Historyczny dworzec w Kołobrzegu przejdzie renowację

2022-08-16 6:29
Dworzec w Kołobrzegu wizualizacja
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Dworzec w Kołobrzegu wizualizacja

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Kołobrzegu przejdzie renowację. To część rządowego Programu Inwestycji Dworcowych rozpisany na lata 2016-2023. Otwarcie planowane jest na 2024 roku, a koszt inwestycji to ponad 24 mln zł.

Dworzec PKP w Kołobrzegu pochodzi z 1904 roku i jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków. W 1945 roku znajdował się w nim punkt obrony twierdzy Kołobrzeg, po wojnie spichlerz Armii Czerwonej. Na widokówce z 1906 roku dyliżanse podjeżdżają pod rozczłonkowany gmach kryty dwu- i trójspadowymi dachami. W południowej fasadzie – wieloboczna wieża zegarowa wówczas jeszcze przekryta jest hełmem z iglicą. Po prawej stronie wieży znajduje się główne wejście. Zaakcentowane dużym półkolistym oknem wielopodziałowym doświetla dworcowy hol. Po lewej stronie wieży rozmieszczono dwa nieco mniejsze okna również sklepione łukami (zniknęły przy przebudowie w latach 30. XX wieku). Wschodnie parterowe skrzydło jest wydłużone i ma widoczną drewnianą konstrukcję muru pruskiego.

Jak zmieni się dworzec PKP w Kołobrzegu?

PKP SA podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca i udostępniły plac budowy. Rozpoczęta renowacja nie doprowadzi wyglądu budynku do jego pierwotnej formy z początku XX wieku. Przywróci jednak kilka historycznych elementów elewacji. W parterze i w części wieży odtworzony zostanie mur pruski, większość elewacji ma pokryć cegła klinkierowa. Na 17-metrową wieżę wróci historyczny kształt hełmu z iglicą. Pierwotny wygląd przywrócony zostanie wielkiemu, łukowemu oknu znajdującemu się nad głównym wejściem do holu głównego oraz ośmiokątnym oknom modernistycznym z lat 30. XX wieku, a także pozostałej stolarce okiennej i drzwiowej. Modernizację przejdzie wnętrze budynku. Nie zmieni swoich proporcji hol główny – zachowane zostaną układ, wysokość i łukowy strop. Konserwacji poddany zostanie fryz z motywem roślinnym, który biegnie po obwodzie holu. Współczesnym elementem wystroju mają być koliste żyrandole i elektroniczne rozkłady jazdy. We wschodniej części zlokalizowany zostanie dworzec autobusowy. Tam też stanie nowa wiata rowerowa.

Dworzec w Kołobrzegu będzie energooszczędny

Energooszczędne oświetlenie, ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła oraz system optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody połączone z fotowoltaiką na pobliskiej wiacie rowerowej mają uczynić budynek bardziej energooszczędnym. Zostanie on też dostosowany dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i poruszających się na wózkach (zniwelowane różnice wysokości między budynkiem a otaczającym terenem) niedowidzących i niewidomych (ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille`a oraz mapy dotykowe dworca). Jak podaje portal gov.pl, w projekcie najbliższego otoczenia budynku przewidziana jest mała architektura, tj ławki, oświetlenie.

Dworzec PKP w Kołobrzegu – czego brakuje

Jak wynika z wizualizacji przedstawionych przez autorów projektu, firmę AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, na placu przed budynkiem nie przewidziano żadnej zieleni. Może to zostać odebrane jako kolejny przykład polskiej betonozy i narazi PKP  na krytykę ze strony mieszkańców. Projekt już teraz jest krytykowany przez czytelników lokalnych gazet. Doceniają przywrócenie historycznej elewacji, ale zwracają też uwagę, że poprzedni remont odbył się zaledwie 12 lat temu, co wygląda na niegospodarność. Zauważają, że największym problemem dworca jest utrudnione poruszanie się z ciężkimi walizkami. Zdaniem krytyków, zamiast pokoju do zabawy dla dzieci, przydałyby się albo ruchome schody albo pochylnia, po której dużym grupom ludzi łatwiej byłoby się przemieszczać między dworcem a peronami. Winda, która obecnie działa na dworcu, nie jest w stanie obsłużyć wszystkich potrzebujących.

Co jeszcze w Programie Inwestycji Dworcowych

Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy PKP SA poinformowały, że w ramach rządowego programu na lata 2016-2023 (przy wykorzystaniu środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) rozpoczęto modernizacje m.in. dworców w Rzeszowie, Kuźnicy na Helu, końcowego dworca przy linii Reda-Hel, Raciborzu, Oleśnicy, Płochocinie i Jaktorowie.

O inwestycji – dworzec PKP w Kołobrzegu

  • Planowany koszt modernizacji to 24,36 mln zł
  • Zakończenie robót planowane jest na pierwszą połowę 2024 roku
  • Realizacja odbywa się w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych
  • Projekt przebudowy jest autorstwa AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz
  • Wykonawcą robót – Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „Leś" Paweł Leś
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej