Koniec budowy konstrukcji tunelu w Zielonkach. To część północnej obwodnicy Krakowa
Autor: GDDKiA
Drogowcy zabetonowali już dno tunelu na północnej obwodnicy Krakowa
Zakończyła się budowa konstrukcji tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Drogowcy wybetonowali już dno tunelu. To drugi , obok gotowego już 496-metrowego tunelu w Dziekanowicach obiekt tego typu na drodze ekspresowej S52. Tunel jest budowany metodą podstropową, czyli nie zobaczycie tu maszyny TBM.
Spis treści
- Tunel na północnej obwodnicy Krakowa
- Jaką metodą drążono tunel pod Zielonkami na północnej obwodnicy Krakowa?
- W tunelu pod Zielonkami będzie ograniczenie prędkości
- Tunel pod Zielonkami: monitoring z 64 kamerami
- Tunel na S52 z systemem automatycznego gaszenia pożaru
- Północna obwodnica Krakowa będzie gotowa w tym roku
Tunel na północnej obwodnicy Krakowa
Nowy tunel w ramach budowanej obwodnicy północnej Krakowa ma 653 metry długości i trzy pasy ruchu w każdym kierunku. To wyjątkowy obiekt inżynierski budowany metodą podstropową. A to znaczy, że na tej budowie nie pojawiła się maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do drążenia tuneli, jak miało to miejsce w Świnoujściu czy jak ma być drążony tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Tutaj metoda była zupełnie inna.
Jaką metodą drążono tunel pod Zielonkami na północnej obwodnicy Krakowa?
W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m. Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, mają grubość od 80 do 100 cm.
Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu na długości takiego sektora i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię, stąd też nazwa technologii budowy - metoda podstropowa. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.
Budowa tego tunelu zaczęła się w połowie 2021 roku.
Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19
Autor: GDDKiA
Budowa 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. Zdjęcia z października i listopada 2023
Prace, które pozostały do zrobienia wewnątrz tunelu, to przede wszystkim budowa samej drogi, montaż instalacji i prace wykończeniowe – mówi Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W tunelu pod Zielonkami będzie ograniczenie prędkości
Nowym tunelem pod Zielonkami nie pojedziemy w przyszłości z prędkością większą niż 80 km/h. To mniej niż nowym tunelem na S7 pod Luboniem Małym na zakopiance, gdzie można jechać 100 km/h. Skąd te ograniczenia? Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, tunel pod Zielonkami to konstrukcja, która z punktu widzenia kierowcy będzie się znacznie różnić od otworzonego ponad rok temu przejazdu pod Luboniem Małym na zakopiance. Tunel na S7 jest poprowadzony, jadąc od strony Krakowa w kierunku Nowego Targu, lekko w dół (spadek ma 0,5 proc.). Jest w nim również jeden łagodny zakręt. Dzięki takiemu wyprofilowaniu trasy samochody mogą nią jechać z prędkością 100 km/h.
Pod Zielonkami sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Ze względu na ukształtowanie terenu droga w tym miejscu na krótkim odcinku dość szybko opada i równie szybko się wznosi. Spadek ma nawet 4,6 proc. (4,6 m na każde 100 metrów drogi). Dla porównania, tunele w Świnoujściu pod Świną i w Gdańsku pod Martwą Wisłą mają mniejszy spadek (4 proc.). Dodatkowo droga nie prowadzi pod ziemią prosto. Jadąc od strony Węgrzc kierowcy będą w tunelu jechać łukiem w prawo. Te specyficzne warunki drogowe powodują, że w tunelu będzie obowiązywać ograniczenie prędkości 80 km/h.
Wjazd do tunelu od strony Zielonek (zachodni portal) położony jest na wysokości 234 m n.p.m., a od strony Węgrzc (wschodni portal) 221 m n.p.m. Z obu stron droga pod ziemią opada, a jej najniższy punkt jest na poziomie 216 m n.p.m., czyli 18 m niżej niż wjazd od strony Zielonek i 5 m niżej, niż wjazd od strony Węgrzc. Ten najniższy punkt tunelu znajduje się dokładnie 13 m pod ul. Bankową w Zielonkach.
Tunel pod Zielonkami: monitoring z 64 kamerami
Konstrukcja tunelu ma długość 653 m i szerokość 37 m. Wewnątrz obiektu każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m. Strop składa się z 27 segmentów, budowanych etapami na 13 sektorach ścian szczelinowych. Podczas jego budowy wywieziono z niego 200 tysięcy m3 ziemi.
W tunelu będą zamontowane 64 kamery, które będą monitorować obiekt. Pod sufitem znajdą się 23 wentylatory, których zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza i w razie potrzeby usunięcie dymu z wnętrza tunelu. Oświetlenie obiektu zapewni 418 lamp.
W tunelu będzie pięć przejść ewakuacyjnych pomiędzy obiema nawami, rozmieszczonych co około 110 m. W każdej nawie będzie pięć telefonów alarmowych. Dzięki 32 głośnikom będziemy mogli przekazywać w razie wypadku lub awarii komunikaty.
Tunel na S52 z systemem automatycznego gaszenia pożaru
W tunelu zostanie zamontowany system automatycznego gaszenia pożaru. Będzie to pierwsze w Polsce tego rodzaju urządzenie funkcjonujące na całym podziemnym odcinku drogi. Podobne rozwiązanie zastosowano w tunelu pod Świną w Świnoujściu, jednak tylko na krótkim fragmencie trasy.
Północna obwodnica Krakowa - mapa. GDDKiA podała termin zakończenia prac!
Autor: GDDKiA
Trwaja prace związane z układaniem pierwszej warstwy nawierzchni na jednym z odcinków północnej obwodnicy Krakowa
Północna obwodnica Krakowa będzie gotowa w tym roku
To ostatni odcinek krakowskiej obwodnicy, który domknie tzw. ring obwodnic wokół Krakowa. Odcinek który powstaje ma 12,3 km, a zaawansowanie prac osiągnęło tu 87 proc. Ma być oddany do ruchu jesienią 2024 roku.
Powstają na nim trzy węzły
- Zielonki,
- Węgrzce,
- Batowice.
Konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad na trasie są już gotowe. Pozostały prace wykończeniowe. Te obiekty będą miały łączną długość 1,861 km.
Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m. Różnica wynika z konstrukcji tego obiektu, który składa się w rzeczywistości z dwóch estakad poprowadzonych łukiem. Wewnętrzny, południowy łuk (jezdnia w kierunku Nowej Huty) jest o 4 m krótszy od zewnętrznego łuku, prowadzącego w kierunku Modlnicy.
Poza obiektami „naziemnymi” obwodnica będzie też miała dwa wspomniane tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m). Krótszy tunel jest niemal gotowy, w wakacje ułożono już w nim betonową nawierzchnię. To pierwszy odcinek drogi szybkiego ruchu w Małopolsce z tego rodzaju nawierzchnią. Drugi tunel będzie miał taką samą nawierzchnię.
Na 10 km obwodnicy ułożono pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km leżą już dwie warstwy. W tym roku oddano też już do ruchu wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice. Połączono część węzła Zielonki ze zbudowaną przez województwo małopolskie i miasto Kraków Trasą Wolbromską, stanowiącą część zachodniej obwodnicy Zielonek.
Na trasie powstają 4 km muru oporowego, ten zakres prac został zrealizowany w prawie 98 proc. Kończą się też prace przy nowym Obwodzie Utrzymania Drogi w Modlnicy, gdzie powstał m.in. magazyn soli o pojemności 3600 ton.
W ramach tej inwestycji powstaje, poza samą obwodnicą, aż 33 km dróg lokalnych. Ta nowa sieć dodatkowych tras poprawi komunikację pomiędzy poszczególnymi miejscowościami i osiedlami leżącymi wzdłuż S52.
Czytaj też:
- Budowa obwodnicy Oświęcimia to "odcinek specjalny" S1. Powstaje tak, by nie było jej widać...
- Kraków Airport będzie miał nową drogę startową i ogromny terminal pasażerski
- Zburzą dwa wiadukty nad ruchliwą S86. Potem wybudują je od nowa
- Turecka firma zbuduje najdłuższy tunel na Podkarpaciu. GDDKiA wybrała ofertę
- Obwodnica Zawiercia ma być gotowa w 2025 r. Jest pozwolenie na budowę jej II części. Co z obwodnicą Kroczyc?