Największe katastrofy budowlane: Most Morandiego w Genui runął w 2018 roku

2024-04-02 7:34

Zawalenie się mostu w Baltimore przywodzi na myśl inną wielką katastrofę budowlaną. Słynny most w Genui zaprojektowany przez Riccardo Morandiego zawalił się nagle w sierpniu 2018 roku. Jego przęsła runęły wraz ze znajdującymi się na nim autami. To jedna z największych katastrof budowlanych. Zginęły wtedy 43 osoby. Włosi odbudowali ten most w 15 miesięcy. Jest nowocześniejszy, wytrzymalszy i ekologiczny.

Spis treści

  1. Zawalony Most Morandiego w Genui
  2. Most Morandiego - historia
  3. W most Morandiego w Wenezueli uderzył tankowiec
  4. Most w Genui. Odbudowa
  5. Nowy most w Genui

Zawalony Most Morandiego w Genui

Wiadukt Morandiego, zwany też mostem Polcevera, zawalił się 14 sierpnia 2018 roku. Runęła jego część o długości około 250 m. Według specjalistów, przyczyną katastrofy było zerwanie jednego z obetonowanych cięgien podpory nr 9, podtrzymujących wspornik od strony estakady.

Wiadukt Morandiego wybudowano w latach 1963-67. To przeprawa przecinająca rzekę Polcevera, pomiędzy dzielnicami Sampierdarena i Cornigliano, miał długość 1182 metrów. Filary miały 90 metrów wysokości. Wiadukt łączył nową autostradę A10 z autostradą A7.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Most Morandiego - historia

Historia mostu Morandiego rozpoczęła się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. W tym samym okresie ten sam włoski inżynier zaprojektował bliźniacze mosty zbudowane w Wenezueli i Libii. Były to mosty podwieszane. Cechą charakterystyczną mostu Morandiego, oprócz tego, że został zbudowany z opatentowanego materiału stworzonego specjalnie przez projektanta, było zastosowanie odciągów, które zwykle wykonuje się wyłącznie ze stali. W tym przypadku wykonano je ze stali, ale także pokryto je sprężonym betonem. Materiał ten jest powszechnie używany do pracy pod obciążeniem, aby wytrzymać nacisk sił zbieżnych.

W most Morandiego w Wenezueli uderzył tankowiec

Było to coś nowego, co Morandi wprowadził, budując most Maracaibo w Wenezueli.

Niestety, tamten obiekt nie miał szczęścia, bo część mostu im. Generała Rafaela Urdanety zawaliła się w 1964 r. w wyniku zderzenia tankowca Exxon Maracaibo, który uderzył w filary 30 i 31. Zawalenie spowodowało wyrzucenie do morza trzech przęseł mostu.

Podobna sytuacja miała miejsce ostatnio w Baltimore.

Obwodnica Oświęcimia: most przez Wisłę już połączył Śląsk i Małopolskę

Most w Genui. Odbudowa

14 sierpnia w Genui około 11.36 rozległ się przerażający huk. W deszczu zaczęły się rozpadać kolejne przęsła mostu. Z 45-metrowej wysokości rozpadającego się wiaduktu ześlizgiwały się kolejne samochody. Zginęły 43 osoby. Zawalił się około 200 metrowy odcinek mostu nad doliną rzeki Polcevera.Gdy minął pierwszy szok we Włoszech rozpoczęto dochodzenie w sprawie przyczyn tej katastrofy. Jednocześnie rozpoczęto też prace rozbiórkowe i prace nad projektem nowego mostu.Zaprojektował go Renzo Piano, słynny włoski architekt. Odbudowa mostu ruszyła w Błyskawicznym tempie. Wykonawcą została znana, duża włoska firma budowlana Salini Impregilo.Budowa trwała 15 miesięcy. W tym czasie rozebrano pozostałości po moście Morandiego i wybudowano zupełnie nowy obiekt, według projektu Renzo Piano.Jak informował wykonawca, w szczytowym okresie działalności budowlanej ponad 1000 pracowników, w tym inżynierów i techników, pracowało przez całą dobę przez miesiące, stawiając czoła deszczowi, śniegowi, wiatrowi i pandemii COVID-19, zachowując najsurowsze środki bezpieczeństwa, aby osiągnąć rekord w budowie robót publicznych we Włoszech – rekord uzyskany dzięki współpracy, przejrzystości, pracy zespołowej, bezpieczeństwu.

Nowy most w Genui

Nowy most kosztował ponad 200 mln euro. Powstał wręcz w błyskawicznym tempie. Ma ponad tysiąc metrów długości. Jest wsparty na 18 filarach. Jest biały, część wiaduktu ma kształt stępki statku i przywodzi na myśl i wszystkie jego innowacyjne funkcje, od zrównoważonego rozwoju ekologicznego gwarantowanego przez panele słoneczne oraz system zarządzania i recyklingu wody, po rutynowe prace konserwacyjne wykonywane przez roboty i innowacyjne czujniki służące do monitorowania stanu technicznego i bezpieczeństwa całej konstrukcji.

Otwarcie nowego mostu w Genui miało miejsce na początku sierpnia 2020 roku. Pierwszym autem, jakie po nim przejechało jechał Pietro Salini, właściciel firmy Salini Impregilo, która go wybudowała.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej