Druga nitka estakady na obwodnicy Koszalina będzie gotowa jeszcze w lipcu

2024-07-09 10:31

Obwodnicę Koszalina otwarto w połowie czerwca. Kierowcy na tej części drogi ekspresowej S6 nie muszą już wjeżdżać do tego miasta. To ostatni 5-kilometrowy fragment trasy - od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód. Kierowcy mają tu do dyspozycji dwupasmówkę. Wyjątkiem jest będąca wciąż w budowie 800-metrowa estakada. Tu ruch odbywa się wciąż tylko jedną nitką. GDDKiA zapowiada jednak, że drugą nitką pojedziemy jeszcze w lipcu.

Spis treści

  1. Można już jechać obwodnicą Koszalina
  2. Powód opóźnienia budowy S6 obwodnicy Koszalina
  3. Estakada o długości 800 metrów
  4. Budowa obwodnicy Koszalina - kiedy koniec prac
  5. Obwodnica Koszalina i Sianowa – droga ekspresowa S6
  6. To nie koniec budowy ekspresowej S6
  7. Tak wygląda obwodnica Koszalina - zobacz zdjęcia

Można już jechać obwodnicą Koszalina

Budowa ekspresowej drogi S6 w Zachodniopomorskiem dobiega końca. Mowa o prawie 8-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S6, która będzie stanowiła jednocześnie obwodnicę Koszalina i Sianowa. Kierowcy od połowy czerwca mogą już niej korzystać. Oddano bowiem do użytku jej ostatni, prawie 5-km fragment.

GDDKiA zapowiada też, że jeszcze w lipcu 2024 roku kierowcy dostaną możliwość przejechania także drugą nitką budowanej wciąż estakady.

- Postępują prace przy budowie południowej nitki estakady ES-119 𝐧𝐚 𝐨𝐛𝐰𝐨𝐝𝐧𝐢𝐜𝐲 𝐊𝐨𝐬𝐳𝐚𝐥𝐢𝐧𝐚 𝐰 𝐜𝐢𝐚̨𝐠𝐮 𝐝𝐫𝐨𝐠𝐢 𝐞𝐤𝐬𝐩𝐫𝐞𝐬𝐨𝐰𝐞𝐣 𝐒𝟔. Wykonana została nawierzchnia i przeprowadzono próbne obciążenia. Trwają pozostałe prace wykończeniowe. 𝐉𝐞𝐬𝐳𝐜𝐳𝐞 𝐰 𝐭𝐲𝐦 𝐦𝐢𝐞𝐬𝐢𝐚̨𝐜𝐮 południowa nitka zostanie uruchomiona - deklarują przedstawiciele szczecińskiego oddziału GDDKiA.

Droga miała być gotowa w 2023 roku. Niestety nie udało się dotrzymać tego terminu. Powodem opóźnienia jest trwająca jeszcze budowa ogromnej 800-metrowej estakady. Ten obiekt inżynierski był ostatnim, który sprawiał, że nie dało się jeszcze omijać ekspresówką Koszalina. Można było już praktycznie objechać Sianów, bo droga między węzłem Koszalin Wschód i Sianów Zachód jest gotowa.

Północna obwodnica Krakowa, GDDKiA

Powód opóźnienia budowy S6 obwodnicy Koszalina

Jak dowodzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, podczas prac w ramach pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, na odcinku o długości 7,9 km od węzła Koszalin Wschód do Sianowa, natrafiono na odmienne warunki gruntowo-wodne od wcześniej stwierdzonych. Teren musiał zostać dodatkowo szczegółowo przebadany, między innymi przez Państwowy Instytut Geologiczny. Szczególnie trudna i skomplikowana budowa podłoża, z wieloma poziomami wodonośnymi z napiętymi zwierciadłami wód gruntowych, uniemożliwiła wykonanie prac zgodnie z wcześniej opracowanym projektem budowlanym. Realizacja tego odcinka została w 2018 roku wyłączona z pierwotnego kontraktu i zlecono kompleksową aktualizację projektu budowlanego. 

Czytaj też: Obwodnica Koszalina i Sianowa prawie gotowa. Testy obciążeniowe na estakadzie

Estakada o długości 800 metrów

Efektem wykonywanych w latach 2019-2020 prac projektowych były zmiany w pierwotnych rozwiązaniach. Dotyczyły one zarówno technologii wzmocnień podłoża, ale przede wszystkim innego rozwiązania na przecięciu z linią kolejową Koszalin – Słupsk. Pierwotny projekt zakładał przejście drogi pod linią kolejową i wkopanie się w Górę Chełmską znajdującą się na wschód od Koszalina, gdzie w gruncie występuje woda pod ciśnieniem. Takie rozwiązanie nie było możliwe do realizacji, dlatego zdecydowano się na budowę estakady o długości 800 metrów nad obszarem o najgorszych warunkach gruntowo-wodnych. Pod koniec 2020 roku został ogłoszony przetarg na dokończenie obwodnicy zgodnie ze zaktualizowanym projektem. Główny element inwestycji, estakada ES-119 powstawała przy wykorzystaniu dwóch metod budowy, nasuwania podłużnego i metody nawisowej. Filary estakady mają wysokość do 14,5 metra. Wszelkie obciążenia próbne wypadły pomyślnie, co świadczy o tym, że zastosowane rozwiązania techniczne pozwoliły na zrealizowanie inwestycji nawet przy tak trudnej i skomplikowanej budowie podłoża. 

Przebieg obowdnicy Koszalina i Sianowa
Autor: GDDKiA Przebieg obowdnicy Koszalina i Sianowa

Budowa obwodnicy Koszalina - kiedy koniec prac

Umowa na dokończenie obwodnicy została podpisana w lipcu 2021 roku. Następnie ruszyły prace budowlane przy obwodnicy. W ich ramach nie tylko były wykonywane roboty drogowe oraz wspomniana estakada, ale także pozostałe siedem obiektów mostowych, niektóre z nich były częściowo wykonane w ramach poprzedniego kontraktu. Dzięki zrealizowaniu węzła Sianów Zachód możliwe było w lipcu ubiegłego roku oddanie do ruchu obwodnicy Sianowa o długości 5,5 km. Cała obwodnica Koszalina i Sianowa, zrealizowana z dofinansowaniem z Funduszy UE w wysokości ok. 362 mln zł przy całkowitej wartości projektu ok. 1,3 mld zł, ma długość 20,2 km. Od 2019 roku funkcjonowały już odcinki o długości 12 km - od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód oraz węzeł Sianów Wschód.

Po udostępnieniu do ruchu ostatniego odcinka obwodnicy Koszalina, o długości 4,6 km, będą jeszcze kontynuowane prace poza jezdniami głównymi. Kończony będzie przepust na drodze dojazdowej oraz prace przy drogach lokalnych prowadzących do wiaduktu WD-117. Południowa nitka estakady ES-119, gdzie musi jeszcze zostać wykonana nawierzchnia oraz roboty wykończeniowe, powinna być gotowa w ciągu kilku tygodni. Zakończenie całości prac przy obwodnicy nastąpi na początku sierpnia. 

Obwodnica Koszalina i Sianowa – droga ekspresowa S6

Droga ekspresowa będąca jednocześnie obwodnicą Koszalina i Sianowa ma 7,9 km długości.

Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum: Polbud-Pomorze Sp. z o.o.,Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów sp. z o. o.,Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. sp. k.

Trasa przebiega w całości po nowym śladzie. Obwodnica omija Koszalin i Sianów od północy. W ramach inwestycji powstał również odcinek drogi S11 od istniejącej DK nr 6 (węzeł Koszalin Zachód) do obwodnicy Koszalina i Sianowa (węzeł Bielice).S6 w tym miejscu to droga ekspresowa o dwóch jedniach i dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Pomiędzy jezdniami uwzględniono także rezerwę pod ewentualną rozbudowę trasy o kolejne pasy w przyszłości. Na trasie powstało w sumie pięć węzłów:

  • Koszalin Zachód
  • Bielice
  • Koszalin Północ
  • Koszalin Wschód
  • Sianów Wschód

To nie koniec budowy ekspresowej S6

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga S6 kończy się za Sianowem, ale realizacja S6 jest kontynuowana. W budowie są odcinki Sianów – Sławno i Sławno – Słupsk o łącznej długości 46 km. Trwają zarówno prace drogowe, jak i mostowe, rozpoczęło się wykonywanie podbudów bitumicznych. W wielu miejscach zostały wprowadzone tymczasowe organizacje ruchu i kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku. Trwa również budowa odcinków S6 w województwie pomorskim. Powstaje tu druga jezdnia obwodnicy Słupska oraz cztery odcinki realizacyjne od Słupska do trasy kaszubskiej. Całość połączenia S6 do Gdańska ma być gotowa w I połowie 2026 roku. 

Tak wygląda obwodnica Koszalina - zobacz zdjęcia

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej