Spis treści
- Park Kolejowy podzielony na etapy
- Kolejne etapy w Parku Kolejowym
- Bezpieczna droga rowerowa
- Budowa Parku Kolejowego w Krakowie – aktualności
Założenie parku umożliwiła modernizacja odcinka głównej linii kolejowej przecinającej centrum Krakowa, którędy prowadzi międzynarodowa trasa kolejowa E30. W jej wyniku znikł rozdzielający miasto od ponad 165 lat ziemny nasyp estakady kolejowej, który zastąpiony został betonowymi wiaduktami. Oddzielone dawniej nasypem kolejowym części Krakowa zyskały połączenie, a miasto mnóstwo terenów do zagospodarowania. W przyszłości ma tu być nasadzonych 200 drzew, 47 tys krzewów, 22 tysiące bylin i 1160 m2 łąk kwietnych.
Park Kolejowy podzielony na etapy
Obszar nowego parku w centrum miasta ma obejmować tereny po obu stronach Wisły wzdłuż betonowych estakad linii kolejowej od ul Kopernika aż po ul. Powstańców Wielkopolskich na Podgórzu. To obszar rozciągnięty na długości niemal 2,5 km. Stąd całe przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie części. Na początku zaplanowana została część inwestycji od ul. Kopernika na Starym Mieście do ul. Podgórskiej nad Wisłą. Ten ponad kilometrowy odcinek podzielony został na etapy. W I etapie miał powstać park wzdłuż estakady i ul. Blich między Kopernika a Grzegórzecką. Tutaj najwcześniej kolejarze zakończyli prace budowlane przy modernizacji linii.
Plany były bardzo ambitne i pierwotnie Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie przewidywał udostępnienie pierwszego fragmentu między Kopernika a Grzegórzecką już w 2022 r., ale na drodze stanęły m.in. uzgodnienia z konserwatorem zabytków oraz późniejsze niż to było planowane przekazanie terenu przez budujących linię kolejową. Firma, z którą podpisano umowę jeszcze w 2022 r. weszła na plac budowy rok później. Prace rozpoczęły się na początku lipca 2023 r., ale wcale nie szły szybko.
Kolejne etapy w Parku Kolejowym
Po zakończeniu pierwszego etapu miały zostać realizowane kolejno dwa następne odcinki – od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej na Kazimierzu i między ulicami Dekerta i Limanowskiego na Podgórzu. W pierwszej z niej zaplanowano m.in. strefę sportową z boiskami do piłki nożnej, koszykówki i skatepark oraz usługi i parkingi rowerowe. W drugiej strefę gastronomiczną, plac zabaw i strefę relaksu.
Bezpieczna droga rowerowa
W ramach parku zaplanowana została także wygodna ścieżka rowerowa. Brakowało dotąd takiego bezpiecznego rowerowego połączenia przecinającego gęsto zabudowane części centrum Krakowa z mocno obciążonymi ruchem ulicami. Jest już gotowa kładka pieszo-rowerowa obok nowych mostów kolejowych na Wiśle pomiędzy Kazimierzem z Zabłociem na Podgórzu. Ma już wygodny zjazd, którym połączy się ze ścieżką w Parku Kolejowym. Są też wygodne zjazdy na ulice i bulwary wiślane.
Budowa Parku Kolejowego w Krakowie – aktualności
Choć budowa Parku Kolejowego w Krakowie miała pewne opóźnienia, miasto wyraźnie przyspiesza działania inwestycyjne. W tegorocznym budżecie Krakowa zabezpieczono blisko 11 mln zł na kolejne etapy prac. Już w pierwszym kwartale 2025 roku ogłoszono przetargi na roboty budowlane oraz projekt stałej organizacji ruchu w rejonie ul. Blich.
Planowane są także nowe inwestycje komunikacyjne – w drugim kwartale przyszłego roku miasto planuje ogłosić przetarg na budowę ścieżki pieszo-rowerowej łączącej Zabłocie z ul. Powstańców Wielkopolskich.
W samym parku pojawi się nowa infrastruktura rekreacyjna: psi wybieg, ogród sensoryczny, pergola, elementy małej architektury oraz drewniane podesty, które połączą istniejące ciągi komunikacyjne. Kluczowym elementem pozostaje zieleń – w Parku Kolejowym ma zostać posadzonych ponad 70 drzew i 12 tys. krzewów oraz roślin ozdobnych, zapewniających atrakcyjny wygląd przez cały rok.
Równolegle prowadzone są prace koncepcyjne dla II etapu inwestycji (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej). Po uzyskaniu decyzji o lokalizacji celu publicznego możliwe będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę.
