 3,5 razy trwalsza od jezdni asfaltowych i charakteryzuje się wysoką przyczepnością. Ponadto, drogi wykonane z betonu są jaśniejsze, w związku z czym są bardziej widoczne podczas złych warunków pogodowych.
Warto zaznaczyć, że niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadków na autostradach betonowych jest o 32 proc. niższy, niż na nawierzchniach z asfaltu.

Betonowa autostrada A2

Autostrada A2 na odcinku Świecko -Nowy Tomyśl jest najdłuższą trasą wykonaną w technologii betonowej, której nawierzchnia ma ok. 30 cm grubości. Do budowy drogi użyto 1 mln m3 betonu, a łączna powierzchnia wylanego betonu to ponad 2 mln m2 ( co równa się rozmiarowi prawie 300 boisk piłakrskich). Ponadto, autostrada A2 spełnia wszystkie wymogi europejskich norm środowiskowych, dzięki czemu nowy, 105 kilometrowy odcinek jest jednym z najbradziej proekologicznych projektów infrastrukturalnych w Europie.
Betonowy odcinek drogi Świecko - Nowy Tomyśl, jest drugą w Polsce autostradą z betonu, która łączy Polskę z Niemcami. Pierwszym betonowym odcinkiem był oddany w 2009 roku, fragment autostrady A4 Krzyżowa - Zgorzelec. Do betonowych autostad dołączy za kilka lat budowana droga autostrady A1 Stryków - Tuszyn oraz kolejne 140 km drogi do Pyrzowic.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej