Tunel na nowej Zakopiance dopiero po wakacjach

2022-05-09 16:15
przebudowa Zakopianki
Autor: GDDKiA Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane w 2016 roku

Nowa Zakopianka to nadzieja kierowców na szybsze i bezproblemowe dotarcie do stolicy Tatr. Kluczową inwestycją na nowej Zakopiance jest tunel drążony w masywie góry Mały Luboń. Miał być już gotowy w grudniu 2021. Niestety, inwestycja ma opóźnienie. Kiedy otwarcie tunelu na Zakopiance? Aktualności z budowy tunelu.

Spis treści

  1. Nowa Zakopianka z tunelem
  2. Nowa Zakopianka mapa
  3. Tunel na Zakopiance - odcinek Naprawa-Skomielna Biała
  4. Dlaczego budowa tunelu na Zakopiance się opóźnia?
  5. Tunel nowej Zakopianki budowany unikalną metodą - na czym polega?
  6. Tunel Zakopianki - kiedy otwarcie?
  7. Jaki będzie koszt budowy tunelu nowej Zakopianki?

Nowa Zakopianka z tunelem

Przypomnijmy, że umowy na budowę nowej Zakopianki, która ma rozładować komunikacyjne korki w dojeździe do Zakopanego, zostały podpisane pod koniec czerwca 2016 roku. Zaraz potem ruszyły roboty budowlane. Z końcem września 2019 otwarto pierwszy z trzech odcinków nowej Zakopianki - 7-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S7 Skomielna Biała -Rabka Zdrój. Drugi odcinek nowej Zakopianki został oddany kierowcom w listopadzie 2021 - chodzi o 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa. Został jeszcze dwukilometrowy odcinek tunelowy Naprawa-Skomielna Biała.

Nowa Zakopianka mapa

Nowa Zakopianka
Autor: GDDKiA Nowa Zakopianka - mapa Link: Kliknij i powiększ

Tunel na Zakopiance - odcinek Naprawa-Skomielna Biała

W całym przedsięwzięciu najbardziej strategicznym odcinkiem trasy S7 jest budowa dwukomorowego tunelu długości 2 km. Drążony jest on na odcinku Naprawa-Skomielna Biała. Drążenie tunelu rozpoczęło się w 2017 roku w Naprawie, od prawego portalu północnego. Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. Po dwóch i pół roku przebito pierwszy z dwóch tuneli. W kwietniu 2020 nastąpiło przebicie drugiej nitki tunelu. Według wstępnych zapowiedzi tunel miał być gotowy dla kierowców w grudniu 2021 roku.

Przypomnijmy, że tunel powstawał w trudnym geologicznie terenie fliszu karpackiego, na który składają się różne warstwy geologiczne. Ponieważ w takich warunkach nie można użyć tarcz, tunel budowano techniką drążeniową. Cała jego konstrukcja składa z dwóch osobnych komór pod górą Luboń Mały, połączonych tunelami technicznymi. W każdej z komór jest osobna jezdnia. Obie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Od strony Skomielnej Białej przed portalem południowym tunelu powstanie mur oporowy.

Dlaczego budowa tunelu na Zakopiance się opóźnia?

Wykonawca tunelu - włoska firma Astaldi - wnioskował w zeszłym roku o przedłużenie terminu zakończenia inwestycji z powodu długiej zimy i zachorowaniem części pracowników na Covid-19. Termin ten minął jednak 7 lutego 2022. Ostatecznie drogowcy podpisali aneks do umowy, dzięki któremu włoska firma ma czas na dokończenie budowy do 30 czerwca br. Według GDDKiA postęp prac w tunelu zatrzymał się na 77%.

Tunel nowej Zakopianki budowany unikalną metodą - na czym polega?

Tunel to główny element odcinka Naprawa–Skomielna Biała drogi ekspresowej S7. Fragment będzie mieć 3 km długości, z czego 2,06 km stanowi właśnie podziemny obiekt. Przy wykorzystaniu (po raz pierwszy w Polsce) metody A.DE.CO.-RS wydrążono 1920 m prawej i 1922,5 m lewej nawy, a pozostałe części zaprojektowano w wykopie.

Na czym polega metoda A.DE.CO.-RS, którą stosuje na nowej Zakopiance Astaldi? To metoda kontrolowanej deformacji (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach) opracowana w latach 80. we Włoszech. Umożliwia uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy – tymczasowej lub stałej. Pozwala to na bieżąco dostosowywać sposób realizacji tunelu do faktycznych warunków na przodku. Zdaniem wykonawcy takie podejście jest nowym i bardziej nowoczesnym sposobem budowania tuneli i zyskuje na popularności. Metoda ta jest przełomowa, zwłaszcza dla drążenia tuneli w trudnych warunkach gruntowych.

Drążenie tunelu składa się z kilku faz:

  • wykonanie skarp wykopów i wykonanie ściany berlińskiej z pali DFF kotwionych kotwami o długości do 30 metrów i sukcesywne schodzenie w dół wykopu do poziomu spągu, czyli podłoża,
  • wzmocnienie przodka dodatkowymi kotwami z jednoczesnym monitoringiem zachowania się górotworu, co jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem drążenia,
  • wykonanie obudowy wyprzedzającej (jeden z elementów obudowy tymczasowej) nad przyszłym przodkiem, z kotew fi 114 iniektowanych zaczynem, z poziomu terenu przed tunelem,
  • wykonanie odwiertów próbnych, poziomych, w celu zbadania cech górotworu,
  • wzmacnianie gwoździami z włókna szklanego czoła przodka, w przypadku słabych skał.

Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych, inklinometrów itd. Oceny wyników badań dokonują poszczególni specjaliści oraz projektanci i w zależności od tego, jakie są te wyniki, następuje korekta określonych działań, np. zastosowanie wzmocnienia.

budowa tunelu na Zakopiance
Autor: PAP/Grzegorz Momot Budowa tunelu na Zakopiance

Tunel Zakopianki - kiedy otwarcie?

To że wykonawca ma czas na wywiązanie się z umowy do 30 czerwca, nie oznacza, że Zakopianka zostanie oddana kierowcom w lipcu. Tunel czekają jeszcze odbiory, testy oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowania. Wszystkie te procedury wymagają czasu. GDDKiA szacuje, że tunel na Zakopiance zostanie udostępniony we wrześniu lub październiku 2022.

Jaki będzie koszt budowy tunelu nowej Zakopianki?

Odcinek długości ponad 2 kilometrów, łączący Naprawę ze Skomielną Białą, to koszt 968 mln zł. Tak przynajmniej szacowano. Teraz jednak kwota ta znacząco wzrosła, z powodu chociażby rosnących cen materiałów budowlanych czy utrudnień z dostawami na budowę. Choć w aneksie podpisanym przez GDDKiA i Astaldi nie ma mowy o dodatkowych kosztach związanych z przedłużeniem prac, wykonawca składa roszczenia związane z wojną czy inflacją. GDDKiA ich na razie nie uznaje.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej