Innowacyjne rozwiązania na drogach w Polsce

2017-12-04 16:25
Strabag stosuje innowacje
Autor: STRABAG Strabag to przykład innowacyjnej firmy budowlanej. Na zdjęciu kompozytowa warstwa półsztywna nawierzchni zastosowana przez firmę Strabag na MOP odcinka S5 w Morzęcinie

Czy to dlatego, że większość obecnie podpisywanych kontraktów na budowę dróg w Polsce realizowana jest w systemie "projektuj i buduj", więcej teraz pojawia się informacji o nowych rozwiązaniach technicznych i technologicznych. Bo nie chodzi już tylko o to by budować szybko i tanio, ale przede wszystkim nowocześnie, ekonomicznie, o jakości użytkowania gwarantowanej na wiele.

Na przykład Budimex na drodze gminnej w Jędrzejowie ułożył unikalną nawierzchnię drogową z użyciem mieszanki mineralno-asfaltowej (mma). W tej technologii zastosowano granulat asfaltowy w ilości większej niż dopuszcza się obecnymi przepisami, chodzi teraz o udowodnienie, że nie wpływa to na jakość nawierzchni.

Zobacz też: Nowe technologie w budownictwie. Każda firma ma własną ścieżkę innowacji >>

Głośno jest o samoistnie świecącej w nocy nawierzchni, którą firma Strabag zastosowała na ścieżce rowerowej w Lidzbarku Warmińskim (zastosowane tu luminofory mogą po zmroku emitować kolorowe światło nawet do 10 godzin).

Zobacz też: Czy świecąca ścieżka zrobi światową karierę? >>

Ale to jedyna nowość technologiczna Strabaga. Przy budowie odcinka S5 Korzeńsko – Wrocław firma zastosowała technologię STRABAPHALT®, co w tym przypadku oznacza kompozytową warstwę półsztywną nawierzchni. Technologię zastosowano na ogromnej powierzchni ( to największe w Polsce takie przedięwzięcie) ok. 10 tys. m2 pod miejsca postojowe o zwiększonych obciążeniach, przeznaczone dla autobusów i pojazdów ciężarowych znajdujących się na MOP (miejsca obsługi pasażerów) w Morzęcinie. To rozwiązanie zapewnia połączenie wytrzymałości nawierzchni betonowej i elastyczności nawierzchni asfaltowej oraz krótki czas realizacji prac.

Strabag buduje most
Autor: STRABAG Przy budowie mostu nad baryczą Strabag zastosował metodę nasuwania podłużnego

Przy okazji tej inwestycji Strabag miał jeszcze jedno spektakularne technologiczne wydarzenie. Elementem budowanej drogi był blisko 750-metrowy most nad Baryczą – dwie równoległe estakady mające po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Każda z estakad ma 13 przęseł o rozpiętości od 48 do 80 metrów. Do budowy mostu wykorzystano metodę nasuwania podłużnego. Konstrukcja nośna przeprawy wykonywana była etapami: przy jednym z przyczółków powstawały kolejne segmenty ustroju nośnego, które były łączone z powstałą już konstrukcją, tj. doprężane przy użyciu kabli sprężających, a następnie całość konstrukcji przesuwano na łożyskach ślizgowych za pomocą specjalnych urządzeń hydraulicznych w kierunku drugiego przyczółka. Zastosowane rozwiązanie usprawniło realizację mostu przy jednoczesnym zminimalizowaniu wpływu budowy na Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” oraz czynną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław – Poznań.

Może nie w kontekście budowy dróg, ale warto też przy okazji wspomnieć o Mostostalu Warszawa, który w ramach międzynarodowego projektu badawczego „H-house” (stworzenie zdrowszego środowiska wewnątrz budynków dzięki zastosowaniu innowacyjnych i ekologicznych materiałów), zaangażował się w innowacyjne prefabrykowane panele betonowe, które mogą być wykorzystane zarówno przy nowych konstrukcjach, do wykonywania przegród zewnętrznych, jak również do termomodernizacji istniejących budynków. Ich zaletą jest wysoka izolacyjność cieplna połączona z całkowitą niepalnością.

I oby jak najwięcej takich wiadomości, bo już wiadomo, że w budownictwie również o konkurencyjności firm na rynku zaczynają decydować właśnie innowacje i to na różnych płaszczyznach działalności firm budowlanych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej