Nowa Wieś ma nowy most. Drugi taki w Polsce

2016-12-16 14:56
Nowy most kompozytowy w Nowej Wsi
Autor: Mostostal Warszawa Nowy most kompozytowy w Nowej Wsi. Projekt i realizacja: Mostostal Warszawa

W Nowej Wsi na Podkarpaciu oddano do użytku nowy most. To most drogowy z kompozytu FRP, zaprojektowany i wybudowany przez Mostostal Warszawa, już drugi taki w Polsce.

Pierwszy most kompozytowy wybudowano w Błażowej na początku 2016. Teraz przyszedł czas na Nową Wieś - uroczyste otwarcie nowego mostu drogowego odbyło sie 15 grudnia 2016.

Most kompozytowy w Błażowej

Most w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, projektu Mostostal Warszawa. Jego dźwigary, jak i płyta pomostowa wykonane zostały z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.

Technologia budowy mostu

Do budowy mostu wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin. Zastosowanie elementów prefabrykowanych zmniejsza negatywny wpływ pogody na proces budowy (umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym) oraz pozwala na poprawę warunków pracy.

Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.

Parametry techniczno-geometryczne mostu:
konstrukcja płytowo-belkowa
schemat statyczny: belka swobodnie podparta
rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
długość całkowita pomostu: 10,70 m
całkowita szerokość mostu: 7,66 m
szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
chodnik: 0,75÷1,10 m
klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej