Prace te wiążą się z sukcesywnym zamykaniem poszczególnych wyjść na perony. W pierwszej kolejności zostanie zamknięte wyjście z antresoli na peron 3. Nastąpi to 11 kwietnia. W dalszej kolejności zamykane będą wyjścia: na peron 4 (27 kwietnia), na peron 2 (16 maja), na peron 5 oraz WC wschodnie (6 czerwca).
Zobacz także: Poznań będzie miał dworzec na EURO 2012
Jak zapewniają przedstawiciele spółki PKP - zamykanie wyjść z antresoli na perony nie będzie wiązać się z utrudnieniami dla osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się, ponieważ będą działały windy.
Nowy dworzec Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Połączy kolej z miejskimi autobusami i tramwajami. Jego poszczególne elementy łączyć będą ruchome schody i platformy, windy oraz tradycyjne klatki schodowe. Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W holu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Zobacz także: Dworzec we Wrocławiu coraz bliżej
Obecnie firma BUDUS wykonuje tunele technologiczne, kanały oraz zbiornik wodny przeciwpożarowy. Są także wykonywane fundamenty pod schody tradycyjne oraz schody ruchome. W trakcie realizacji są ponadto roboty zabezpieczeniowe przy istniejących stropach.
Nowy dworzec będzie gotowy w II kwartale 2012 r. Jego budowa jest współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” Unii Europejskiej. Koszt prac to 130 mln złotych.