Takie mogło być CPK. Zobacz projekty, których nie wybrano
CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny powstanie na bazie projektu pracowni Foster + Partners oraz Kuryłowicz & Associates. W toku prac rozważano też jednak wiele innych koncepcji. Prezentujemy wizje CPK, które nie zostały wybrane do realizacji.
Centralny Port Komunikacyjny: wizja Zaha Hadid Architects
Centralny Port Komunikacyjny wg Zaha Hadid Architects. Jedna z koncepcji tego biura zakłada budowę węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, co pozwoliłoby pasażerom na wyższych kondygnacjach obserwowanie pociągów. Druga propozycja zakłada usytuowanie stacji kolejowej nad peronami, połączonej z pozostałymi częściami lotniska. Trzecim pomysłem jest przyjazd pociągów bezpośrednio do terminali, które znajdą się na różnych wysokościach
foto: materiały prasowe
Centralny Port Komunikacyjny: wizja Populous
Londyńscy projektanci z biura Populous zaprojektowali "lotnisko-miasto". Terminal miałby mieć trzy kondygnacje. Na najniższej znaleźć by się miała zintegrowana stacja kolejowa, a na najwyższej hale odlotów i przylotów. Pomiędzy nimi zaprojektowana została przestrzeń publiczna m.in. centrum SPA i masażu, siłownia i basen.
foto: CPK
Centralny Port Komunikacyjny: wizja Grimshaw Architects
Centralny Port Komunikacyjny wg Grimshaw Architects. To tzw. demokratyczny hub, nawiązujący do powstania Solidarności. Formą przypomina miejski rynek. W tym projekcie również wykorzystano dużo naturalnego światła
foto: mat. prasowe
Centralny Port Komunikacyjny: wizja Woods Bagot
Według architektów z biura Woods Bagot koncepcja lotniska powinna być modułowa i elastyczna. Chodzi głównie o możliwość adaptacji nowych technologii, których rozwój w dzisiejszych czasach jest bardzo dynamiczny. Elementy wnętrza terminala nawiązują do polskiego lasu m.in. sufity jak pnie drzew. Na zewnątrz kompleksu miałby powstać park ze ścieżkami spacerowymi oraz rowerowymi. Szklane ściany terminala umożliwią podziwianie zieleni również z wnętrza terminala.
foto: CPK
Centralny Port Komunikacyjny: wizja KPF
Koncepcja architektoniczna firmy KPF miała być funkcjonalna i oryginalna. Projektanci skupili się na maksymalnym skróceniu odległości pomiedzy centralną częścią lotniska, a najdalej oddalonymi bramkami, tak aby ułatwić pasażerom odprawy i przesiadki. Ponadto terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Projektanci zaproponowali terminal w kształcie trójkąta z przezroczystym dachem, z pomarańczowymi świetlikami o nieregularnlnej formie niczym polski bursztyn. Przewidzieli również możliwość rozbudowy terminala.
foto: CPK
Centralny Port Kominikacyjny: wizja Foster+Partners
Centralny Port Komunikacyjny wg Foster+Partners to lotnisko modułowe. W razie konieczności można je łatwo rozbudować. Półprzeźroczysta konstrukcja terminalu zapewnia dostęp do światła dziennego. Wnętrze ma przypominać ogród botaniczny
foto: mat. prasowe
Centralny Port Kominikacyjny: wizja Foster+Partners (wnętrze)
Wnętrze terminala wg Foster +Partners. Wnętrze wypełnione są zielenią i drzewami naturalnych rozmiarów (projektanci inspirowali się Puszczą Kampinoską)
foto: mat. prasowe
Centralny Port Komunikacyjny: wizja Chapman Taylor
Centralny Port Komunikacyjny wg Chapman Taylor. Terminal ukryto pod gigantyczną, szklaną kopułą, która znajduje się między dwoma pasami startowymi. Jak wyjaśniają projektanci, kopuła to symbol jedności i nawiązanie do historii Polski
foto: mat. prasowe
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...