Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie powstanie czy nie? 60% Polaków chce budowy, rząd czeka na wyniki audytu

2024-02-14 9:03

Czy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie powstanie? Blisko 60% Polaków chce kontynuowania budowy lotniska i sieci Kolei Dużych Prędkości, jednak losy CPK wciąż się ważą. O tym, czy i w jakim kształcie projekt będzie realizowany, ma zadecydować audyt. Jednocześnie toczą się przygotowania do inwestycji – tunel KDP pod Łodzią ma pozwolenie na budowę.

Spis treści

  1. Czy Centralny Port Komunikacyjny powstanie? Co to za inwestycja?
  2. Czy budowa CPK oznacza zamknięcie Lotniska Chopina w Warszawie?
  3. Prezes CPK odwołany, jest pozwolenie na budowę tunelu KDP pod Łodzią
  4. Terminal CPK projektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates
  5. Centralny Port Komunikacyjny – lokalizacja, MAPA
  6. Czy i kiedy ruszy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie?
  7. Koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
  8. Kiedy koniec budowy CPK?
  9. Budowa linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego
  10. Powstanie Kolej Dużych Prędkości Warszawa – Łódź
  11. CPK – wizualizacja. Tak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny
  12. Koncepcje architektoniczne Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak mógł wyglądać CPK
  13. Centralny Port Komunikacyjny – umowa z Dar Al-Handasah Consultants
  14. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sens?
Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Czy Centralny Port Komunikacyjny powstanie? Co to za inwestycja?

Centralny Port Komunikacyjny ma być nowym portem lotniczym, położonym pomiędzy Warszawą a Łodzią, m.in. na terenie gminy Baranów. Według założeń będzie to centralne lotnisko dla Polski, które przejmie m.in. większość ruchu z warszawskiego lotniska Chopina. Oprócz lotniska powstanie także węzeł kolejowy, a także umożliwiająca dojazd infrastruktura drogowa. Obecnie trwają prace przygotowawcze i pierwsze prace budowlane. Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiadano na 2028 r., jednak pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wprost przyznaje, że to data nierealna. Nowego terminu jak dotąd nie podano.

Aktualnie budowa CPK trwa nadal, ale nie wiadomo, czy docelowo będzie kontynuowana w pełnym zakresie. Inwestycja jest póki co kontynuowana zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Podczas expose w grudniu 2023 r. Donald Tusk ogłosił, że decyzja w sprawie przyszłości CPK zostanie podjęta w sposób transparentny, w oparciu o opinie bezstronnych ekspertów. Jak podał nowy pełnomocnik rządu ds. CPK, na pewno powstanie kolejowy „Y” między Łodzią, Poznaniem, Wrocławiem i Warszawą, a do tego przeprowadzony zostanie audyt całego projektu. W styczniu 2024 r. zapowiedziano, że inwestycję zbada Najwyższa Izba Kontroli. Kontrola potrwa około pół roku i to na jej podstawie zapadną decyzje o kolejnych krokach.

Planuje się, że port lotniczy na pierwszym etapie będzie obsługiwał 40 mln pasażerów rocznie oraz ruch towarowy. Przewidziano możliwość stopniowej rozbudowy CPK w razie zapotrzebowania na obsługę większych potoków pasażerskich. Jednocześnie z CPK mają powstać inwestycje towarzyszące. Zakłada się przede wszystkim budowę blisko 2000 km Kolei Dużych Prędkości (KDP) – nowych linii kolejowych łączących CPK z największymi miastami Polski, umożliwiających szybkie podróże. Powstanie też tzw. airport city, czyli zespół budynków usługowych, parkingów itp. powiązanych z obsługą CPK.

W lutym 2024 r. sondaż przeprowadzony przez „Rzeczpospolitą” wykazał, że blisko 60% Polaków jest na „tak” w kwestii budowy CPK, z czego 36% odpowiedziało „zdecydowanie tak”.

Czy budowa CPK oznacza zamknięcie Lotniska Chopina w Warszawie?

Jak informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, na ten moment nie podjęto decyzji w sprawie zamknięcia Lotniska Chopina w Warszawie po otwarciu CPK. Wiadomo jednak, że planowane jest przeniesienie do CPK całości ruchu komercyjnego z Lotniska Chopina, czyli wszystkie samoloty cywilne będą w przyszłości latać do CPK, a nie do obecnego portu lotniczego. Otwarte pozostaje pytanie, co z lotami wojskowymi.

W styczniu 2024 r. nowy pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zapowiedział, że rząd będzie szukał sposobu na zwiększenie przepustowości istniejących mazowieckich portów lotniczych i innych lotnisk regionalnych w Polsce. Już teraz wdrażane są plany, które poprawią przepustowość na Lotnisku Chopina, co sugeruje, że nie jest planowane zamknięcie w najbliższym czasie.

Prezes CPK odwołany, jest pozwolenie na budowę tunelu KDP pod Łodzią

W styczniu 2024 r. ogłoszono, że odwołany ze stanowiska został prezes CPK Mikołaj Wild. Odwołanego prezesa tymczasowo zastąpił dotychczasowy przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki. Warto dodać, że odwołany został także członek zarządu ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak.

Również w styczniu 2024 r. wydano pozwolenie na budowę dla tunelu Kolei Dużych Prędkości pod centrum Łodzi. Wydrążony tarczami TBM tunel będzie kluczowym elementem kolejowej linii „Y”. Budową tunelu zajmie się firma Budimex, gdy zakończy się trwające obecnie wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury.

Terminal CPK projektuje Foster + Partners i Kuryłowicz & Associates

Konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold złożyło najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na wybór generalnego projektanta Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polskim partnerem brytyjskiego biura jest warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates. Zadaniem tzw. master architekta jest m.in. zaprojektowanie budynku terminalu pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych, węzła przesiadkowego dla transportu publicznego, dworca kolejowego i zagospodarowania całego obszaru, a także pełnienie nadzoru nad projektem, włącznie z nadzorem autorskim.

Komisja oceniająca brała pod uwagę przede wszystkim kryteria jakościowe (65%), reszta to koszt przygotowania dokumentacji (35%). Studio Foster + Partners zadeklarowało, że opracuje ją za 856 mln zł. Etap projektowania zająć ma ok. dwóch i pół roku. Jak zapowiada rzecznik CPK Konrad Majszyk, wstępną koncepcję zaprezentowano jednak już w połowie 2023 roku.

Centralny Port Komunikacyjny Baranów
Autor: materiały prasowe CPK Wizualizacja terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.

Jak podał w rozmowie z portalem Nasze Miasto Krzysztof Górnicki, Senior Partner w pracowni Foster + Partners, nad projektem pracuje ponad 300 osób po stronie zwycięskiego konsorcjum. Do zaprojektowania są:

  • terminal pasażerski o powierzchni 400 tys. m2,
  • dworzec kolejowy o powierzchni 65 tys. m2,
  • dworzec autobusowy o powierzchni ponad 15 tys. m2.

Promienisty układ terminala ma jak najbardziej skrócić odległości, jakie będą musieli pokonywać pasażerowie. Strefa non-Schengen znajdzie się na dolnym poziomie CPK, zaś strefa Schengen na górnym. Dworzec kolejowy będzie tuż obok terminala lotniczego. W przestrzeni pomiędzy tymi obiektami powstanie rozbudowana, swobodnie dostępna strefa sklepowo-gastronomiczna. Z uwagi na stosunkowo nieduże rozmiary lotniska nie planuje się kolejki przewożącej pasażerów pomiędzy terminalami.

Przypomnijmy, że do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym Centralnego Portu Komunikacyjnego zaproszono 5 znanych, międzynarodowych biur projektowych. Foster+Partners oraz Zaha Hadid z Wielkiej Brytanii. Oprócz nich do rywalizacji stanęły amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.

Centralny Port Komunikacyjny – lokalizacja, MAPA

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać 37 kilometrów na zachód od Warszawy. Sama część lotniskowa zajmie obszar ok. 3000 ha na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Budowa CPK będzie się wiązała z koniecznością wyburzenia wielu wsi na tym obszarze oraz w sąsiadujących gminach, gdzie znajdą się nowe drogi, linie kolejowe itp. Z tego powodu inwestycja wzbudziła silne lokalne protesty.

 

Wariant inwestorski przedsięwzięcia znajduje się na terenie 9 gmin: Baranów, Grodzisk Mazowiecki i Jaktorów (pow. grodziski), Nowa Sucha i Teresin (pow. sochaczewski), Błonie (pow. warszawski zachodni) oraz Radziejowice, Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski), z czego w minimalnym zakresie dla Błonia (łącznica węzła kolejowego), Nowej Suchej (przełożenie linii wysokiego napięcia), Radziejowic (łącznica węzła kolejowego i bocznica kolejowa) i Żyrardowa (łącznica węzła kolejowego) – podaje strona CPK.

Mapa Centralny Port Komunikacyjny
Autor: FB Mapa Centralnego Portu Komunikacyjnego Link: Kliknij i powiększ

O wyborze tej lokalizacji zdecydowała nie tylko bliskość stolicy, ale także możliwość zabezpieczenia odpowiedniej wielkości terenu. Prezes CPK, Mikolaj Wild informuje, że podjęcie decyzji o preferowanej lokalizacji CPK nie było łatwe, a ostateczne decyzje zostały podjęte tak, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie mieszkańców. Mimo to decyzja spotkała się z licznymi protestami.

Czy i kiedy ruszy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie?

Na terenie przyszłego portu lotniczego trwają już prace przygotowawcze, w tym rozbiórki i odwierty geologiczne. W czerwcu 2023 dla lotniska i węzła kolejowego została wydana decyzja środowiskowa, czyli dokument umożliwiający ubieganie się o pozwolenie na budowę. Spółka zarządzająca inwestycją planuje w I kwartale 2024 r. uzyskać kolejny ważny dokument: decyzję lokalizacyjną. Później można już będzie uzyskać pozwolenie na budowę.

Obecnie budowa lotniska w zakładanym wcześniej kształcie jest niepewna z uwagi na zmianę rządu. Wcześniejsze partie opozycyjne, które obecnie tworzą rząd (Koalicja Obywatelska, Lewica, Trzecia Droga) od początku były krytyczne wobec projektu CPK i zapowiadały jego audyt, ograniczenie, a może nawet wstrzymanie. 18 października 2023 r. przedstawiciele gmin, na terenie których ma powstać CPK, skierowali oficjalny apel do Ministerstwa Infrastruktury o wstrzymanie wszelkich prac nad lotniskiem. W grudniu 2023 r. Donald Tusk zapowiedział, że decyzja o przyszłości CPK zapadnie w oparciu o opinie bezstronnych ekspertów. Pojawiły się też pierwsze konkrety: inwestycja zostanie poddana kontroli NIK, ale już wiadomo, że na pewno powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, Wrocławiem, Poznaniem i Łodzią (tzw. Y).

Dotychczas spółka zarządzająca inwestycją ogłosiła m.in. następujące kluczowe postępowania przetargowe na prace projektowe i usługi związane z projektowaniem:

  • na Generalnego Projektanta Architektury (MA – Master Architekt), w którym za najkorzystniejszą uznana została oferta Foster + Partners i Buro Happold;
  • Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej (MCE – Master Civil Engineer) – zwyciężyła firma Dar Al-Handasah Consultants;
  • Projektanta Integracji Systemów Lotniskowych (ASID – Airport System Infrastructure Designer) – wygrana przypadła firmie IDOM,
  • przygotowanie dokumentacji projektowej dla Obiektów Wspierających Lotnisko (SIE – Support Infrastructure Engineer) – umowy z 15 firmami i konsorcjami podpisano w lutym 2023.

Przypomnijmy, że 21 czerwca 2018 weszła w życie specjalna ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która ma ułatwić jego budowę. Ustawa ta określa zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym zasad i warunków rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości w drodze dobrowolnych negocjacji.

Koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł kolejowej i 7 mld zł drogowej. W 2023 r. podano, że pierwszy etap budowy powinien kosztować do 8,1 mld euro.

Kiedy koniec budowy CPK?

Zakończenie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowano pierwotnie w 2027 r. Z kolei rok później, w 2028 r., miało nastąpić oficjalne otwarcie obiektu dla pasażerów. Obecnie jednak termin ten określany jest jako „nierealistyczny”, a zatem nie wiadomo, kiedy skorzystamy z nowego portu lotniczego.

Budowa linii kolejowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego

W ramach budowy CPK do 2034 r. powstaną także linie kolejowe do nowego lotniska. Jak podaje strona CPK, łączna długość nowych linii kolejowych do obsługi CPK ma wynieść 1981 km. Zaprojektowano 12 linii, w tym 10 kolejowych „szprych” prowadzących do CPK i Warszawy z różnych części Polski. Sieć kolejowa będzie składać się z nowych odcinków oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.

W przyszłości dojazd pociągiem do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma zająć nie dłużej niż 2 godz. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez CPK zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe mają powstać do 2034 roku.

Centralny Port Komunikacyjny
Autor: Centralny Port Komunikacyjny Centralny Port Komunikacyjny - program budowy nowych linii kolejowych Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Poniżej podział inwestycji na „szprychy”, które powstaną w ramach programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego:

  • Szprycha nr 1 (Pomorze, Kujawy):< CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew –Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk < Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg
  • Szprycha nr 2 (Warmia):< CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn
  • Szprycha nr 3 (Podlaskie, Mazury):< CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwa< Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko
  • Szprycha nr 4 (Siedlce, Biała Podlaska, Terespol):< CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa
  • Szprycha nr 5 (Lubelskie):< CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm< Trawniki – Krasnystaw –– Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – granica państwa
  • Szprycha nr 6 (Radom, Podkarpackie):< CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia –Rzeszów – Sanok< Rzeszów – Jasło – Krosno;
  • Szprycha nr 7 (Kielce i Tarnów):< CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka; WMŚ – Czechowicz-Dziedzice – Jastrzębie Zdrój – granica państwa< WMŚ – Katowice< CMK – Opoczno – Końskie –Kielce – Busko Zdrój – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna
  • Szprycha nr 8 (Częstochowa, Opolszczyzna):< CPK – Skierniewice – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko
  • Szprycha nr 9 (Wielkopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie):< CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa< Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin – Szczecin Goleniów< Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra; Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski;
  • Szprycha 10 (Kutno, Konin, Poznań):< CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań.

Powstanie Kolej Dużych Prędkości Warszawa – Łódź

Odcinek kolejowy między Warszawą a Łodzią jest już na zaawansowanym etapie przygotowań. Będzie on pierwszym elementem nowej sieci kolejowej, a zarazem pierwszym fragmentem Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Gotowy jest już projekt tej linii kolejowej, przygotowany (w trzech częściach) przez konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska, konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika oraz przez Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON. W grudniu 2023 r. spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową dla odcinka między CPK a Warszawą, czyli jest o krok bliżej do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac. Odcinek ten ma stać się przejezdny w momencie uruchomienia pierwszej części lotniska, czyli według zapowiedzi w 2028 r.

Nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. „szprychy” nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. „igrek”. Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą w stanie osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (prędkość projektowa). W rezultacie podróż między Warszawą a Łodzią skróci się do zaledwie 45 minut.

– Jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawansowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK – Łódź (od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej) informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. – To nie koniec dobrych kolejowych wiadomości: gotowy jest wyczekiwany przetarg na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi. W przypadku łódzkiego tunelu toczą się już prace. Po pierwsze, od września trwa palowanie w ramach wzmacniania fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) – w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna.

Centralny Port Komunikacyjny
Autor: Centralny Port Komunikacyjny Program budowy nowych linii kolejowych do CPK

CPK – wizualizacja. Tak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Wiemy już, jak będzie się prezentować CPK. Wizualizacja została zaprezentowana przez Spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Powstała ona na bazie zwycięskiego projektu pracowni Foster + Partners oraz Kuryłowicz & Associates. Wygląd lotniska można zobaczyć, klikając w poniższą galerię.

Koncepcje architektoniczne Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tak mógł wyglądać CPK

Poniżej prezentujemy różne pomysły na wygląd CPK, jakie rozważano przed wyborem ostatecznego projektu. Powstały one w ramach warsztatów architektonicznych zorganizowanych w Warszawie przez Spółkę Centralny Port Komunikacyjny oraz Ambasadę Wielkiej Brytanii. Koncepcje, jakie zaproponowali architekci miały być inspiracją do przygotowania planu CPK. W polsko-brytyjskich warsztatach brały udział pracownie: Chapman Taylor, Zaha Hadid Architects, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson, Foster+Partners.

Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Londyńscy projektanci z biura Populous zaprojektowali "lotnisko-miasto". Terminal miałby mieć trzy kondygnacje. Na najniższej znaleźć by się miała zintegrowana stacja kolejowa, a na najwyższej hale odlotów i przylotów. Pomiędzy nimi zaprojektowana została przestrzeń publiczna m.in. centrum SPA i masażu, siłownia i basen.
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Według architektów z biura Woods Bagot koncepcja lotniska powinna być modułowa i elastyczna. Chodzi głównie o możliwość adaptacji nowych technologii, których rozwój w dzisiejszych czasach jest bardzo dynamiczny. Elementy wnętrza terminala nawiązują do polskiego lasu m.in. sufity jak pnie drzew. Na zewnątrz kompleksu miałby powstać park ze ścieżkami spacerowymi oraz rowerowymi. Szklane ściany terminala umożliwią podziwianie zieleni również z wnętrza terminala.
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Koncepcja architektoniczna firmy KPF miała być funkcjonalna i oryginalna. Projektanci skupili się na maksymalnym skróceniu odległości pomiedzy centralną częścią lotniska, a najdalej oddalonymi bramkami, tak aby ułatwić pasażerom odprawy i przesiadki. Ponadto terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Projektanci zaproponowali terminal w kształcie trójkąta z przezroczystym dachem, z pomarańczowymi świetlikami o nieregularnlnej formie niczym polski bursztyn. Przewidzieli również możliwość rozbudowy terminala.
Centralny Port Kominikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Foster+Partners to lotnisko modułowe. W razie konieczności można je łatwo rozbudować. Półprzeźroczysta konstrukcja terminalu zapewnia dostęp do światła dziennego. Wnętrze ma przypominać ogród botaniczny
Centralny Port Kominikacyjny
Autor: mat. prasowe Wnętrze terminala wg Foster +Partners. Wnętrze wypełnione są zielenią i drzewami naturalnych rozmiarów (projektanci inspirowali się Puszczą Kampinoską)
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: materiały prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Zaha Hadid Architects. Jedna z koncepcji tego biura zakłada budowę węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, co pozwoliłoby pasażerom na wyższych kondygnacjach obserwowanie pociągów. Druga propozycja zakłada usytuowanie stacji kolejowej nad peronami, połączonej z pozostałymi częściami lotniska. Trzecim pomysłem jest przyjazd pociągów bezpośrednio do terminali, które znajdą się na różnych wysokościach
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Chapman Taylor. Terminal ukryto pod gigantyczną, szklaną kopułą, która znajduje się między dwoma pasami startowymi. Jak wyjaśniają projektanci, kopuła to symbol jedności i nawiązanie do historii Polski
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Grimshaw Architects. To tzw. demokratyczny hub, nawiązujący do powstania Solidarności. Formą przypomina miejski rynek. W tym projekcie również wykorzystano dużo naturalnego światła

Centralny Port Komunikacyjny – umowa z Dar Al-Handasah Consultants

Pod koniec października 2022 podpisano umowę z firmą Dar Al-Handasah Consultants. Została ona wybrana na generalnego projektanta inżynierii lądowej (MCE – Master Civil Engineer).

Do zadań spółki Dar Al-Handasah będzie należało wykonanie dla CPK wielobranżowej dokumentacji projektowej infrastruktury technicznej, w tym m.in. dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi. Dar będzie odpowiadał też za pozyskanie w imieniu CPK niezbędnych zgód projektowych, pełnienie nadzoru autorskiego.

Dar jest członkiem założycielem Dar Group, która była odpowiedzialna za realizację projektów m.in. w takich portach lotniczych, jak inteligentny Międzynarodowy port lotniczy w Dubaju, jedno z najbardziej obciążonych lotnisk na świecie czy lotnisko Hamad International Airport w Katarze, uznane za najlepszy port lotniczy na świecie.

Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sens?

Polska ma wszelkie zalety centrum komunikacyjnego dla Europy Środkowo-Wschodniej – przekonywał w momencie rozpoczynania inwestycji Mikołaj Wild. Tak gigantyczna inwestycja wzbudza jednak wiele kontrowersji i protestów. Chodzi nie tylko o źródło jej finansowania. Wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski zwrócił uwagę w rozmowie z Super Expressem, że ta inwestycja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Po pierwsze, oznacza ogromne problemy dla istniejących już lotnisk, m.in. Okęcia, a także w Łodzi, Radomiu czy Poznaniu. Po drugie, pod Berlinem powstaje już ogromny port lotniczy, z którym nasz Centralny Port Komunikacyjny prawdopodobnie przegra konkurencję.

Decyzji rządu w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego bronią władze stołecznego portu imienia Fryderyka Chopina oraz Polskie Linie Lotnicze LOT. Chodzi o to, że przepustowość Okęcia już niedługo zostanie całkowicie wyczerpana. Prezes LOT Rafał Milczarski wielokrotnie argumentował, że nowy port umożliwi dynamiczny rozwój LOT-u, a brak tej inwestycji nie pozwoli na rozbudowywanie siatki połączeń.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości przekonywał w poprzednich latach, że położenie geograficzne Polski sprzyja inwestycji. Nasz kraj jest usytuowany na przecięciu tras między najważniejszymi metropoliami takimi, jak Los Angeles –Tel Awiw, Wiedeń – Tokio, Szanghaj – Paryż czy Nowy Jork – Teheran. Centralny Port Komunikacyjny dzięki swojemu położeniu będzie mógł oferować wygodne połączenia na Daleki Wschód i do Ameryki Północnej.

Z powadzonych badań wynika, że Polacy latają czterokrotnie mniej niż wynosi średnia europejska w „starej UE” i o jedną czwartą mniej niż mieszkańcy innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jednak, według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów na polskich lotniskach w 2035 r. może wynieść nawet 94 mln osób.

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej