Sukces pisany szminką...

2009-11-09 12:30
Lidia Mikołajczyk-Gmur, dyrektor generalna Velux Polska Sp. z o.o.
Autor: VELUX Polska Sp. z o.o. Lidia Mikołajczyk-Gmur, dyrektor generalna Velux Polska Sp. z o.o. codziennie umacnia swoją pozycję na polskim rynku i codziennie przełamuje stereotyp, że szefem dobrze prosperującej firmy musi być mężczyzna...

W firmach branży budowlanej najważniejsze stanowiska zazwyczaj obejmują mężczyźni. A warto stery powierzać także kobietom. Przykład? Lidia Mikołajczyk–Gmur, dyrektor generalna Velux Polska Sp. z o.o. Udowodniła (i udowadnia każdego dnia), że kobiety świetnie radzą sobie nawet w tak silnie zmaskulinizowanych branżach, jak budowlanka. Jej doskonała intuicja połączona z umiejętnościami analizy twardych danych zaowocowała zdobyciem przez duńską firmę silnej pozycji na polskim rynku okien do poddaszy. Jej osiągnięcia doceniła także kapituła konkursu "Sukces Pisany Szminką" przyznając - niemal jednogłośnie - tytuł Bizneswoman Roku 2008.

Do konkursu* zgłosiło się kilkadziesiąt kobiet sukcesu, właścicielek firm, dyrektorek zarządzających oraz pań pełniących kluczowe role w przedsiębiorstwach. W pierwszym etapie konkursu, dokonano weryfikacji zgłoszeń pod kątem wskaźników finansowych i wybrano dziesięć finalistek. Wśród nich znalazła się Lidia Mikołajczyk–Gmur. Następnie jury (w składzie Dr Irena Eris, Ewa Zimny, Grażyna Piotrowska Oliwa, Halina Kustosz, Adam Szejnfeld, Ludwik Sobolewski, Przemysław Gdański i Dariusz Grzywaczewski) wybrało - niemal jednogłośnie - dyrektor generalną firmy Velux jako Bizneswoman Roku 2008.

Dyrektor generalna Velux Polska Sp. z o.o. ukończyła SGH oraz nietypowy kierunek studiów podyplomowych – afrykanistykę, z którego również potrafiła uczynić benefit. Znajomość kultury wykorzystała na początku swojej kariery zawodowej prowadząc kontrakty w Nigerii i zajmując się zagadnieniami handlu międzynarodowego. W 1989 roku po raz pierwszy zetknęła się z marką Velux. Podjęła pracę w polskim przedstawicielstwie firmy i przekonała Polaków, zarabiających wówczas średnio 20$, do zakupu okien, z których najtańsze kosztowało 200$... Z prawdziwą pasją zaangażowała się w tworzenie na polskim rynku świadomości nowej kategorii produktów, jaką były wówczas okna do poddaszy. Jej zaangażowanie i konkretne, biznesowe rezultaty zostały docenione przez duński zarząd firmy. W styczniu 2003 roku, jako pierwsza kobieta w ponad 65-letniej historii firmy, została mianowana dyrektorem generalnym spółki. Wśród managerów handlowych Grupy Velux nadal jest jedyną kobietą. W firmie przeszła wszystkie szczeble kariery zajmując kolejno stanowiska asystentki dyrektora, kierownika działu handlowego, dyrektora handlowego.

Lidia Mikołajczyk-Gmur w firmie rozwinęła skandynawski styl i z sukcesem zaszczepiła ideę "modelowej firmy" (równouprawnienie w pracy niezależnie od zajmowanego stanowiska oraz transparentność działań, poszanowanie dla środowiska). Wierzy, że tylko możliwość wpływu na to, co się dzieje w firmie, daje ludziom poczucie odpowiedzialności i tylko wtedy można oczekiwać pełnego zaangażowania. Taki "miękki" sposób zarządzania przynosi realne rezultaty. Pod jej kierownictwem firma nie tylko generuje zyski, ale także angażuje się we wdrażanie autorskich międzynarodowych projektów ekologicznych takich jak SOLTAG, Atika, Model Home 2020 czy Lumina House pod Wrocławiem. Spółka aktywnie działa także społecznie - łączna wartość dotychczasowych dotacji fundacji Velux w Polsce, od 2003 r. wynosi ponad 15 mln zł**. Beneficjantami są m.in. Fundacja Dzieci Niczyje, Polski Czerwony Krzyż, SOS Wioski Dziecięce oraz Fundacja Barka. 


* konkurs Sukces Pisany Szminką – Bizneswoman Roku 2008 organizowany jest przez Radio PiN i BRE Bank. Jego celem jest wyróżnianie przedsiębiorczych i kreatywnych jednostek, promocję przedsiębiorczości kobiet, ukazywanie kobiecych autorytetów oraz jednostek wspierających rozwój przedsiębiorczości kobiet w Polsce. Na stronie www.radiopin/bizneswoman głosować można - do 13 listopada 2009 r. - na wybraną finalistkę. Która z pań dostanie nagrodę internautów Bizneswoman Roku 2008 – Szminka Publiczności dowiemy się podczas gali finałowej konkursu.
** dotacje są przyznawane w koronach duńskich, przeliczono je według kursu na ostatni dzień roku, w którym przyznano dotację; łączna wartość dotacji w Polsce wynosi 29 717 638 DKK

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej