Hala peronowa w Bytomiu po remoncie, ale na pasażerów jeszcze poczeka

2024-05-28 15:00

Przebudowa hali peronowej w Bytomiu dobiegła końca. I choć obiekt jeszcze nie został oddany do użytku pasażerom, już widać wspaniałe efekty modernizacji. Obiekt ma nowy dach i historyczne przeszklenia. Nad pracami czuwał m.in. wojewódzki konserwator zabytków, bo stacja Bytom, ma odzyskać dawny, zabytkowy charakter.

Spis treści

  1. Zabytkowa architektura kolejowa Śląska
  2. Perony w Bytomiu po nowemu
  3. Stacja Bytom – przebudują też 28 km torów
  4. Tak wygląda zabytkowa nastawnia w Bytomiu i remont hali peronowej - zobacz zdjęcia
  5. Zabytkowa nastawnia kolejowa w Bytomiu przejdzie renowację
  6. Modernizacja stacji Bytom – kiedy koniec
  7. Zobacz halę peronową w Bytomiu po remoncie - zdjęcia
To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Zabytkowa architektura kolejowa Śląska

To jeden z ładniejszych obiektów, dawnej architektury kolejowej Ślaska – mowa o zabytkowej hali peronowej na stacji Bytom. Przebudowa hali właśnie dobiegła końca. Hala ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwolą na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Nad pracami nadzór sprawował konserwator zabytków.

Perony w Bytomiu po nowemu

Na przebudowanych dwóch peronach zachowano układ płytek w karo. Są już ławki i tablice informacyjne. Prowadzone są prace przy budowie trzeciego peronu i montażu wind, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczoną możliwością poruszania się. Będą nowe nagłośnienie i oświetlenie. Prace prowadzone są w przejściu pod torami na perony.

Czytaj też: Wreszcie kolej pomyślała o kierowcach i buduje parkingi przy stacjach w Śląskiem

Stacja Bytom – przebudują też 28 km torów

Na stacji zostanie przebudowanych łącznie około 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem nastawni bramowej.

Tak wygląda zabytkowa nastawnia w Bytomiu i remont hali peronowej - zobacz zdjęcia

Zabytkowa nastawnia kolejowa w Bytomiu przejdzie renowację

Na zabytkowej nastawni w Bytomiu aktualnie prowadzone są prace przy renowacji elewacji. Konstrukcja stalowa zostanie oczyszczona i odmalowana, a okna i drzwi będą wymienione na nowe. Całość zostanie podświetlona. Zakres zadania uzgodniono z konserwatorem zabytków. Po pracach obiekt odzyska blask i ponownie stanie się wizytówką stacji.

Przebudowa objęła także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zachowano fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzono powierzchnie ścian i gzymsów z cegły.

Modernizacja stacji Bytom – kiedy koniec

Efektem prac na stacji Bytom będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.

Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. Wartość zadania to ponad 1,3 mld zł netto. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2025 r.

Zobacz halę peronową w Bytomiu po remoncie - zdjęcia

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej