Spis treści
- Remont pl. Zawiszy. Tramwaje Warszawskie skrócą go z 3 miesięcy do 4 tygodni
- Prefabrykaty z Krakowa utknęły przez burzę
- Kumulacja inwestycji tramwajowych na Ochocie
Remont pl. Zawiszy. Tramwaje Warszawskie skrócą go z 3 miesięcy do 4 tygodni
Plac Zawiszy to jeden z najbardziej obłożonych węzłów tramwajowych w całej Warszawie: co godzina przejeżdża tędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na kierunek na każdym z wlotów. To także kluczowy węzeł drogowy. Prędzej czy później remont tramwajowy był jednak nieunikniony. Ostatecznie prace remontowe rozpoczną się 7 lipca 2025 r. Jak uniknąć zamknięcia ważnych ulic i wstrzymania kursowania komunikacji miejskiej na długie miesiące? Tramwaje Warszawskie znalazły sposób.
Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach stosowaliśmy beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstawały w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko możemy skrócić z min. 30 dni do siedmiu dni
– podają Tramwaje Warszawskie. Dzięki zastosowaniu technologii prefabrykacji remont uda się skrócić z 3 miesięcy do 4 tygodni. Wszystko ma być gotowe 3 sierpnia. Minusem jest z kolei znacznie wyższy koszt takiego remontu, choć konkretnych kwot nie podano.

i
Prefabrykaty z Krakowa utknęły przez burzę
Jak podają Tramwaje Warszawskie, betonowe prefabrykaty o wadze do 20 ton przyjechały koleją z Krakowa, choć nie bez przygód: pod koniec czerwca potężna nawałnica wstrzymała transport na trasie. W końcu się jednak udało i 19 wagonów pełnych płyt oraz akcesoriów rozładowano na bocznicy kolejowej przy Zakładzie Energetyki Trakcyjnej i Torów. Jak podano:
W zakładach KNZ Rail powstały prefabrykaty do remontu jednego z najważniejszych węzłów tramwajowych stolicy – Placu Zawiszy. Wszystko w ramach technologii ConTrack, która umożliwia błyskawiczny montaż torowiska z gotowych elementów – niemal jak z klocków. Łącznie to 121 prefabrykowanych bloków zajmie powierzchnię 1600 m². Do ich wykonania wykorzystano około 540 m³ betonu. Największa z płyt ma 23 m². To pierwsze tego typu wdrożenie na tak dużą skalę technologii wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych w Polsce.

i
Kumulacja inwestycji tramwajowych na Ochocie
Warto zauważyć, że remont placu Zawiszy to tylko jedno z przedsięwzięć realizowanych tego lata w tej okolicy przez Tramwaje Warszawskie. Największą inwestycją na Ochocie jest budowa tramwaju do Dworca Zachodniego, który ma być gotowy w przyszłym roku. Będzie to pierwsza w Warszawie trasa tramwajowa z podziemnymi przystankami w tunelu. Znajdą się one pod peronami kolejowymi dworca Warszawa Zachodnia, umożliwiając łatwe przesiadki między koleją a komunikacją miejską.
Ponieważ budowa ta wymusiła wstrzymanie na kilka miesięcy (do października) ruchu tramwajów na południe od przystanku Och-Teatr, Tramwaje Warszawskie wykorzystują tę okazję do remontu torowiska w ul. Grójeckiej.
Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Ograniczenia w przepustowości skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca roku. Prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu wykorzystamy do remontu torowiska między pl. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku, w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje wrócą na trasę między pl. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska w październiku 2025 r.
– podano w komunikacie.
- Przejdź do galerii: Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego od strony Ochoty
