Wyróżnienie dla PKP SA

2009-12-17 10:56
Dworzec w Nałęczowie po modernizacji
Autor: PKP SA

PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Lublinie otrzymał wyróżnienie w IX edycji międzynarodowego konkursu O Kryształową Cegłę za najlepszą inwestycję budowlaną po obu stronach wschodniej granicy Unii Europejskiej, na Szlaku Słońca i Śniegu - za modernizację dworca w Nałęczowie. Organizatorem konkursu jest Polskie Towarzystwo Mieszkaniowe Lublin.

Modernizacja dworca w Nałęczowie została przeprowadzona w latach 2007-2009 za łączną kwotę ok. 1,5 mln zł. Podzielono ją na trzy etapy. W I etapie dokonano remontu instalacji centralnego ogrzewania wraz z remontem kotłowni. Prace zakończono we wrześniu 2007 r., a ich koszt wyniósł około 200 tys. złotych.
II etap modernizacji miał na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów. Zakres prac objął instalację systemu monitoringu wizyjnego, który wraz innymi systemami na dworcach w Dęblinie, Białej Podlaskiej, Łukowie, Kraśniku i Trawnikach, włączony jest do wspólnego centrum obsługiwanego przez pracowników ochrony w gmachu PKP SA przy ul. Okopowej w Lublinie. Ten etap zadania realizowano od grudnia 2008 r. do kwietnia 2009 r. za łączną kwotę 230 tys. zł.

III etap zadania obejmował kompleksową modernizację zarówno ogólnodostępnych powierzchni wewnątrz budynku, elementów zewnętrznych, jak i samego otoczenia. Odnowiono elewację z zachowaniem oryginalnego wystroju architektonicznego wraz z wymianą okien i drzwi. Wymieniono pokrycie dachowe i obróbki blacharskie. Wokół dworca dokonano wymiany nawierzchni ciągów pieszych, pojawiły się nowe ścieżki łączące peron z podjazdem, zadbano również o widoczną informację wizualną. Podróżnych przybywających na stację po zmierzchu przywita ciepłe światło stylowych latarni zamontowanych na elewacji budynku i na peronie. Kolejarze wykorzystali też doświadczenia ze stacji Dęblin w zakresie otwartego tam w 2008 r. parkingu dla rowerów (160 stanowisk). W Nałęczowie tych stanowisk jest 10.
Wnętrze budynku poddano gruntownej modernizacji. Wystrój wnętrza holu kasowego i poczekalni wykonano zgodnie z projektem Pracowni Architektury – Adam Wójcik Studio – pracowni, w której powstał pomysł na wystrój wnętrz oglądany od 9 lat na dworcu w Lublinie. W bryle dworca umieszczono ogólnodostępną toaletę przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. Remontem objęto klatki schodowe części mieszkalnej budynku oraz część instalacji. III etap modernizacji zakończono w sierpniu 2009 r. ponosząc wydatki do ok. 1,12 mln złotych. Staraniem i środkami najemcy został wykonany remont pozostałych pomieszczeń parteru – wykorzystywanych na aptekę i przychodnię zdrowia.

Dworzec w Nałęczowie po modernizacji
Autor: PKP SA

PKP SA wspólnie z PKP PLK SA w Lublinie dokonały przebudowy peronu nr 1 wraz infrastrukturą oraz małą architekturą (oświetlenie, ławki, kosze). Wykonano również nowy peron do wsiadania dla pasażerów kolejki wąskotorowej. Zamontowana tablica z napisem „Nałęczów Wąskotorowy” jest pierwszym krokiem w kierunku przywrócenia wycieczkowego pociągu „Nadwiślanin”.
Miasto Nałęczów stara się o bycie miastem partnerskim Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 - z tak odnowionym dworcem zrobiono jeden z pierwszych kroków na drodze do osiągnięcia tego celu. Choć dziś od stacji kolejowej do centrum Nałęczowa nie kursuje już dorożka, to jednak kontynuujących podróż czeka miła niespodzianka. Urząd Miasta Nałęczów włączając się w modernizację elementów stacji, przebudował przystanek komunikacji podmiejskiej dokonując utwardzenia nawierzchni i wymieniając wiatę.

Polskie Koleje Państwowe SA prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat!
Do 2012 roku PKP SA wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln złotych), fundusze budżetu państwa (353 mln złotych), fundusze własne PKP SA (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP SA przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.
Oprócz tego PKP SA współpracują z firmami deweloperskimi, które są partnerami PKP SA przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z deweloperami wynosi ponad 2 mld złotych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej