Przekop Mierzei Wiślanej - tor wodny łączący Zalew Wiślany z Bałtykiem - otwarty!

Przekop Mierzei Wiślanej, czyli nowa droga wodna przez Mierzeję Wiślaną dla żeglugi, jest już oficjalnie otwarta. Kanał przez Mierzeję Wiślaną dla jednostek żeglugi ma być dostępny od 18 września. Droga wodna, która powstała dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej skraca drogę z Zalewu Wiślanego i portu w Elblągu na Bałtyk. Jak powstawała - zobacz FILM.
Spis treści
- Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji
- Przekop Mierzei Wiślanej MAPA
- Przekop Mierzei Wiślanej - I etap inwestycji
- Przekop Mierzei Wiślanej - film z 16 września
- Jak powstawał przekop Mierzei Wiślanej od początku do końca FILM
- Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
- Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji
Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji
17 września oficjalnie otwarto Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jest to pierwszy etap rządowej inwestycji, polegającej na połączeniu drogą wodną Bałtyku z Zalewem Wiślanym, a docelowo również z portem w Elblągu. Nowy szlak wodny pozwoli ominąć Rosję, będzie też krótszy o niemal 100 km.
Dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.
- Otwieramy przekop Mierzei Wiślanej, na ten moment czekaliśmy wiele lat. 17 września uruchomiony zostanie Kanał Żeglugowy. W tym dniu statki zyskają swobodny dostęp do wszystkich portów Zalewu Wiślanego i co najważniejsze do portu morskiego w Elblągu. W ten sposób zakończy się pierwszy, najważniejszy etap tej inwestycji" - podkreślił podczas uroczystości otwarcia wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynika m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Wykonawcą pierwszej części jest konsorcjum firm NDI/Besix, drugiej firma Budimex S.A, natomiast trzeciej - konsorcjum NDI SA, NDI Sopot SA, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o.
Przekop Mierzei Wiślanej MAPA

Przekop Mierzei Wiślanej - I etap inwestycji
I etap inwestycji inwestycji objął budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych, w tym Kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami, parkingami, a także punktem widokowym
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał, podobnie jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.
Zostały jeszcze dwa etapy całej inwestycji - pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu, które mają się zakończyć w 2023 roku.
Przekop Mierzei Wiślanej - film z 16 września
Jak powstawał przekop Mierzei Wiślanej od początku do końca FILM
Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Realizuje go firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a czas przewidziany na jego ukończenie to 24 miesiące (umowa została podpisana 20 kwietnia 2021 roku). Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.
Prace przy budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie wykonywane są roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe. Zaawansowanie tego etapu inwestycji wynosi około 50%.
Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji
Tor wodny długości 8,2 km ma połączyć przekop Mierzei Wiślanej z ujściem rzeki Elbląg w Zatoce Elbląskiej. To ostatni, III etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portów nad Zalewem Wiślanym.
Szerokość toru wodnego przy dnie ma wynieść 60 m, a głębokość techniczna - 5 m. Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m.
Wykonawcą prac będzie konsorcjum NDI S.A. (lider), NDI Sopot S.A. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partnerzy). Inwestycja obejmuje roboty czerpane wraz z transportem urobku na nowo powstałą sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Wykonawca ma czas do 30 września 2022 na wykonanie połowy prac czerpalnych, a całość ma być gotowa do 30 kwietnia przyszłego roku.
