Mostostal Warszawa ma patent na most drogowy z kompozytów

2018-03-23 8:35
Most drogowy z kompozytów
Autor: Mostostal Warszawa Przęsło mostu drogowego z kompozytów FRP

Mostostal Warszawa zastrzegł w urzędzie patentowym konstrukcję mostu z kompozytów. Konstrukcja mostu jest wyjątkowo trwała i lekka. Mostostal Warszawa szacuje, że tego typu mosty można eksploatować bez ponoszenia dodatkowych kosztów do 75 lat. To przełom w infrastrukturze drogowej. 

Patent Mostostalu Warszawa

Mostostal Warszawa wspólnie z partnerami projektu, tj. Politechniką Rzeszowską, Politechniką Warszawską i firmą Promost Consulting złożył wniosek patentowy we wrześniu 2014 roku. Zgłoszenie przeszło przez standardową procedurę, podczas której eksperci potwierdzili oryginalność rozwiązania technicznego pod nazwą „przęsło mostu drogowego” w skali światowych osiągnięć techniki. Wyjątkowe kompozytowe przęsło, wykonane przez Mostostal Warszawa do budowy mostu Com-bridge, zostało właśnie oficjalnie zastrzeżone przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej.

Na prototypową konstrukcję składa się dźwigar kompozytowy w postaci belek z kompozytu FRP (włókien węglowych i szklanych z żywicą syntetyczną) połączonych z płytą pomostową wykonaną z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP. 

Patrz też: Najdłuższy most w Polsce - czy wiesz, który to jest?

Ciekawe

W Polsce pierwszym mostem drogowym z kompozytów FRP jest most w Błażowej. Został oddany do użytkowania w 2015 roku. Jest on również światowym rekordzistą pod względem rozpiętości przęsła dla konstrukcji tego typu. Drugim w pełni kompozytowym obiektem drogowym jest most w Nowej Wsi, zbudowany w 2016 roku. Obiekty powstały w ramach projektu Com-bridge.

Kompozyty w polskim budownictwie

Kompozyt węglowo-szklany potocznie zwany kompozytem FRP (z ang. fibre-reinforced polimer) od dawna wykorzystuje się w przemyśle kosmicznym, lotniczym czy motoryzacyjnym. Kompozyt jest lekki, trwały, wytrzymały i odporny na korozję. Od lat 90. wzrasta również wykorzystanie kompozytów w budownictwie. Na świecie ten materiał jest z powodzeniem stosowany do produkcji nowych elementów nośnych, takich jak belki/dźwigary główne czy płyty pomostów mostów drogowych.

Ciekawe

W projekcie mostu Com-bridge zastosowano kompozyty włókniste o osnowie polimerowej, czyli kompozyty FRP (ang. ber-reinforced polymer). W tego typu materiałach rolą ciągłych włókien jest zapewnienie pożądanej wytrzymałości i sztywności. Udział polimerów w całkowitej nośności kompozytu jest znikomy – w stosunku do włókien, zarówno wytrzymałość na rozciąganie, jak i moduł sprężystości żywicy są mniejsze o mniej więcej 2 rzędy wielkości. Matryca (osnowa) polimerowa jest jednak bardzo ważna dla pracy kompozytu. Pełni funkcję spoiwa, zapewnia ochronę włókien przed czynnikami środowiskowymi oraz pozwala na redystrybucje obciążenia pomiędzy poszczególnymi włóknami.

Przęsło mostu z kompozytów
Autor: Mostostal Warszawa Przęsło drogowe z kompozytów FRP

W Polsce główną barierą do wykorzystania kompozytów na szerszą skalę jest brak norm dla elementów wielkogabarytowych. Mostostal Warszawa przetarł jednak tę drogę i jest szansa, że kompozyty będą częściej wykorzystywane w infrastrukturze nie tylko drogowej, co podniesie znacznie jej jakość i zmniejszy koszty utrzymania.

Patrz też: Drugi taki most w Polsce


Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Najdłuższe mosty w Polsce

Pytanie 1 z 7
Najdłuższy most drogowy (z estakadami)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej