Wrocław: wkrótce montaż konstrukcji dachu stadionu

2010-07-23 16:58
Stadion we Wrocławiu, EURO 2012, Wrocław 2012
Autor: Wrocław 2012

"Cała konstrukcja obiektu systematycznie pnie się do góry, obecnie jesteśmy już na trzecim poziomie" - powiedział na konferencji prasowej dr inż. Jens Stark, dyrektor kontraktu spółki Max Boegl, głównego wykonawcy wrocławskiego stadionu miejskiego na EURO 2012.

Wyścigowi z czasem na Maślicach towarzyszy od kilkunastu dni walka z doskwierającym robotnikom upałem. Na koronie stadionu, w palącym słońcu powietrze jakby zastyga, a temperatura przekracza nawet 40°C! Pomimo warunków niczym w saunie, prawie 500 osób pracuje na dwie zmiany, od godziny 6 do 24. Na budowę dostarczane są ogromne ilości wody do picia. Żar lejący się z nieba powoduje, iż z przyczyn technologicznych, niezwykłej precyzji i ostrożności wymagają też prace betoniarskie. W tak wysokihc temperaturach beton szybko wiąże i może ulec uszkodzeniu.

Stadion rośnie, gdyż odpowiedniego tempa i systematyczności nabrał proces montażu prefabrykowanych elementów, sprowadzanych głównie z niemieckich fabryk Maxa-Boegla. Do tej pory, przy bezpośrednim udziale i nadzorze niemieckich specjalistów, zamontowano 26 rygli zębatych oraz 50 stopni trybun. Te finezyjne, z punktu widzenia sztuki budowlanej, operacje wykonywane są z tolerancją błędu zaledwie do kilku milimetrów!

 

Pod koniec sierpnia rozpocznie się na wrocławskim stadionie montaż najcięższych i najdłuższych rygli zębatych. Każdy z nich waży około 110 ton. Ich transport przez miasto będzie się odbywał nocą, żeby nie sparaliżować ruchu we Wrocławiu. Wkrótce na płycie przyszłego boiska zmontowany zostanie potężny 750-tonowy dźwig, który swobodnie będzie podnosił do góry i przemieszczał we właściwe miejsca wznoszonej konstrukcji te wielkie, betonowe prefabrykaty.

Dr inż. Jens Stark zapowiedział, że już na początku września rozpocznie się kolejny niezwykle ważny etap w budowie wrocławskiego stadionu. Przyjdzie czas na ekspansję elementów stalowych - wielkich i pomocniczych dźwigarów, słupów, kratownic, blach o łącznej wadze 4700 ton. Posłużą one do konstrukcji dachu i okalającej stadion specjalnej membrany. Montaż stalowych elementów, które już są produkowane w zakładzie Maxa-Boegla w Neumarkt, potrwa do marca przyszłego roku. Stalowe elementy stadionu przewiezione zostaną do Wrocławia transportem kolejowym i samochodowym.       

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej