Zajezdnia Annopol na Białołęce. Jest opóźnienie na budowie nowoczesnej zajezdni tramwajowej w Warszawie

2024-02-22 10:26

Na ostatniej prostej budowy tramwajowej zajezdni Annopol w Warszawie pojawiło się opóźnienie. Nowa, ekologiczna i częściowo zautomatyzowana zajezdnia na Białołęce pozwoli m.in. serwisować tramwaje i zapewni nowe tory postojowe dla powiększającego się taboru. Zobacz wizualizacje i zdjęcia.

Spis treści

  1. Zajezdnia Annopol. Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa na Białołęce?
  2. Zajezdnia Annopol – lokalizacja. Gdzie powstaje?
  3. Kiedy zajezdnia Annopol będzie gotowa? Jest opóźnienie
  4. Zajezdnia Annopol – mapa
  5. Zajezdnia Annopol – budowa. Jak idą prace? Aktualności
  6. Zajezdnia Annopol – wizualizacja. Jak będzie wyglądać?
  7. Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?
  8. Zobacz wideo. Jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol?
  9. Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu

Zajezdnia Annopol. Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa na Białołęce?

Zajezdnia Annopol, planowana od lat 60. XX w., zaczęła powstawać w 2022 r. Nowoczesny obiekt będzie zajmować powierzchnię prawie 12 ha. Będą w niej serwisowane 152 wagony tramwajowe wszelkiego typu. W zarządzaniu pomoże system informatyczny, który zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje. Inwestorem są Tramwaje Warszawskie, zaś wykonawcą konsorcjum spółek ZUE S.A. i Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Całkowity koszt inwestycji to 684 599 965,10 zł brutto (z unijnym dofinansowaniem).

Budowa zajezdni jest konieczna z uwagi na brak miejsca na nocowanie i serwisowanie powiększającego się taboru. Będzie to zaledwie piąta zajezdnia tramwajowa w stolicy i pierwsza wybudowana od lat 60. XX w. Na terenie zajezdni znajdą się m.in.:

  • hala napraw,
  • hala postojowa,
  • myjnia,
  • budynek administracyjny,
  • warsztaty,
  • magazyny,
  • garaże dla pojazdów technicznych,
  • zbiorniki na wodę,
  • lakiernia,
  • portiernia.

Zajezdnia Annopol będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego ponad 70% z nich będzie przekładane automatycznie przez system. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością, co zapewni oszczędność energii elektrycznej. Szacuje się, że oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln zł, co jest zbliżone do kosztu zakupu całego systemu.

Zajezdnia Annopol – lokalizacja. Gdzie powstaje?

Zajezdnia tramwajowa Annopol zlokalizowana będzie w dzielnicy Białołęka, w rejonie ulic Annopol, Inowłodzkiej i Pawła Włodkowica. Tory umożliwiające dojazd do zajezdni będą łączyć się z siecią tramwajową na ul. Annopol, pomiędzy pętlami Annopol i Żerań Wschodni.

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Kiedy zajezdnia Annopol będzie gotowa? Jest opóźnienie

Budowa nowej zajezdni tramwajowej ruszyła w 2024 r. i miała zakończyć się 20 kwietnia 2024 r., jednak ten termin nie zostanie dotrzymany. Jak informują Tramwaje Warszawskie, zajezdnia będzie gotowa do 23 czerwca 2024 r. To już drugie z kolei przesunięcie terminu zakończenia inwestycji. Warto dodać, że dopiero po otwarciu zajezdni rozpocznie się proces przenoszenia tramwajów, ludzi i sprzętu do nowego obiektu, co potrwa do końca wakacji 2024 r.

Zajezdnia Annopol – mapa

Poniżej można zobaczyć mapę z zaznaczoną zajezdnią tramwajową Annopol. Jak widać, obiekt będzie zlokalizowany pomiędzy pętlą Annopol a pętlą Żerań Wschodni.

mapa z lokalizacją zajezdni tramwajowej Annopol na Białołęce w Warszawie
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa zajezdni Annopol Link: Kliknij, aby powiększyć

Zajezdnia Annopol – budowa. Jak idą prace? Aktualności

Budowa zajezdni na Annopolu jest obecnie opóźniona o kilka tygodni z powodu konieczności wyremontowania zniszczonego torowiska tramwajowego na ul. Odrowąża i Matki Teresy. Sama budowa obiektu idzie sprawnie. Gotowe są już konstrukcje większości budynków, trwa montaż szyn tramwajowych i innych elementów. 28 października 2023 r. przywrócono ruch tramwajów do pętli Żerań Wschodni. Z kolei w grudniu nastąpiło przywrócenie ruchu drogowego na ul. Annopol. Wykonawca zastrzega jednak, że dokładny termin zależy m.in. od pogody, która wpływa na tempo prac. Postępy można śledzić na stronie inwestycji.

– Dlaczego ją budujemy? Bo będziemy jeździli po nowych trasach, w nowe miejsca – do Wilanowa, na Gagarina albo wzdłuż Kasprzaka. Nowe trasy to więcej tramwajów, a więcej tramwajów potrzebuje więcej miejsca w zajezdniach – tłumaczą Tramwaje Warszawskie.

Porównaj też z listopadem 2023: Budowa zajezdni tramwajowej Annopol. Tak szły prace w listopadzie 2023 r.

Zajezdnia Annopol – wizualizacja. Jak będzie wyglądać?

Na czym polega automatyczny system sterowania zajezdnią?

Z dyspozytorni będzie można obserwować jak przemieszczają się tramwaje po torach i jaki ich jest ich status. System sam wybierze scenariusz według którego tramwaj będzie się poruszał. Będzie prowadził również diagnostykę pojazdów, która będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o odstawieniu tramwaju do przeglądu. Ponadto system poda kierunek serwisowania (szlifowanie kół, naprawa) i skieruje tramwaj na wyznaczone stanowisko obsługowe lub postojowe.

Również sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie, bez ingerencji motorniczego. Do systemu podłączona będzie także myjnia, stanowiska diagnostyczne, stanowiska obsługowe i urządzenia serwisowe – np. dystrybutory płynów, olejów, piasku.

System zastąpi pracę ludzi przy wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów, w szczególności przy planowaniu ustawienia tramwajów do wyjazdu i manewrach oraz zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników, którzy będą korzystali ze specjalnej aplikacji mobilnej na smartfonie albo tablecie.

Zobacz wideo. Jak będzie wyglądała zajezdnia Annopol?

Odnawialne źródła energii w inwestycji na Annopolu

Cieszy fakt, że nowa inwestycja w bardzo dużym stopniu będzie zasilana z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Ile jest w Polsce linii metra? Wykaż się wiedzą w quizie o metrze warszawskim

Pytanie 1 z 10
Ile linii metra ma obecnie Warszawa?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej