Wrocław: wkrótce montaż konstrukcji dachu stadionu
"Cała konstrukcja obiektu systematycznie pnie się do góry, obecnie jesteśmy już na trzecim poziomie" - powiedział na konferencji prasowej dr inż. Jens Stark, dyrektor kontraktu spółki Max Boegl, głównego wykonawcy wrocławskiego stadionu miejskiego na EURO 2012.
Wyścigowi z czasem na Maślicach towarzyszy od kilkunastu dni walka z doskwierającym robotnikom upałem. Na koronie stadionu, w palącym słońcu powietrze jakby zastyga, a temperatura przekracza nawet 40°C! Pomimo warunków niczym w saunie, prawie 500 osób pracuje na dwie zmiany, od godziny 6 do 24. Na budowę dostarczane są ogromne ilości wody do picia. Żar lejący się z nieba powoduje, iż z przyczyn technologicznych, niezwykłej precyzji i ostrożności wymagają też prace betoniarskie. W tak wysokihc temperaturach beton szybko wiąże i może ulec uszkodzeniu.
Stadion rośnie, gdyż odpowiedniego tempa i systematyczności nabrał proces montażu prefabrykowanych elementów, sprowadzanych głównie z niemieckich fabryk Maxa-Boegla. Do tej pory, przy bezpośrednim udziale i nadzorze niemieckich specjalistów, zamontowano 26 rygli zębatych oraz 50 stopni trybun. Te finezyjne, z punktu widzenia sztuki budowlanej, operacje wykonywane są z tolerancją błędu zaledwie do kilku milimetrów!
Pod koniec sierpnia rozpocznie się na wrocławskim stadionie montaż najcięższych i najdłuższych rygli zębatych. Każdy z nich waży około 110 ton. Ich transport przez miasto będzie się odbywał nocą, żeby nie sparaliżować ruchu we Wrocławiu. Wkrótce na płycie przyszłego boiska zmontowany zostanie potężny 750-tonowy dźwig, który swobodnie będzie podnosił do góry i przemieszczał we właściwe miejsca wznoszonej konstrukcji te wielkie, betonowe prefabrykaty.
Dr inż. Jens Stark zapowiedział, że już na początku września rozpocznie się kolejny niezwykle ważny etap w budowie wrocławskiego stadionu. Przyjdzie czas na ekspansję elementów stalowych - wielkich i pomocniczych dźwigarów, słupów, kratownic, blach o łącznej wadze 4700 ton. Posłużą one do konstrukcji dachu i okalającej stadion specjalnej membrany. Montaż stalowych elementów, które już są produkowane w zakładzie Maxa-Boegla w Neumarkt, potrwa do marca przyszłego roku. Stalowe elementy stadionu przewiezione zostaną do Wrocławia transportem kolejowym i samochodowym.