Pałac Pokoju - Trybunał Arbitrażowy, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości w nowym skrzydle pałacu
Otwarcie nowego skrzydła Pałacu Pokoju w Hadze zostało uświetnione przez Holenderską Królową Beatrix. W skład wielofunkcyjnego kompleksu o powierzchni 7000 metrów kwadratowych wchodzą: biblioteka, czytelnia, audytorium, pomieszczenia zarezerwowane dla Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz Trybunału Arbitrażowego. Konstrukcja nowego skrzydła Pałacu powstała w oparciu o trzy kształty geometryczne: prostokąt, trójkąt oraz elipsę, które łączą nowoczesne materiały budowlane z szacunkiem dla historii.
Autor: brak danych
Pałac Pokoju w Hadze, Holandia, fot. Rockfon sp. z o.o.
W nowym skrzydle Pałacu Pokoju mieści się: Biblioteka, czytelnia, audytorium, Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości oraz Trybunał Arbitrażowy
Dotychczasowa siedziba Pałacu Pokoju nie była w stanie pomieścić stale rosnącej liczby książek oraz wszystkich uczestników międzynarodowych konferencji. Dlatego większa część nowego budynku została przeznaczona na bibliotekę oraz czytelnię. W jego piwnicach znajdują się półki o łącznej długości 22 kilometrów. Podczas projektowania obiektu należało zwrócić szczególną uwagę na kwestie akustyki, wynikające z planowanej funkcji budynku oraz konieczności użycia materiałów twardych. Nie można było również zapomnieć o względach estetycznych. Wielofunkcyjny hol wymagał zamontowania sufitu o dużym współczynniku pochłaniania dźwięku (współczynnik λw powinien wynosić od 0,80 do 0,90). Sufit miał być także bezspoinowy, stabilny, z możliwością wykorzystania koloru – z tych właśnie powodów wybór padł na sufit Rockfon Mono Acoustic.
W niektórych miejscach sufit miał graniczyć z metalem, szkłem oraz gipsowymi sztukateriami. W projekcie należało uwzględnić także plan rozległego oświetlenia.
W skład systemu Mono Acoustic wchodzi podwieszana konstrukcja, do której mocowane są panele sufitowe Rockfon. Spoiny sufitu są uszczelniane szpachlą a następnie szlifowane. Na całkowicie wyrównany sufit natryskiwany jest tynk, dzięki czemu jego powierzchnia jest niezwykle gładka.
Zaprojektowane rozwiązanie musiało także spełniać specjalne wymagania dotyczące kolorystyki. Sufit w holu został zaprojektowany w czterech różnych barwach. Pod względem kolorystyki szare powierzchnie parteru świetnie komponują się z metalowymi elementami dekoracji czytelni. Czerwone sufity są idealnie dopasowane do dzieł sztuki regionalnej zdobiących jedną ze ścian. Sufit w kolorze żółtym, przechodzi - bez zmiany koloru - w sufit zewnętrzny poprzez szklaną ścianę frontową. Podobnie dzieje się w przypadku sufitu fioletowego, który wystaje na zewnątrz jak kawałek ciasta.
Wywiad z Bas van Hille, architektem
„Zaangażowanie naszego zespołu w budowę nowego skrzydła Pałacu Pokoju było kwestią logiki. Budynkiem tym zajmujemy się od 1975 roku, przywracając jego liczne aspekty i stale koordynując prowadzone prace konserwacyjne. Wymagania dla nowego budynku sformułowaliśmy na podstawie tegoż doświadczenia.
Naszym zdaniem budynek jest obiektem użyteczności publicznej, którego podstawowym zadaniem jest trwanie przez długi okres czasu. Jeśli jego użytkownicy nie mogą funkcjonować w nim w sposób optymalny, wówczas budynek staje się nieodpowiedni. Trwałość jest dla nas słowem kluczowym. Z tego powodu nie zaliczamy się do osób wyznaczających trendy w stosowaniu materiałów, lecz odwrotnie, w naszych budynkach można zauważyć głównie te materiały, które dowiodły już swej wartości. Dzięki temu uzyskujemy wyjątkowy wygląd budowli mogący oprzeć się działaniu czasu.
Otrzymaliśmy nowe wyzwanie, dobudowy skrzydła Pałacu Pokoju, które miałoby harmonijnie komponować się z przyległym budynkiem historycznym, ogrodem oraz najbliższym otoczeniem. Będąc projektantem można albo zachować spójność z istniejącym obiektem, lub przeciwnie, poszukiwać kontrastów. Początkowym założeniem było włączenie dotychczasowego budynku Pałacu Pokoju do nowego budynku. Jednakże pomysł ten porzuciliśmy na korzyść nowej konstrukcji. Mieliśmy odczucie, iż Pałac Pokoju, jako ikona, obiekt dominujący, powinien jednoznacznie zachować tę funkcję. I tak właśnie się stało. Teraz, zbliżając się do Pałacu, widać w pełnej glorii jego starą część, z nowym skrzydłem spoczywającym na uboczu.
Niekiedy wykonując prace na nowym budynku zauważa się niechętne reakcje miejscowych osób. Początkowo osoby takie nie poświęcają budynkowi wiele uwagi, ani nie czują się z nim związane. Taka jest jednak naturalna kolej rzeczy - budynek wtapia się w lokalną społeczności dopiero po pewnym czasie. Potrzebny jest czas na zbudowanie więzi z otoczeniem. Zatem, po wykonaniu prac budowlanych, zanim budynek stanie się częścią otoczenia, musi upłynąć pewien czas. Staje się to możliwe poprzez projektowanie obiektów z tzw. wymiarem ludzkim, czyli takich, które pasują do otoczenia człowieka oraz jego czasów.
Należy pamiętać: wkrótce po oddaniu nowego obiektu – gdy świetnie wygląda – fotografuje się go ze wszystkich stron. Jednakże jak będzie wyglądał dziesięć lat później? W naszym przypadku przewidujemy to już na etapie projektowania: konstruowane przez nas budynki z wielkiem wyglądają coraz lepiej”.
Lokalizacja: Haga, Holandia
Architekt: Wilford Schupp Architecten,
Stuttgart, Niemcy
bd architectuur, Lejda
Architekt wnętrz: bd architectuur, Lejda
Produkt: Mono Acoustic