II linia metra Warszawa. Zobacz jak będą wyglądały stacje
II linia metra Warszawa jest jeszcze w budowie. Tak będzie wyglądać sześć kolejnych stacji II linii warszawskiego metra, które powstaną w ramach budowy odcinka zachodniego i wschodnio-północnego.
Miasto podpisało umowę z pracowniami, które zwyciężyły w konkursie na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej kolejnych sześciu stacji II linii metra. Tak będzie wyglądało metro na Woli i Targówku.
Wizualizacje nowych stacji II linii metra Warszawa
Autor: UM Warszawa
Stacja Księcia Janusza (rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Księcia Janusza)
Budowa II linii metra Warszawa: realizacja odcinka zachodniego i wschodniego-północnego
Projekt stacji dla odcinka zachodniego – Wolska, Moczydło i Księcia Janusza – przygotuje Biuro Projektów Metroprojekt. Projektantem stacji metra Szwedzka, Targówek I i Targówek II, które powstaną w ramach odcinka wschodniego-północnego II linii metra, została spółka ILF Consulting Engineers Polska.
Projektantów nowych stacji II linii metra w Warszawie wyłoniono w konkursie, który składał się z dwóch części. Pierwsza obejmowała przygotowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej I etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra w Warszawie, z kolei druga wykonanie II etapu realizacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra w Warszawie. Oprócz projektów stacji, prace obejmowały również tunele szlakowe, tory odstawcze i komory do zawracania pociągów.
W ocenie projektów najważniejszą rolę odegrały koszty wykonania. Uwagę zwrócono również na walory konstrukcyjno-technologiczne i eksploatacyjne, rozwiązania architektoniczne oraz oddziaływanie inwestycji na środowisko. Oceniono także powiązanie nowych stacji z innymi środkami komunikacji publicznej. W konkursie na zaprojektowanie sześciu nowych stacji metra udział wzięło 14 firm, z czego 5 prac dotyczyło odcinka zachodniego, a 9 odcinka wschodniego-północnego.
Planowana lokalizacja stacji odcinka zachodniego II linii metra:
- C8 (Wolska) rejon skrzyżowania ulicy Płockiej z ulicą Wolską
- C7 (Moczydło) rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Syreny
- C6 (Księcia Janusza) rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ulicą Księcia Janusza
Planowana lokalizacja stacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra:
- C16 (Szwedzka) rejon skrzyżowania ulicy Strzeleckiej z ulicą Szwedzką
- C17 (Targówek I) rejon skrzyżowania ulicy M. Ossowskiego z ulicą Pratulińską
- C18 (Targówek II) rejon skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z ulicą Trocką
– Budujemy centralny odcinek II linii metra, ale planujemy też dalszy rozwój Warszawy. Dziś mamy już koncepcje projektów dla 6 dalszych stacji II linii metra i odcinków je łączących. Podobnie jak przy centralnym odcinku II linii metra, chcemy uzyskać na ich budowę środki unijne. Będziemy o to zabiegać – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy.
W imieniu miasta st. Warszawy umowę podpisało Metro Warszawskie Sp. z o.o., które pełni funkcję inwestora zastępczego budowy II linii metra. Planowany termin rozpoczęcia budowy obu odcinków przypada na 2014 rok, a ich zakończenie - 2016 rok.
II linia metra, według wstępnych zapowiedzi, ma być gotowa do 2020 roku.
Wystrój stacji ma nawiązywać do bezpośredniego otoczenia, odzwierciedlać lokalne tradycje lub wygląd otoczenia.
Stacja II linii metra Warszawa - Zielona stacja „Ks. Janusza"
Według autorów koncepcji, dobór kolorów z dominującą zielenią nawiązuje do przeszłości okolicy; w pobliżu funkcjonował przed wojną zakład ogrodniczy rodziny Ulrichów. Użytkownik wędrując wzdłuż peronu i spoglądając na sufit będzie odnosił wrażenie przenikania promieni słonecznych poprzez gęsty układ drzew i gałęzi ponad nim.
Stacja II linii metra Warszawa - Rekreacyjne „Moczydło"
W sąsiedztwie stacji znajduje się Park Moczydło, zrealizowany w latach 60. XX wieku, z czterema stawami i obszernymi terenami zielonymi. Motywem przewodnim w dekoracji stacji są nawiązania do żywiołów, wody i powietrza; detale dekoracji mają kojarzyć się z bąblami powietrza wędrującymi pod powierzchnią lodu.
Stacja metra Przemysłowa „Wolska"
Stację " Wolska" zlokalizowano wzdłuż ulicy Płockiej, północna głowica znajduje się na skrzyżowaniu z ulicą Wolską, natomiast południowa głowica usytuowana jest wzdłuż ulicy Płockiej. Teren ten był w latach powojennych jednym z ważniejszych ośrodków przemysłowych stolicy, kontynuując przedwojenne tradycje. W tak zwanej Zachodniej Dzielnicy Przemysłowej działały Zakłady im. Marcina Kasprzaka, im. Róży Luksemburg, im. Ludwika Waryńskiego, Zakłady Farmaceutyczne Polfa, Zakłady Budowy Maszyn Lampowych i inne. Projekt nawiązywać ma do lokalnej przemysłowej tradycji. Wystrój stacji ma wywoływać skojarzenia z wnętrzem starego urządzenia. Efekt ten osiągnięty ma być poprzez graficzne odwzorowanie schematów układów scalonych w stropie nad peronem w formie paneli szklanych z naniesionymi układami graficznymi.
Autorzy: Kazimierski i Ryba Biuro Projektowe: Andrzej Ryba i Tomasz Kazimierski
oraz niezależni projektanci Łukasz Górzyński , Barbara Górzyńska , Maciej Noszczak, Michał Tęskny, Tomasz Szeremeta, Justyna Omelko, Wojciech Pachocki, Jacek Dudkiewicz
Współpraca autorska: Paulina Sasinowska, Łukasz Styczeń