Spis treści
- Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy powstanie?
- Tramwaj na Rakowieckiej – jakie linie tramwajowe?
- Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów: dwie części dłuższej trasy
- Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica ma zyskać „kameralny charakter”
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie – gdzie i kiedy powstanie?
Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie powstaje na odcinku ul. Rakowieckiej między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Od strony Alei połączy się z istniejącą siecią tramwajową przy stacji metra M1 Pole Mokotowskie, a od strony ul. Puławskiej z nowym rozjazdem, który umożliwi tramwajom podróż w kierunku centrum, Wyścigów lub Wilanowa. Koszt inwestycji to 63,8 mln zł netto (78,6 mln zł brutto). Prace w terenie ruszyły 16 czerwca 2024 r.
Choć inwestycja miała zakończyć się w sierpniu 2025 r., już wiadomo, że termin nie zostanie dotrzymany. Jak dowiedziała się „Gazeta Wyborcza”, opóźnienie wynika m.in. z odkrycia pod ziemią tajnych kabli (prawdopodobnie służących pobliskiej siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji). Jak podają Tramwaje Warszawskie, „otwarcie nowego odcinka torów na Rakowieckiej do Puławskiej planujemy do końca roku”. Jako prawdopodobny termin podano grudzień 2025 r.

i
– Z uwagi na prace dodatkowe i zmiany w rozwiązaniach komunikacyjnych, które zwiększają funkcjonalność i bezpieczeństwo, a także oznaczają większy zakres robót do wykonania, harmonogram uległ aktualizacji. Niemniej tramwaje pojadą ul. Rakowiecką w tym roku. Najtrudniejszy etap przed nami: na przełomie kwietnia i maja rozpoczęły się prace przy budowie węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu Rakowieckiej i al. Niepodległości, co będzie wiązało się ze wstrzymaniem ruchu tramwajów w tym miejscu na kilka miesięcy – poinformował redakcję MuratoraPlus Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Przypomnijmy, że umowę na realizację inwestycji podpisano w październiku 2023 r., a wykonawca – firma Balzola – ma 22 miesiące na jej realizację. Jak podają Tramwaje Warszawskie, pierwsze 5 miesięcy wykonawca przeznaczył na przygotowywaniu projektów wykonawczych i uzyskiwaniu decyzji ZRID, zaś w czerwcu rozpoczął roboty budowlane.
To niedługa trasa, ale wiele zmieni w codziennych dojazdach do centrum. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli dojechać do stacji metra Pole Mokotowskie i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut – podają Tramwaje Warszawskie.
Tramwaj na Rakowieckiej – jakie linie tramwajowe?
Na ten moment nie podano jeszcze pełnych planów dotyczących tego, jakie linie tramwajowe pojadą nową trasą. Wiadomo natomiast, że nowymi szynami na Rakowieckiej kursować będzie m.in. linia 19 ze Stegien do pętli Piaski. Przypomnijmy, że trasa tramwajowa na mokotowskie Stegny zostanie otwarta na początku wakacji 2025.
Tramwaj w Rakowieckiej i tramwaj na Wilanów: dwie części dłuższej trasy
Nowa trasa tramwajowa to część powstającego etapami połączenia szynowego między Wilanowem a Wolą. W ramach tego wielkiego projektu powstają lub w przygotowaniu są następujące inwestycje:
- tramwaj do Wilanowa (gotowy poza częścią drogową) i jego odnogi: tramwaj na Stegny (w budowie) oraz tramwaj na Gagarina (gotowy),
- tramwaj na Rakowieckiej (w budowie),
- tramwaj wzdłuż Pola Mokotowskiego, w ul. Rostafińskich i Banacha (w przygotowaniu),
- tramwaj do Dworca Zachodniego od strony Ochoty, z podziemnym przystankiem (w budowie),
- tramwaj Kasprzaka – Dworzec Zachodni (w planowaniu),
- tramwaj na Kasprzaka (gotowy).
Łącznie powstanie ok. 19 km nowej trasy tramwajowej w Warszawie, na której skorzystają Wola, Ochota, Mokotów i Wilanów.
Nowe przystanki będą wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na całej trasie powstanie 47 takich przystanków. Wybudowane w ramach inwestycji przystanki tramwajowe dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, seniorów, a także opiekunów z dziećmi w wózkach – podają TW.
Jaki będzie tramwaj na Rakowieckiej? Ulica ma zyskać „kameralny charakter”
W ramach inwestycji powstanie ok. 1000 m torów w ciągu ul. Rakowieckiej, po jej północnej stronie. Z tego ok. 500 m będzie mieć zielone torowisko pokryte rozchodnikiem. Przystanki znajdą się u wlotu ul. Puławskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Wiśniową oraz u wlotu Al. Niepodległości. Na mapie powyżej zaznaczono je białymi kropkami. Dodatkowo inwestycja obejmuje przebudowę instalacji podziemnych i oświetlenia ulicznego, a także modernizację podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca torowisko tramwajowe zajmie część obecnej jezdni. Po wybudowaniu tramwaju kierowcy będą mieli do dyspozycji dwukierunkową jezdnię o szerokości ok. 6 m (po jednym pasie w każdą stronę) po południowej stronie ul. Rakowieckiej.
Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje – podają TW.
Przy okazji inwestycji na ul. Rakowieckiej pojawi się 39 nowych drzew. Będą one w tzw. standardzie warszawskim, tj. o obwodzie pnia minimum 25 cm w momencie sadzenia i wysokości minimum 5 m. Oznacza to, że sięgną one wysokości drugiego piętra. Pojawi się też ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw oraz cebulek kwiatowych. Zieleń, jak wspomniano, będzie też na części torowiska (rozchodnik).
Tak, jak w przypadku powstających tras do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już wcześniej. Tory, dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały między 1927 a 1967 rokiem – przypominają TW.
- Zobacz galerię: Tramwaj na Rakowieckiej w Warszawie. Wizualizacje
