Dworzec w Katowicach – nowa wizytówka miasta

2009-07-27 14:13
Dworzec w Katowicach
Autor: Biuro Prasowe Neinver Polska Nowy dworzec w Katowicach

PKP SA i firma Neinver podpisały umowę dotyczącą przebudowy dworca w Katowicach oraz zagospodarowania położonego przed nim placu Wilhelma Szewczyka. Koncepcja zakłada powstanie nowoczesnego kompleksu, łączącego funkcje dworca kolejowego i autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koszt przedsięwzięcia to 240 mln euro. Pierwszy etap inwestycji – budynek dworca – ma być gotowy w 2012 r.

- PKP S.A. przyjęło strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych oraz innych nieruchomości PKP S.A. Celem Polskich Kolei Państwowych SA jest stworzenie nowoczesnych dworców i centrów biznesowo-handlowych, będących jednocześnie węzłami komunikacyjnymi zintegrowanymi z komunikacją miejską. Inwestycja w Katowicach jest pierwszym projektem o tak dużej skali w Polsce. Dworce w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i w Warszawie będą kolejnymi, które przejdą dużą modernizację” – powiedział podczas uroczystości Andrzej Wach, prezes PKP S.A.

Firma Neinver została wyłoniona do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście firm z sektora nieruchomości. Koncepcja architektoniczna została przygotowana we współpracy z pracownią SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

"Chcemy stworzyć w Katowicach wyjątkowy projekt, który będzie dobrze służył mieszkańcom miasta przez wiele lat. Inwestycja ta będzie wyjątkowa ze względu na swój unikalny charakter, niezwykłą lokalizację oraz jej znaczenie dla miasta, w którym powstaje. Będzie również zwieńczeniem czterdziestoletniego doświadczenia naszej firmy na rynku międzynarodowym. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu zaangażowaniu, dobrej współpracy z PKP S.A. i władzami Katowic, stworzymy nową, ponadczasową wizytówkę miasta, na którą Katowice zasługują i na jaką od lat czekają” – mówi Barbara Topolska, dyrektor generalny Neinver Polska.

Hala nowego dworca kolejowego będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Stanowi ona przykład brutalizmu – nurtu architektury późnego modernizmu, eksponującego przestrzeń, surowe materiały i konstrukcję budynku. Żelbetowe kielichy zostaną wyeksponowane w pełnej wysokości i zamkną przeznaczone wyłącznie dla ruchu pieszego ulicę Stawową i nowy plac Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się wejście do hali dworcowej.

W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca zlokalizowane będą kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Duża i otwarta przestrzeń ma być przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.
W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Projekt budynku handlowo-biurowego nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.

"Zależy nam, aby powstający w ramach naszej inwestycji obiekt pełnił istotną rolę w promocji samych Katowic. Już na etapie koncepcji założyliśmy zatem, że ma się on stać ważnym centrum kulturalnym, otwartym na twórcze inicjatywy środowiska artystycznego.  Realizowana przez nas inwestycja będzie więc łączyć nie tylko funkcje komunikacyjną, handlową i biznesową, ale również społeczno-kulturalną” – komentuje Barbara Topolska.

Dworzec w Katowicach
Autor: Biuro Prasowe Neinver Polska Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt handlowo-usługowy. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji.
Dworzec w Katowicach
Autor: Biuro Prasowe Neinver Polska Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

Nazwa obiektu – ze względu na jego znaczenie dla Katowic – zostanie wyłoniona przez mieszkańców miasta w drodze konkursu, który zostanie ogłoszony we wrześniu br.

"Podstawą koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Katowicach jest chęć swoistego oddania go do dyspozycji mieszkańców miasta. To właśnie im ma służyć każdy element naszego projektu. Bariery komunikacyjne zostaną zlikwidowane. Otoczenie dworca zyska nowy, przyjazny wizerunek. Nowy Plac Szewczyka będzie atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki. To, co cieszy najbardziej to fakt, że cel ten osiągniemy zachowując najcenniejsze elementy architektoniczne istniejącego obiektu dworcowego" – mówi Antoni Pomorski – koordynator prac projektowych ze strony Neinver Polska.

W miejscu dzisiejszego tarasu prowadzącego na kładkę nad Placem Szewczyka powstanie Aleja Mody – przestrzeń, która połączy nowy budynek dworca kolejowego i obiektu handlowo-biurowego. Przeszklona konstrukcja łącząca oba budynki będzie źródłem naturalnego światła eksponującego rozłożyste kielichy, wyznaczające kształt witryn sklepowych o wysokości dziewięciu metrów.
Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz tak, aby funkcjonowała w stałej interakcji z otoczeniem. Na nowym Placu Szewczyka powstaną kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku i rozrywki z licznymi ławkami, rzeźbami i elementami małej architektury.

Obiekt, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, będzie dysponował w sumie ponad 52 000 mkw. powierzchni handlowej oraz 24 000 mkw. powierzchni biurowej. Powierzchnia ekspozycyjna przeznaczona pod działalność wystawiennicza i kulturalną wyniesie 19 000 mkw.
Dodatkowo w skład całego kompleksu wejdzie wolnostojący budynek, który pomieści biura i butiki. Stanie on przy dworcu od strony ul. Młyńskiej. Firma Neinver opracowuje również plan przebudowy systemu ulic wokół Placu Szewczyka, przygotowany w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice.

Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego. 

W trakcie przebudowy obecnego dworca kolejowego, funkcję tymczasowego dworca będzie pełnić południowa część dworca od strony Placu Andrzeja.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej