Projekty PPP w Warszawie. Będą nowe inwestycje w stolicy
Władze Miasta Stołecznego Warszawy, chcą realizować projekty budownictwa komunalnego w ramach współpracy z partnerami prywatnymi. Program ten zakłada budowę ok. 400 mieszkań w ciągu czterech lat (2008 do 2012). W stolicy mają powstać także nowe parkingi podziemne. Tu plany też opierają się o partnerstwo publiczno-prywatne.
Miasto stołeczne Warszawa od końca sierpnia zeszłego roku realizuje potrzeby mieszkaniowe (zgodnie z Uchwałą Rady m.st. Warszawy LVIII/1751/2009 z dnia 9 lipca 2009 r.) w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu miasta, średnio rocznie w 28,6% w skali całej stolicy. W oparciu o istniejący zasób komunalny i naturalny ruch ludności, a także tendencją zwyżkową w zapotrzebowaniu na mieszkania komunalne, przy ograniczonych środkach budżetowych M.st. Warszawy, znalezienie alternatywnej techniki finansowania procesu inwestycyjnego stało się warunkiem koniecznym realizacji potrzeb mieszkaniowych.
Specjaliści z UM Warszawy zakładją, że budowa mieszkań we współpracy z podmiotem prywatnym pozwoli na częściowe zaspokojenie potrzeb osób oczekujących na pomoc mieszkaniową bez angażowania środków finansowych ze strony miasta w procesie inwestycyjnym - związanym z zaprojektowaniem i wybudowaniem lokali mieszkalnych.
JAK WYGLĄDA RYNEK PPP W POLSCE? - ZOBACZ TUTAJ!
Władze miasta podjęły decyzję o rozpoczęciu prac zmierzających do przygotowania realizacji projektu przy udziale podmiotu prywatnego, zapoczątkuje to zdefiniowanie ostatecznej struktury finansowania takiego projektu.
Prawdopodobnie m.st. Warszawa udostępni teren pod inwestycję, a podmiot prywatny oczekując zwrotu z zainwestowanego kapitału - w zależności od postanowień zapisów umowy - będzie otrzymywał określone wynagrodzenie za wykonaną usługę.
"Program komunalnego budownictwa mieszkaniowego m.st. Warszawy na lata 2008-2012" zakłada pozyskanie ok. 400 mieszkań (w latach obowiązywania Programu) na wynajem, zrealizowanych w ramach współpracy z podmiotami prywatnymi. Formuła realizacji przedsięwzięć z udziałem podmiotów prywatnych może w znacznym stopniu pomóc w łagodzeniu istniejącego deficytu, a ponadto ułatwić mobilność ludziom poszukującym pracy.
Warszawa buduje parkingi podziemne z partnerem prywatnym
W Śródmieściu jest ok. 50 tysięcy miejsc parkingowych. W centrum wszystkie parkingi są płatne i koszt takiego postoju to 3 zł za pierwszą godzinę, 3,60 zł za drugą i 4,20 zł za trzecią... Władze M.st. Warszawy znalazły sposób na rozwiązanie tych problemów. Jest to wybudowanie publicznych parkingów podziemnych. A ponieważ budżet miasta nie jest w stanie udźwignąć wielu inwestycji, to dzięki nowej ustawie ułatwiającej realizację projektów PPP, partnerzy prywatni mogą pomóc w szybszej realizacji pilnych potrzeb publicznych.
Na liście priorytetowych inwestycji są 3 parkingi podziemne, które łącznie będą mieściły ok. 2300 samochodów. Każdy z parkingów będzie wielopoziomowy, od 2 do 5 poziomów, parkowanie będzie płatne. Miejsca ich budowy zostały wybrane w kluczowych lokalizacjach dla mieszkańców Warszawy oraz turystów, są to: pl. Teatralny, pl. Defilad oraz ul. Emilii Plater.
Dzięki temu ułatwiony zostanie dostęp do największych atrakcji turystycznych i kulturalnych, takich jak Trakt Królewski, Stare Miasto oraz do dworca centralnego.
Po wybudowaniu parkingów podziemnych zmiany mają nastąpić również na powierzchni.
Naziemne miejsca parkingowe, które znajdują się w lokalizacjach budowy parkingów będą zlikwidowane, a tereny te zostaną zrewitalizowane i obowiązywać będzie na nich zakaz postoju. Z kolei na pl. Defilad, który znajduje się przy Pałacu Kultury i Nauki, powstanie Muzeum Sztuki Nowoczesnej i inne budynki.
ZAINTERESOWANIE FORMUŁĄ PPP ROŚNIE - ZOBACZ OPINIE I GALERIE
Warszawa jest na etapie przygotowywania inwestycji. W pierwszej kolejności, jeszcze w 2010 r. ogłoszony zostanie przetarg na doradztwo, obejmujące przede wszystkim analizy ekonomiczne, techniczne i prawne czyli studium wykonalności. Zewnętrzni doradcy wskażą też najlepsze warianty realizacji tej inwestycji z udziałem partnera prywatnego (np. koncesja lub różne typy PPP, które od lutego 2009 r. są w Polsce uregulowane właściwą ustawą). Określą też, czy rozszerzenie pakietu podstawowego, tj. 3 parkingów o kolejne parkingi zwiększy opłacalność inwestycji. Ich zadaniem będzie także przygotowanie dokumentacji przetargowej i projektu umowy z inwestorem prywatnym, a także wsparcie władz Warszawy w negocjacyjnej procedurze wyboru.
Kolejnym krokiem będzie postępowanie na wybór partnera prywatnego dla projektu parkingów podziemnych. Długość negocjacji zależeć będzie m.in. od tego, ilu będzie inwestorów, a także od zbieżności celów Miasta i inwestorów. Jednak konkretne terminy podjęcia współpracy z partnerem prywatnym, harmonogram realizacji i zakończenia budowy parkingów, a także zakres jego realizacji jest uzależniony od wyników analiz prowadzonych przez doradców.
Rolą inwestora będzie zaprojektowanie, wybudowanie i zarządzanie parkingami przez okres potrzebny do zwrotu kosztów inwestycji z zyskiem. Parkingi wraz z nieruchomościami, na których będą się znajdować, pozostaną własnością Warszawy. Podmiot prywatny będzie czerpał zyski z opłat parkingowych oraz innych usług świadczonych w części podziemnej, takich jak myjnia samochodowa czy usługi wulkanizacyjne. Już dziś wiadomo, że jest wstępne zainteresowanie ze strony inwestorów, np. z Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.