III linia metra M3 - gotowy projekt koncepcyjny III linii metra na Gocław

2022-05-12 15:53
III linia metra
Autor: ILF Consulting Engineers Polska Wizualizacja pawilonu wejściowego III linii metra na Gocławiu

III linia metra powstanie na prawym brzegu Wisły. Pierwszy odcinek M3 ma połączyć stacje Stadion Narodowy i Gocław. Właśnie zakończyły się prace nad projektem koncepcyjnym III linii metra. Wiadomo jaki będzie dokładny przebieg tego odcinka, a także gdzie pojawią się stacje i wejścia do nich.

Spis treści

  1. Przebieg III linia metra
  2. Stacje na pierwszym odcinku III linii metra
  3. I etap III linii metra - postęp prac
  4. Przetarg na budowę III linii metra
  5. Kiedy ruszy budowa III linii metra?
  6. Kiedy zakończy się budowa III linii metra?
  7. III linia metra - historia
  8. Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie

Przebieg III linia metra

Pierwszy odcinek III linii metra w Warszawie będzie miał 8,1 km długości. Nowa linia zostanie poprowadzona z funkcjonującej już od kilku lat stacji Stadion Narodowy, która od początku była planowana jako węzeł przesiadkowy. Stamtąd M3 pojedzie na kolejne stacje: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i stację Gocław. Oprócz tego powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Stacja Stadion Narodowy stanie się kluczowym węzłem komunikacyjnym prawobrzeżnej Warszawy, umożliwiającym przesiadkę do pociągów na dworcu PKP, linii autobusowych i tramwajów.

Przebieg trzeciej linii metra został wyznaczony nową trasą na podstawie analiz niezależnych ekspertów (konsorcjum firm Egis Rail – czołowej europejskiej firmy zajmującej się projektowaniem infrastruktury szynowej oraz polskiej firmy TransEko), a także na podstawie wniosków płynących z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy - kluczowego dokumentu, który przesądza o zagospodarowaniu przestrzennym miasta, o jego dalszym rozwoju.

Stacje na pierwszym odcinku III linii metra

Na pierwszym odcinku trzeciej linii metra będzie sześć stacji:

  • Stacja Dworzec Wschodni przy ul. Kijowskiej (w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego),
  • Mińska (pod ulicą Podskarbińską, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Mińską i Stanisławowską),
  • Rondo Wiatraczna (pod wschodnią częścią Ronda Wiatraczna i dalej wzdłuż i pod ulicą Grochowską, z czterema kondygnacjami podziemnymi),
  • Ostrobramska (pod skrzyżowaniem ulicy Ostrobramskiej z ulicami Zamieniecką oraz ul. gen Augusta Emila Fieldorfa – „Nila” i wzdłuż ulic Zamienieckiej i ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa – „Nila”. – będzie pięć wejść do tej stacji),
  • Jana Nowaka-Jeziorańskiego (wzdłuż ulicy Fieldorfa „Nila"),
  • Gocław (wzdłuż ulicy gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila", w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą gen. Bora-Komorowskiego i dalej w stronę Wisły, z połączonymi ze stacją torami odstawczymi kończącymi się na południe od skrzyżowania ulicy Fieldorfa z ulicami Janusza Meissnera / Jugosłowiańską).

III linia metra powstanie z przeznaczeniem dla blisko 180 tys. osób mieszkających na Pradze-Południe. Zapewni lepszą komunikację dla dużych osiedli - Gocławia, Grochowa i Kamionka. Nowa linia metra umożliwi mieszkańcom Gocławia dotarcie do centrum w 17 minut.

I etap III linii metra - postęp prac

Przypomnijmy, że za wykonanie prac przedprojektowych III linii metra odpowiedzialna jest firma ILF Consulting Engineers Polska - była to najtańsza (ponad 19 mln zł) spośród trzech ofert biorąca udział w przetargu

ILF Consulting Engineers Polska musi przygotować:

  • projekt koncepcyjny – raport wstępny i końcowy (gotowy),
  • ustalenia stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą,
  • oceny stanu budynków w strefach wpływu budowy obiektów metra,
  • analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej,
  • programu funkcjonalno-użytkowego oraz Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.

Projektanci niebawem przystąpią do kolejnych prac, czyli ustalania stref wpływu metra na sąsiadujące z nim budynki i oceny stanu technicznego budynków w strefie budowy.

III linia metra
Autor: UM Warszawa Przebieg III linii metra na Gocław Link: Kliknij i powiększ

Przetarg na budowę III linii metra

Całość prac koncepcyjnych ma się zakończyć w połowie 2023 roku. W tym samym czasie ma być ogłoszony przetarg na projekt i budowę pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra.

III linia metra
Autor: ILF Consulting Engineers Polska Wizualizacja peronu stacji III linii metra na Gocławiu

Kiedy ruszy budowa III linii metra?

Zgodnie z zapowiedziami, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, roboty budowlane powinny ruszyć w 2023 roku.

Kiedy zakończy się budowa III linii metra?

Prace projektowe i budowlane nad III linią metra mają potrwać oko 11 lat. I etap (6 stacji) ma być gotowy w 2028 roku.

III linia metra - historia

Pierwsze plany budowy III linii metra w Warszawie pochodzą z lat 70. i 80. Pierwotnie M3 miała połączyć Okęcie i Ochotę z Gocławiem i Julianowem. Kolejne lata zweryfikowały plany. Jako pierwszy z projektu odpadł odcinek Okęcie – Dworzec Zachodni, a potem Dworzec Zachodni – Stadion Narodowy. W planach pozostał jedynie odcinek Stadion Narodowy – Gocław. W 2015 roku władze miasta zapewniały, że budowa linii M3 rozpocznie się po 2020 roku. Aktualny prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski podtrzymuje tą deklarację i zapowiada, że budowa rozpocznie do końca 2023 roku. Jak już pisaliśmy wyżej, w maju 2019 Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na wykonanie studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Zadanie obejmuje analizy przebiegu i lokalizacji stacji. Na decyzję, który wariant przebiegu III linii metra będzie realizowany trzeba poczekać około 12 miesięcy.

Warianty przebiegu III linii metra w Warszawie

  • wariant I (kolor zielony) - zgodny z wytycznymi zawartymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (SUiKZP). Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E6 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant II (kolor żółty) - zgodny z koncepcją prezentowaną przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja E5 Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka,
  • wariant III - to koncepcja jeszcze nieznana, którą w drodze przetargu mogą zaproponować autorzy opracowania. Przebieg na odcinku: stacja C14 Stadion Narodowy – stacja Gocław, wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka.
III linia metra
Autor: UM Warszawa Warianty przebiegu III linii metra na Pradze-Południe Link: Powiększ mapę
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej