Dworzec PKP Kielce otwarty po modernizacji. Zobacz, jak zmienił się dworzec w Kielcach

2023-12-15 17:03

Zakończyła się modernizacja dworca PKP Kielce. Budynek projektu Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych stał się obiektem nowoczesnym, proekologicznym, estetycznym i spełniającym współczesne standardy obsługi podróżnych. Zobacz zdjęcia nowego dworca w Kielcach.

Spis treści

  1. Dworzec Kielce – aktualności. Modernizacja zakończona!
  2. Dworzec PKP Kielce – o inwestycji
  3. Proekologiczne rozwiązania na dworcu w Kielcach
  4. Dworzec PKP Kielce przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami
  5. Dworzec kolejowy Kielce – finansowanie

Dworzec Kielce – aktualności. Modernizacja zakończona!

25 stycznia 2022 ruszyła przebudowa dworca PKP w Kielcach w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 w województwie świętokrzyskim. Koszt przebudowy dworca w Kielcach to blisko 56 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe, wykonawcą robót firma MGBuilding z Kielc, a projekt przebudowy dworca wykonała pracownia Pas Projekt z Nadarzyna. Zmodernizowany dworzec oddano do użytku pasażerów 15 grudnia 2023 r.

9. Ocieplenie i wykończenie ścian zewnętrznych. Szkoła budowania.

Choć zachowano bryłę modernistycznego, bo pochodzącego z lat 1965–71 dworca, to jego wygląd i wnętrze przeszły olbrzymią metamorfozę. W centralnej części elewacja została całkowicie przeszklona, tworząc niemal jednolitą taflę z delikatnymi podziałami pionowymi i poziomymi. Skrzydła budynku wykończono szkłem i piaskowcem. Bryła zyskała również nową iluminację nocną, na szczycie obiektu od strony peronów i miasta pojawiły się podświetlane napisy z nazwą dworca – podaje PKP S.A.

Teraz dworzec tymczasowy, służący podróżnym w czasie remontu, czeka rozbiórka. Po wykonaniu prac w miejscu tymczasowego dworca powstanie parking samochodowy, wiata dla rowerów oraz elementy takie jak ławki i kosze. Na terenach zielonych wokół dworca pojawią się nowe krzewy oraz drzewa, zostanie też odtworzona większość trawników.

Przestrzeń obsługi podróżnych skoncentrowano wokół przestronnego, mierzącego 500 m kw. holu będącego jednocześnie poczekalnią dla pasażerów. Wnętrze urządzono nowocześnie. Jasne ściany oraz szklane witryny zestawiono z nieco ciemniejszą posadzką z lastryko. Charakteru wnętrzu dodaje czarny, wykonany z lameli sufit z wkomponowanymi w niego liniowymi oprawami oświetleniowymi. W niektórych przestrzeniach zamontowano też ciekawe oprawy w formie kolistych „aureoli”. Ciekawym detalem w holu, nawiązującym do trendów ekologicznych, są „zielone ściany”, pokryte chrobotkiem reniferowym. Jedna z nich znajduje się za witryną, przed wejściem do kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi skorzystają w nim z kilku gier ściennych, a także interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych. Wnętrze „kącika zabaw” zdobi kolorowa fototapeta, którą dzieci będą mogły malować zmywalnymi flamastrami do tablic – podaje PKP S.A.

Dworzec PKP Kielce – o inwestycji

Dzięki modernizacji dworzec w Kielcach stał się nie tylko ładniejszy, ale też bardziej funkcjonalny. Elewacja została odwzorowana w zgodzie z oryginałem, co podkreśliło historyczny wygląd obiektu i jego reprezentacyjny charakter.

Duże zmiany nastąpiły też wewnątrz budynku. Na parterze powstała poczekalnia z toaletami, kasy biletowe, kącik dla dzieci oraz miejsce na kilka lokali komercyjnych, a w skrzydłach i na wyższych piętrach centralnej bryły dworca zaprojektowano biura dla pracowników kolei, ale także urzędników miejskich.

Układ hali zaprojektowano w sposób umożliwiający bezkolizyjną obsługę pasażerów i przemieszczanie się użytkowników dworca przez tunel podziemny oraz z miasta na peron.

Dworzec kolejowy Kielce
Autor: PKP S.A. Projekt dworca kolejowego w Kielcach powstał w firmie Pas Projekt
Dworzec kolejowy Kielce
Autor: PKP S.A. Wizualizacja wnętrz dworca w Kielcach
Dworzec kolejowy Kielce
Autor: PKP S.A. Wizualizacja dworca PKP w Kielcach
Dworzec kolejowy Kielce
Autor: PKP S.A. Dworzec kolejowy w Kielcach otrzyma nową elewację, a jego wnętrza zostaną całkowicie przebudowane

Proekologiczne rozwiązania na dworcu w Kielcach

Na nowym dworcu w Kielcach zastosowano wiele rozwiązań proekologicznych oraz nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Pojawiło się energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Na dachu dworca zamontowano systemy fotowoltaiczne, a wewnątrz obiektu – wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. 27 paneli fotowoltaicznych w ciągu roku ma wyprodukować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej – wykorzystywanej na potrzeby budynku.

Dworzec stał się również bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła. Dworzec jest wyposażony w system BMS (Building Management System) odpowiedzialny za pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Unowocześniono również systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napad) oraz przeciwpożarowe.

Dworzec PKP Kielce przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami

Poza eleganckim wyglądem i nową aranżacją przestrzeni wewnątrz dworzec stał się również bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Do strefy obsługi podróżnych dostaniemy się za pomocą pochylni zlokalizowanej od strony miasta. Równie proste jest przemieszczanie się po budynku, gdyż w projekcie przewidziano likwidację barier architektonicznych oraz montaż czterech wind, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe, które ułatwiają poruszanie się po dworcu i orientację w terenie osobom niewidzącym i niedowidzącym. Z kolei przy kasach biletowych zamontowane zostały urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych.

Dworzec kolejowy Kielce – finansowanie

Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji to niemal 56 mln zł brutto.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej