Autostrada A2 cała z betonu

2011-12-06 13:24
Autostrada A2
Autor: brak danych Autostrada A2

Nowo otwarta autostrada A2 na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko to druga sieć drogowa z betonu w Polsce, która łączy kraj z Niemcami. Ta wykonana z betonu nawierzchnia jest bardziej bezpieczna i cichsza od standardowej nawierzchni bitumicznej.

Otwarta 1 grudnia 2011 roku, autostrada A2 jest jedną z najnowocześniejszych dróg w Polsce, z nawierzchnią betonową.

Przeczytaj również: Autostrada A2: zobacz, jak wyglądało oświetlenie podczas otwarcia

Jak była budowana autostrada A2?

Autostrada A2 była budowana w najnowszej technologii betonowej - washbeton, która polega na wymywaniu zaprawy z górnej (powierzchniowej) warstwy drogi i odsłonięciu kruszywa.
Zaletą tej technologii jest uzyskanie najwyższej (z aktualnie możliwych do osiągnięcia) trwałości nawierzchni. Co ważniejsze droga budowana w ten sposób, jest bezpieczniejsza i cichsza od nawierzchni bitumicznej. Nawierzchnia betonowa jest od 2,5 do 3,5 razy trwalsza od jezdni asfaltowych i charakteryzuje się wysoką przyczepnością. Ponadto, drogi wykonane z betonu są jaśniejsze, w związku z czym są bardziej widoczne podczas złych warunków pogodowych.
Warto zaznaczyć, że niemieckie badania wykazały, że wskaźnik wypadków na autostradach betonowych jest o 32 proc. niższy, niż na nawierzchniach z asfaltu.

Betonowa autostrada A2

Autostrada A2 na odcinku Świecko -Nowy Tomyśl jest najdłuższą trasą wykonaną w technologii betonowej, której nawierzchnia ma ok. 30 cm grubości. Do budowy drogi użyto 1 mln m3 betonu, a łączna powierzchnia wylanego betonu to ponad 2 mln m2 ( co równa się rozmiarowi prawie 300 boisk piłakrskich). Ponadto, autostrada A2 spełnia wszystkie wymogi europejskich norm środowiskowych, dzięki czemu nowy, 105 kilometrowy odcinek jest jednym z najbradziej proekologicznych projektów infrastrukturalnych w Europie.
Betonowy odcinek drogi Świecko - Nowy Tomyśl, jest drugą w Polsce autostradą z betonu, która łączy Polskę z Niemcami. Pierwszym betonowym odcinkiem był oddany w 2009 roku, fragment autostrady A4 Krzyżowa - Zgorzelec. Do betonowych autostad dołączy za kilka lat budowana droga autostrady A1 Stryków - Tuszyn oraz kolejne 140 km drogi do Pyrzowic.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej