Przekop Mierzei Wiślanej - data otwarcia kanału! Jest umowa na wykonanie toru wodnego na Zalewie Wiślanym

2022-05-11 14:26
przekop Mierzei wiślanej
Autor: Urząd Miasta w Gdyni Prace w ramach pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską mają się zakończyć jeszcze w tym roku, a cała inwestycja w 2023 roku

Przekop Mierzei Wiślanej realizowany jest zgodnie z planem. Inwestycja jest prawie gotowa. Podano datę oficjalnego otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Kiedy popłyną nim pierwsze statki? Tymczasem, 6 maja podpisano umowę na wykonanie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. To ostatni etap inwestycji. Kiedy się zakończy? Zobacz najnowszy film z realizacji przekopu

Spis treści

  1. Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji
  2. Przekop Mierzei Wiślanej - kwiecień 2022
  3. Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji
  4. Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji
  5. Kiedy otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej?
  6. Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji
  7. Obrót mostu południowego - film

Tor wodny na Zalewie Wiślanym - ostatni etap inwestycji

Tor wodny długości 8,2 km ma połączyć przekop Mierzei Wiślanej z ujściem rzeki Elbląg w Zatoce Elbląskiej. To ostatni, III etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portów nad Zalewem Wiślanym.

Szerokość toru wodnego przy dnie ma wynieść 60 m, a głębokość techniczna - 5 m. Umożliwi on żeglugę statków morskich długości 100 m oraz zestawów barek długości do 180 m, o szerokości 20 m oraz zanurzeniu 4,5 m. 

Wykonawcą prac będzie konsorcjum NDI S.A. (lider), NDI Sopot S.A. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partnerzy). Inwestycja obejmuje roboty czerpane wraz z transportem urobku na nowo powstałą sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym. Wykonawca ma czas do 30 września 2022 na wykonanie połowy prac czerpalnych, a całość ma być gotowa do 30 kwietnia przyszłego roku.

Przekop Mierzei Wiślanej - kwiecień 2022

Przekop Mierzei Wiślanej - o inwestycji

Dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Celem inwestycji jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyku, omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji.

przekop Mierzei Wiślanej
Autor: Urząd Miasta w Gdyni Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów, będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany

Przekop Mierzei Wiślanej - podsumowanie prac I etapu inwestycji

Generalnym wykonawcą pierwszej części inwestycji jest konsorcjum NDI/Besix. Zakres prac obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a także nowy układ drogowy z obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą oraz budowę sztucznej wyspy (o powierzchni 181 hektarów), która ma być rezerwatem dla ptaków.

Dwa mosty obrotowe zostały już odebrane przez nadzór budowlany. Są już gotowe do użycia. Oczywiście wszystko to musi być zespolone z systemem zarządzania ruchu jednostek. Kapitanat, który jest wyposażony w taką sterówkę, właśnie jest uzbrajany w programy i w urządzenia pozwalające na równoległe sterowanie tymi mostami.

Trwają też prace wykończeniowe przy śluzie, najtrudniejszym elementem tego etapu - to pierwsze tego typu wrota w Polsce.

Kiedy otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej?

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej jest na ostatniej prostej. Obecnie ten etap zrealizowany jest w ponad 87%. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 km. Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września 2022 - poinformował 5 kwietnia Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Mierzeja Wiślana - II etap inwestycji

Ten etap inwestycji „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” zaawansowany jest w 23%. Realizuje go firma Budimex. Wartość kontraktu wynosi ponad 570 mln zł, a czas przewidziany na jego ukończenie to 24 miesiące (umowa została podpisana 20 kwietnia 2021 roku).

Zakres prac II etapu inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Obrót mostu południowego - film

Przekop Mierzei Wiślanej - wartość inwestycji

Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynika m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.

Mierzeja Wiślana
Autor: Urząd Miasta w Gdyni Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej