Mostostal Warszawa wybudował most z kompozytów FRP

2016-02-10 13:03
Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa Most zbudowany z kompozytów FRP w miejscowości Błażowa w powiecie rzeszowskim

W powiecie rzeszowskim w miejscowości Błażowa uruchomiono most zbudowany z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (FRP). Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Mostostal Warszawa SA w konsorcjum z Promost Consulting z Rzeszowa, Politechniki Rzeszowskiej oraz Warszawskiej. Budowę przeprowadzono w ramach projektu Com-bridge.

Firma Mostostal Warszawa była odpowiedzialna za opracowanie technologii i produkcję kompozytowych elementów konstrukcyjnych. Za stworzenie dokumentacji projektowej i zdobycie wymaganych pozwoleń odpowiadała firma Promost Consulting. Politechnika Warszawska przeprowadziła badania materiałowe elementów mostowych, natomiast badania prototypowe wykonała Politechnika Rzeszowska. Budowa mostu była współfinansowana ze środków programu Demonstrator+, który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Obiekt został oddany do użytku pod koniec ubiegłego roku, uroczyste otwarcie odbyło się na początku lutego 2016.

Do wykonania belek mostu użyto kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej (kompozyt FRP, fibre-reinforced polimer). Są to materiały stosowane głównie w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym. Produkcja kompozytu polega na otaczaniu żywicą zbrojenia z włókien szklanych i węglowych, dzięki czemu powstaje materiał bardzo trwały, odporny na korozję, o dużej wytrzymałości i niewielkiej gęstości. Z takiego surowca można tworzyć prefabrykaty o dużych gabarytach. Montaż elementów kompozytowych wykonuje się szybko oraz przy użyciu sprzętu o mniejszej nośności.

Dzięki zastosowaniu kompozytów włóknistych most w Błażowej ma rozpiętość aż 21 m, jest wytrzymały i odporny na korozję. Do jego budowy użyto 4 belek długości 22 m. Masa jednego przęsła wynosi 4100 kg. Zostały one wykonane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa w warsztacie kompozytowym. Ich produkcja odbywała się przy zastosowaniu technologii infuzji, tj. przesycania żywicą suchych włókien przy wsparciu próżni. Płyta pomostu szer. 10,4 m wykona jest z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP. Jezdnia ma dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 6 m. Jest to droga klasy L.

W Polsce to pierwszy obiekt wybudowany w takiej technologii. Na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji np. dwa w Australii, dwa w Hiszpanii i jeden w USA.

Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa

- Powstanie pierwszego polskiego mostu z kompozytów FRP jest efektem olbrzymiej pracy zaangażowanych w projekt firm i jednostek naukowo-badawczych – od etapu badań materiałowych, poprzez ustalenie nowych założeń projektowych, opracowanie technologii produkcji, aż po badania prototypowych elementów mostowych. Gdy dziś patrzę na gotowy obiekt, odczuwam wielką satysfakcję. Postawiliśmy kolejny kamień milowy w polskim mostownictwie – powiedział Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa.



Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa Most z kompozytów włóknistych w miejscowości Błażowa
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej