Spis treści
Parki handlowe wyrastają tam, gdzie rynek wciąż jest nienasycony
Parków handlowych wciąż przybywa, zwłaszcza w małych miastach, gdzie wyrastają jak grzyby po deszczu. Polacy polubili zakupy blisko domu, gdzie wszystko jest „pod ręką” – szybciej, prościej i bez tłumów. Coraz częściej wybieramy miejsca, do których można podjechać autem, zrobić konkretne zakupy i wrócić do codziennych obowiązków.
Z danych CBRE wynika, że w 2025 roku oddano do użytku 36 obiektów handlowych, z czego zdecydowana większość, bo aż 33, to parki handlowe. Coraz wyraźniejszym trendem staje się również lokowanie nowych powierzchni handlowych w małych miejscowościach. Dane pokazują, że niemal jedna trzecia całkowitej powierzchni handlowej w Polsce znajduje się w miastach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców. Co więcej, to właśnie tam realizowanych jest 62% inwestycji będących obecnie w budowie.
Według danych przedstawionych przez GUS w Polsce spada inflacja i rośnie sprzedaż detaliczna, a to warunki sprzyjające pojawianiu się nowych marek na naszym rynku.
Polecamy:
- Polska liderem rynku parków handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej
- Jedyny taki w Darłowie, jeden z największych w regionie – SIGMA Park Handlowy
Komentując sytuację na rynku, Anna Wysocka, szefowa działu handlowego w CBRE, podkreśla, że sprzyjające warunki gospodarcze napędzają rozwój handlu i zachęcają inwestorów do kolejnych projektów:
Dane z rynku są dobre zarówno dla konsumentów, jak i inwestorów. Najnowsze statystyki GUS-u wskazują na wzrost sprzedaży detalicznej o 6,4 procent oraz spadek inflacji do 2,9 procent, w ujęciu rocznym. Te pozytywne trendy powinny utrzymać się w kolejnych miesiącach, co będzie sprzyjać rozwojowi sektora handlowego. Inwestorzy koncentrują się przede wszystkim na małych miastach, w których rynek nie jest jeszcze nasycony. Dominują parki handlowe, czyli wygodne dla klientów obiekty, składające się z kilku lub kilkunastu sklepów, do których dostęp jest wprost z parkingu.
Nowe otwarcia i rozbudowa powierzchni handlowej w 2025
Od początku 2025 roku na rynku pojawiło się 36 nowych obiektów handlowych, a dodatkowo rozbudowano 19 już istniejących, co łącznie daje około 281,3 tys. mkw. nowej powierzchni. Większość z nich to parki handlowe – wygodne, kompaktowe miejsca zazwyczaj z kilkoma lub kilkunastoma sklepami, do których można podjechać prosto z parkingu.
Największym obiektem otwartym w tym roku, a jednocześnie pierwszym od sześciu lat outletem, jest Designer Outlet Kraków o powierzchni 19 tys. mkw. To miejsce, gdzie w jednym miejscu można znaleźć marki modowe i lifestyle’owe w atrakcyjnych cenach. Wśród innych nowości warto wymienić S1 Włocławek (17 tys. mkw.) oraz Przystanek Karkonosze (15,4 tys. mkw.) w Miłkowie niedaleko Karpacza – miejsca, które pozwalają robić zakupy blisko domu, bez tłumów i w pełni komfortowo.
Dzięki tym inwestycjom łączna powierzchnia handlowa w Polsce wynosi już 15,31 mln mkw., a parki handlowe coraz wyraźniej odpowiadają na potrzeby Polaków szukających wygody i szybkości zakupów.
Polecamy:
- Trwa budowa parku handlowego Smart Park przy ulicy Kamiennogórskiej we Wrocławiu
- Nowa część Vendo Parku w Chorzowie już otwarta
Rozwój powierzchni handlowej w małych miastach
Na koniec trzeciego kwartału 2025 roku w budowie znajdowało się ponad 690,6 tys. mkw. powierzchni handlowej. Zdecydowaną większość stanowią parki handlowe (87%). Ponadto blisko 62% jest zlokalizowana w miejscowościach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. osób. Obecnie blisko jedna trzecia (31%) całych zasobów handlowych w Polsce znajduje się w małych miejscowościach, a aktualne trendy wskazują, że wartość ta będzie jeszcze rosła. W budowie są także dwa centra handlowe, których powierzchnia przekracza 15 tys. mkw.
Polecamy:
- Osada w Łasku – największy park handlowy regionu nadchodzi! Ponad 20 sklepów znanych marek na 12 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni
- Centrum handlowe Plac Wiślany w Warszawie coraz bliżej. Do najemców dołącza Media Expert
- Osada Żyrardów na półmetku budowy – ponad 35 tys. m² powierzchni i otwarcie pierwszej fazy w lutym
Polski rynek atrakcyjny dla nowych marek
Polski rynek przyciąga zagraniczne marki – dobra kondycja konsumentów i rosnąca liczba sklepów sprzyjają nowym inwestycjom. Od początku bieżącego roku w Polsce pojawiło się dziewięć nowych marek:
- Guess Jeans (USA, sektor mody)
- Ocean (Ukraina, sektor mody)
- Miramira (Hiszpania, akcesoria i biżuteria)
- Armagan Toys (Turcja, produkty dla dzieci)
- Pino Kuchen (Niemcy, artykuły dla gospodarstwa domowego)
- Join UP! (Ukraina, usługi turystyczne)
- Bottlery (Litwa, sektor spożywczy)
- Omnichise (Turcja, restauracje i kawiarnie)
- Miniso (Chiny)
Zrównoważony handel
W realizacji obiektów handlowych coraz większą role odgrywają działania z obszaru ESG. Wyzwania dla starszych obiektów handlowych rosną – właściciele muszą mierzyć się z coraz wyższymi oczekiwaniami nie tylko ze strony banków i inwestorów, ale też najemców i konsumentów. Jak podkreśla Anna Wysocka, CBRE:
Kluczem do sukcesu jest opracowanie strategii dekarbonizacji, co przełoży się na dostęp do finansowania oraz zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców.
Czynsze w centrach i parkach handlowych
Ceny najmu powierzchni handlowej pozostają stabilne. W czołowych centrach handlowych w Warszawie stawki wynoszą obecnie 100–130 EUR/mkw. miesięcznie, natomiast w innych dużych miastach Polski – 40–60 EUR/mkw. miesięcznie dla nowoczesnych lokali o powierzchni około 100 mkw. W parkach handlowych czynsze kształtują się na poziomie 9–12 EUR/mkw. miesięcznie przy lokalach o powierzchni około 500 mkw.
Źródło: CBRE
- Przejdź do galerii: Oświetlenie LED w architekturze komercyjnej – estetyka, komfort i stabilność przez lata