Tunel na Dolnym Śląsku od czerwca dostępny dla pociągów. Będą mogły się w nim mijać

2024-04-22 14:52

Prace związane z poszerzeniem tunelu kolejowego koło Trzcińska na linii Wrocław – Jelenia Góra dobiegają końca. Odbywają „pod ruchem”, zastosowana bowiem w tunelu technologia, pozwala na jednoczesne wykonywanie prac i przejazd pociągów. W ciągu doby przejeżdża tędy około 30 składów. Inwestycja warta około 130 mln zł ma być gotowa w połowie 2024 r. Jak zapowiedziały właśnie PKP PLK, 4 czerwca tunelem będą mogły przejeżdżać już pary pociągów. Będą się mogły bez problemu mijać w poszerzonym tunelu.

Spis treści

  1. Poszerzają tunel koło Trzcińska, by mogły się tu minąć dwa pociągi
  2. Maszyna TEM powiększyła tunel o 3 metry
  3. Inwestycja kolejowa warta 130 mln zł

Poszerzają tunel koło Trzcińska, by mogły się tu minąć dwa pociągi

Jak informują PKP Polskie linii Kolejowe prace związane z poszerzeniem tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku na linii Wrocław Jelenia Góra idą zgodnie z planem. Tunel trzeba było tam poszerzyć, tak by równocześnie mogły się tam zmieścić pociągi na dwóch torach.

Od 4 czerwca zwiększą się możliwości przejazdu koleją przez tunel koło Trzcińska. Dzięki poszerzeniu obiektu, dwa pociągi równocześnie przejadą przez tunel. Nowoczesna technologia prac umożliwiła jednoczesne prowadzenie robót i bezpieczny przejazd pociągów oraz do minimum ograniczyła zmiany w prowadzeniu ruchu. Od 22 kwietnia do 4 czerwca montowane będą tory i sieć trakcyjna. Ten zakres prac wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w 300-metrowym tunelu koło Trzcińska zwiększa możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Po zakończeniu robót możliwy będzie równoczesny przejazd pociągów po obu torach na trasie Wrocław- Jelenia Góra. Dotychczas ze względu na zbyt małą szerokość tunelu zabraniały tego przepisy.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Maszyna TEM powiększyła tunel o 3 metry

Jak poszerzono tunel? Nowoczesna maszyna „TEM” powiększyła obiekt do wymaganych rozmiarów - z około 8,3 metrów, do ponad 11 m.

Obecnie przy wykorzystaniu ruchomego szalunku realizowana jest docelowa obudowa tunelu. Ukończono już połowę końcowej obudowy tunelu. Ściany konstrukcji tworzą przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego i realizację prac. W ciągu doby przez tunel przejeżdża ponad 30 pociągów.

Dziewiętnastowieczny, 300 metrowy obiekt został odnowiony i poszerzony z około 8,3 m do 11 m. Kamienną obudowę wewnątrz tunelu zastąpiła mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Ściany są już zabezpieczone przed korozją. Portale obiektu zostały oczyszczone i odbudowane. Prace zrealizowano w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.

Inwestycja prowadzona w nowoczesnej technologii tzw. tunel w tunelu pozwoliła na ograniczenie do minimum zmian w komunikacji. Obudowa konstrukcji wprowadzonej do obiektu tworzy wolną przestrzeń do bezpiecznego ruchu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Takie rozwiązanie zapewniło możliwość prowadzenia robót i przejazdu ponad 30 pociągów dobowo. Ostatni etap prac wymaga zamknięcia tunelu dla ruchu kolejowego. W 6 tygodni zostaną położone nowe tory oraz zamontowana sieć trakcyjna. Roboty realizowane są 24 godziny na dobę.

Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku

Inwestycja kolejowa warta 130 mln zł

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 130 mln zł netto (środki budżetowe i z dokapitalizowania). Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na II kw. 2024 r.

Wykonawcą inwestycji jest firma PORR S.A.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej