Strefa czystego transportu Warszawa 2024. Jakie samochody nie wjadą do SCT Warszawa? Mapa, zasady, terminy

2024-03-04 9:08
Strefa czystego transportu w Warszawie, ostateczna mapa
Autor: UM Warszawa Strefę czystego transportu Warszawa wprowadzi od połowy 2024 r. Granice SCT pokazuje mapa.

Strefę czystego transportu Warszawa będzie wdrażać od połowy 2024 r. Zakaz wjazdu do Warszawy, a konkretnie jej ścisłego centrum obejmie część starszych samochodów. Dowiedz się, kto nie wjedzie do SCT Warszawa. Mapa strefy obejmuje spory obszar – dowiedz się więcej.

Spis treści

  1. Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?
  2. SCT Warszawa – mapa. Które dzielnice obejmie strefa?
  3. Strefa czystego transportu, Warszawa – jakie samochody nie wjadą od lipca 2024?
  4. Jakie pojazdy będą uprzywilejowane? Wyjątki od SCT
  5. SCT w Warszawie – czy będą naklejki na auta?
8. Pokrycia dachowe. Szkoła budowania

Warszawa idzie śladem Krakowa i Wrocławia, szykując się do wprowadzenia strefy czystego transportu. Decyzja zapadła.

Kiedy strefa czystego transportu w Warszawie?

Warszawska strefa czystego transportu będzie wprowadzana etapami od lipca 2024 roku aż do 2032. Oznacza to zakaz wjazdu dla najstarszych, najbardziej zatruwających powietrze pojazdów. Jak podaje UM Warszawa, coraz bardziej surowe normy będą wdrażane co 2 lata:

  1. od 2024 – pierwszy etap będzie dotyczyć zaledwie 2% samochodów – z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
  2. od 2026 – ograniczenia obejmą 9% pojazdów,
  3. od 2028 – ograniczenia obejmą 16% pojazdów,
  4. od 2030 – do SCT nie wjedzie już 23% pojazdów,
  5. od 2032 – do SCT nie wjedzie 27% pojazdów.

Zasady te mają obowiązywać nie tylko warszawiaków, ale także przyjezdnych czy turystów.

Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających w SCT i płacących podatki w Warszawie
Autor: UM Warszawa Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających w SCT i płacących podatki w Warszawie
Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających poza SCT i wszystkich aut kupionych po wejściu uchwały o SCT w życie
Autor: UM Warszawa Harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Warszawie dla osób mieszkających poza SCT i wszystkich aut kupionych po wejściu uchwały o SCT w życie

To, jaką normę spełnia twój pojazd, możesz sprawdzić bezpłatnie w aplikacji mObywatel lub na stronie historiapojazdu.gov.pl

87% mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76% chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

SCT Warszawa – mapa. Które dzielnice obejmie strefa?

Choć planowano powiększenie SCT względem pierwotnych planów, ostatecznie Rada Warszawy poprzestała na mniejszej strefie. SCT Warszawa obejmie całe Śródmieście i fragmenty dzielnic centralnych. Łącznie obszar objęty strefą to ok. 7% powierzchni stolicy.

Jej granica będzie przebiegać: aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej; liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; Mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską; ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”; Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia – wyjaśnia UM Warszawa. – Ulice graniczne będą znajdowały się poza strefą czystego transportu.

Jednocześnie z poszerzeniem granic strefy zadecydowano, że osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie dostaną więcej czasu na wymianę starych aut. Takich mieszkańców reguły strefy zaczną obowiązywać dopiero od stycznia 2028 r.

Rada Miasta może też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy – taka decyzja będzie jednak wymagała ponownych konsultacji z mieszkańcami.

Strefa czystego transportu w Warszawie, ostateczna mapa
Autor: UM Warszawa Strefę czystego transportu Warszawa wprowadzi od połowy 2024 r. Granice SCT pokazuje mapa.

Strefa czystego transportu, Warszawa – jakie samochody nie wjadą od lipca 2024?

W pierwszym etapie wdrażania strefy czystego transportu, czyli od lipca 2024, zakaz wjazdu będzie dotyczył samochodów benzynowych starszych niż 27 lat (granicą norma Euro 2, auta wyprodukowane przed 1997 rokiem) oraz z silnikami dieslowskimi, starszych niż 18 lat (poniżej normy Euro 4, wyprodukowanych przed 2006 rokiem). Normę, jaką spełnia dany pojazd, można sprawdzić bezpłatnie w aplikacji mObywatel albo na stronie historiapojazdu.gov.pl.

Na tym etapie spis zakazanych modeli benzynowych, jak podaje dziennik.pl, obejmie m.in.: Audi A4 (B5), BMW serii 3 (E30, E36), BMW serii 5 (E34, E39), Volkswagen Golf II i III, Volkswagen Passat B4 i B5, Mercedes W124 (tzw. baleron), oraz Mercedes klasy E (W210, okularnik), Opel Corsa A i B (I i II generacji).

Jeśli chodzi o Diesla, zakazanymi modelami, poniżej normy Euro 4, będą np.: Alfa Romeo 156, Audi A3 pierwszej generacji, Volkswagen Golf IV, Skoda Octavia pierwszej generacji, Ford Focus (częściowo także Mk2 drugiej generacji), Renault Megane II (tzw. żelazko), Peugeot 307, Volkswagen Passat B5 i B6, Opel Vectra C, Ford Mondeo III, Ford Kuga pierwszej generacji, Peugeot 407, Volkswagen Touareg pierwszej generacji czy też Mercedes klasy C (W203).

Co ważne, do końca 2027 r. z zasad SCT zwolnione są wszystkie osoby zameldowane i płacące podatki w stolicy. Ich reguły zaczną obowiązywać dopiero od 2028 r. Od tego momentu osoby te nie wjadą do SCT pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem z silnikiem benzynowym starszym niż 22 lata. W przypadku firm decydować będzie podatek CIT i siedziba firmy.

Jakie pojazdy będą uprzywilejowane? Wyjątki od SCT

Z wymagań strefy czystego transportu mają być wyłączone pojazdy służb ratowniczych i specjalne, jak np. pomoc drogowa. Na tym jednak nie koniec, gdyż planowane są wyjątki od zakazu wjazdu do SCT także dla mieszkańców. SCT nie obejmie:

  • osób, które do końca 2023 r. ukończą 70. lat, pod warunkiem, że osoby te były właścicielami swoich samochodów przed datą przyjęcia uchwały o SCT,
  • pojazdów zabytkowych,
  • osób zameldowanych i płacących podatki w Warszawie (wyjątek obowiązuje tylko do stycznia 2028 r. – od tej daty osoby te nie wjadą do SCT pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem z silnikiem benzynowym starszym niż 22 lata).

Sprawdź też: Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie już łączy oba brzegi. Zobacz zdjęcia

SCT w Warszawie – czy będą naklejki na auta?

Pojazdy dopuszczone do strefy, zgodnie z krajowymi przepisami, mogą być oznakowywane specjalnymi naklejkami, które kierowcy odbiorą w urzędach dzielnic. W Warszawie naklejki będą wydawane tylko dla pojazdów niespełniających norm SCT, ale objętych wyjątkami (np. auta seniorów). Pojazdy spełniające normy SCT nie muszą mieć żadnej naklejki.

Przypomnijmy, że za wjazd do strefy czystego transportu pojazdu nieuprawnionego Kodeks wykroczeń przewiduje 500 zł mandatu. Pojazdy będą weryfikowane zarówno automatycznie (system kamer przy wjeździe do SCT) oraz przez patrole.

Źródło: UMW

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej