Budowa dróg: nowe wymagania techniczne w drogownictwie
Tempo budowy dróg nie zawsze idzie w parze z ich jakością. Ministerstwo Infrastruktury zleciło opracowanie nowych wymagań technicznych dla dróg publicznych. Cel: poprawa jakości budowanych w Polsce dróg i obniżenie kosztów inwestycji.
Opracowanie nowych wymagań technicznych dotyczących budowy dróg resort zlecił konsorcjum krajowych jednostek naukowych i firm projektowych, w skład którego wchodzą: Politechnika Krakowska, Politechnika Gdańska, Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Transprojekt Gdański oraz Transprojekt – Warszawa.
Budowa dróg - szybciej, taniej, bezpieczniej
Zamówienie opiewa na kwotę 4,65 mln zł. Konsorcjum dostało 22 miesiące na przygotowanie „Analizy jakości technicznej projektów drogowych współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej wraz z rekomendacjami optymalizacji i szczegółowymi warunkami technicznymi projektowania, realizacji, eksploatacji i utrzymania dróg publicznych”.
– Rolą Ministra Infrastruktury jest zapewnienie takich warunków technicznych projektowania i utrzymania dróg i mostów, które będą gwarantowały bezpieczeństwo wszystkim ich użytkownikom – wyjaśnia wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz. – Jednocześnie musimy mieć na uwadze, że wymagania te powinny pozwalać na zoptymalizowanie procesu budowy dróg, zarówno pod względem czasu, jak i kosztów. Znalezienie kompromisu pomiędzy tymi dwoma aspektami będzie rolą konsorcjum, które wygrało przetarg – podkreśla min. Chodkiewicz.
Budowa dróg to także obiekty mostowe
Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury odebrało część innego opracowania, które ma być gotowe w sierpniu 2018 r. Chodzi o katalog typowych konstrukcji drogowych obiektów mostowych i przepustów, którego wykonawcą jest firma PROMOST CONSULTING. Resort tłumaczy, że katalog pozwoli na określenie optymalnych, powtarzalnych i funkcjonalnych pod względem wykonania i utrzymania typów konstrukcji drogowych, obiektów mostowych i przepustów. Efektem ma być obniżeni kosztów budowy dróg.
– Pierwsze wyniki realizacji zamówienia pokazują, na podstawie analizy tego, co do tej pory zostało w Polsce wybudowane, które rodzaje konstrukcji obiektów najlepiej spełniają swoją rolę pod względem funkcjonalnym, środowiskowym i ekonomicznym – mówi min. Chodkiewicz. Kontynuacją prac podjętych w ramach katalogu typowych konstrukcji będzie realizacja kolejnego dużego zamówienia publicznego. Jego celem będzie sformułowanie warunków technicznych projektowania, wykonywania, utrzymania i eksploatacji mostów i tuneli. Ogłoszenie przetargu na ich opracowanie planowane jest w III kwartale 2018 r.