Centralny Port Komunikacyjny ogłasza kolejny przetarg. Tym razem na projekt obiektów wspierających działanie CPK

2022-08-03 16:06
wizualizacja CPK
Autor: mat. Foster & Partners CPK - wizualizacja

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. Budowa inwestycji ma ruszyć za około 2 lata, a prace projektowe jeszcze w 2022. Po przetargu na projekt pasażerskiego terminala, do którego zaproszono 5 znanych biur architektonicznych, rusza przetarg na projekt obiektów wspierających działania lotniska. Wartość kontraktu to 500 mln złotych.

Spis treści

  1. Startuje przetarg na projekt obiektów wspierających działanie CPK
  2. Kto zaprojektuje terminal CPK? Jest pięciu chętnych
  3. Gdzie powstanie CPK?
  4. Gdzie powstanie Centralny Port Komunikacyjny?
  5. Kiedy ruszy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?
  6. Koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
  7. Kiedy koniec budowy CPK?
  8. Budowa linii kolejowych do Centralnego Portu Lotniczego
  9. Powstanie prawie 700 km Kolei Dużych Prędkości (KDP) do CPK
  10. Wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego
  11. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sens?

Startuje przetarg na projekt obiektów wspierających działanie CPK

Spółka CPK poinformowała, że przetarg ma charakter nieograniczony i że udział w nim mogą wziąć zarówno polskie biura projektowe, jak i zagraniczne. W jego wyniku zostanie wyłonionych do 15 firm. Termin składania ofert dla pierwszego zakresu umowy ramowej upływa 7 września 2022 r. Prace projektowe podzielono na dwa zakresy i umowy ramowe. Szacowana wartość każdej z nich wynosi 250 mln zł.

Jakie zadania czekają na architektów? W ramach pierwszego zakresu prac do zaprojektowania są m.in.:

  • wieża kontroli ruchu lotniczego (ATCT),
  • centrum operacyjne lotniska,
  • obiekty służb ratowniczo-gaśniczych (ARFF), s
  • sortownia odpadów,
  • biura służb meteorologicznych i policji,
  • budynki utrzymania i zarządzania lotniskiem,
  • magazyny i hangary.

Druga umowa ramowa będzie obejmowała m.in. sporządzenie projektów terminali cargo, sortowni towarów, budynków służb i administracji, parkingów wielopoziomowych, hoteli czy przestrzeni handlowych - przekazało CPK.

Kto zaprojektuje terminal CPK? Jest pięciu chętnych

Do przetargu na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym Centralnego Portu Komunikacyjnego zaproszono 5 znanych, międzynarodowych biur projektowych. Wśród chętnych są 2 znane biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii. To Foster+Partners oraz Zaha Hadid. Oprócz nich do rywalizacji stanęły amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.

Startujący w przetargu uczestniczyli przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i nowojorskim JFK.

Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi.

Spółka CPK zakłada, że master architekt zostanie wybrany jeszcze w tym roku, a etap projektowania potrwa do osiemnastu miesięcy. Intencją jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Inczon z Seulu, a także z generalnym projektantem inżynierii lądowej.

Gdzie powstanie CPK?

Pod koniec 2021 podano do wiadomości publicznej, gdzie ma stanąć przyszły port lotniczy. Na mapach widać, że plan obejmuje aż 20 wsi, które mają zostać częściowo lub w całości wyburzone, aby mógł powstać nowy port lotniczy i towarzysząca mu infrastruktura.

Chodzi o miejscowości:

  • Na terenie gminy Baranów: Kaski i Nowa Pułapina (częściowo) oraz Buszyce, Drybus, Wyczółki, Strumiany Dolne i Górne (w całości),
  • Na terenie gminy Teresin: Elżbietów i Szymanów (częściowo) oraz Maurycew, Pawłówek i Skrzelew (w całości),
  • Na terenie gminy Wiskitki: Janówek, Nowy Drzewicz, Nowy Oryszew, Oryszew-Osada i Stary Drzewicz (częściowo) oraz Duninopol, Podbuszyce, Podoryszew i Stara Wieś (w całości).

W sumie to teren wielkości około 41 km².

Mieszkańcy wiosek są zdruzgotani i oburzeni tymi informacjami. Szczególnie, że zostały one przekazane tuż przed świętami Bożego Narodzenia. W związku z planowaną inwestycją czują się nękani i męczeni od ponad 4 lat. Twierdzą, że ta sprawa zabiera większość radości życia i chęci do pracy, a teraz jeszcze zaburzyła tak ważny okres świąt.

Tymczasem Prezes CPK, Mikolaj Wild informuje, że podjęcie decyzji o preferowanej lokalizacji Portu Solidarność nie było łatwe, a ostateczne decyzje zostały podjęte tak, aby w jak najmniejszym stopniu ingerować w życie mieszkańców.

Poniżej dokładne mapy i stanowisko rolników z gminy Baranów.

Przypomnijmy, że 9 grudnia 2021 Pełnomocnik Rządu RP ds. budowy CPK, wiceministr infrastruktury Marcin Horała, południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouka oraz prezesi spółek: CPK i Incheon International Airport Corporation (IIAC) podpisali porozumienie, które zakłada działania zmierzające do wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki wspólnej inwestycji.

Wcześniej spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na wykonanie master planu dla CPK. Zadania podejmie się należąca do brytyjskiej grupy Arup firma Arup Polska.

Zamówienie zakłada stworzenie m.in. projektu terminala pasażerskiego, terminali satelitarnych, dworca kolejowego i zaplanowanie węzła przesiadkowego dla transportu publicznego. Jednak rzecznik CPK zastrzega, że to nie jest jeszcze zlecenie na projektowanie terminala. Zgodnie z założeniami prace związane z koncepcją projektową terminala zaczną się w 2022 roku. Budowa torów kolejowych ma ruszyć w 2023 roku - twierdzi min. Horała.

Gdzie powstanie Centralny Port Komunikacyjny?

Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, 40 kilometrów na zachód od Warszawy. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach inwestycji na ok. 3000 hektarach ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko ma być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi.

Centralny Port Komunikacyjny, według rządzących, to jedno z podstawowych narzędzi, które posłuży do wychodzenia Polski z kryzysu spowodowanego przez pandemię koronawirusa. Uzasadniają to tym, że lotnisko to dziesiątki tysięcy miejsc pracy i nowe możliwości gospodarcze. O wyborze tej lokalizacji zdecydowała nie tylko bliskość stolicy, ale także możliwość zabezpieczenia odpowiedniej wielkości terenu. 

Mapa Centralny Port Komunikacyjny
Autor: FB Mapa Centralnego Portu Komunikacyjnego Link: Kliknij i powiększ

Kiedy ruszy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Budowa lotniska ma się rozpocząć w 2023 roku. Aktualnie dopinane są działania formalno-prawne, instytucjonalne, finansowe oraz te związane z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

Przypomnijmy, że 21 czerwca 2018 weszła w życie specjalna ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która ma ułatwić jego budowę. Ustawa ta określa zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym zasad i warunków rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości w drodze dobrowolnych negocjacji.

Koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł kolejowej i 7 mld zł drogowej.

Kiedy koniec budowy CPK?

Zakończenie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego planowane jest w 2027 roku.

Budowa linii kolejowych do Centralnego Portu Lotniczego

Równolegle z planowaniem inwestycji, trwają prace nad programem modernizacji linii kolejowych na potrzeby CPK.

Łączna długość nowych linii kolejowych do obsługi CPK ma wynieść 1600 km. Będą one przebiegały z 10 kierunków Polski do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Każda z 10 kolejowych „szprych” prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury.

W przyszłości dojazd pociągiem do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma zająć nie dłużej niż 2 godz. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe mają powstać do 2040 roku.

Centralny Port Komunikacyjny
Autor: Centralny Port Komunikacyjny Centralny Port Komunikacyjny - program budowy nowych linii kolejowych Link: Kliknij i powiększ zdjęcie

Poniżej podział inwestycji na "szprychy", które powstaną w ramach programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego:

  • Szprycha nr 1 (Pomorze, Kujawy):< CPK – Płock – Włocławek – Grudziądz – Tczew –Trójmiasto (CMK Północ) – Lębork – Słupsk < Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecinek – Białogard – Kołobrzeg
  • Szprycha nr 2 (Warmia):< CPK – Warszawa – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Olsztyn
  • Szprycha nr 3 (Podlaskie, Mazury):< CPK – Warszawa – Zielonka – Tłuszcz – Czyżew – Białystok – Kuźnica – granica państwa Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica państwa< Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko
  • Szprycha nr 4 (Siedlce, Biała Podlaska, Terespol):< CPK – Warszawa – Siedlce – Łuków – Biała Podlaska – Terespol – granica państwa
  • Szprycha nr 5 (Lubelskie):< CPK – Warszawa – Otwock – Lublin – Trawniki – Chełm< Trawniki – Krasnystaw –– Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – granica państwa
  • Szprycha nr 6 (Radom, Podkarpackie):< CPK – Grójec – Warka – Radom – Iłża – Ostrowiec Świętokrzyski – Stalowa Wola – Łętownia –Rzeszów – Sanok< Rzeszów – Jasło – Krosno;
  • Szprycha nr 7 (Kielce i Tarnów):< CPK – CMK – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Kraków – Podłęże – Nowy Sącz/Chabówka; WMŚ – Czechowicz-Dziedzice – Jastrzębie Zdrój – granica państwa< WMŚ – Katowice< CMK – Opoczno – Końskie –Kielce – Busko Zdrój – Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna
  • Szprycha nr 8 (Częstochowa, Opolszczyzna):< CPK – Skierniewice – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko
  • Szprycha nr 9 (Wielkopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie):< CPK – Łódź – Sieradz – Wieruszów – Wrocław – Świdnica – Wałbrzych – Lubawka – granica państwa< Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin – Szczecin Goleniów< Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra; Poznań – Zbąszynek – Gorzów Wielkopolski;
  • Szprycha 10 (Kutno, Konin, Poznań):< CPK – Warszawa – Sochaczew – Kutno – Konin – Swarzędz – Poznań.
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: Centralny Port Komunikacyjny Program budowy nowych linii kolejowych do CPK

Powstanie prawie 700 km Kolei Dużych Prędkości (KDP) do CPK

Program budowy nowych linii kolejowych to przede wszystkim linie dwutorowe (ponad 1100 km). Powstaną one w pierwszej kolejności, a ponad połowa z nich (około 670 km) ma spełniać standardy KDP. W drugim etapie powstaną linie jednotorowe (200-250 km/h). Tylko około 190 km linii kolejowych będzie w standardzie 160 km/h i więcej.

Około 8 mld zł z budżetu CPK będzie przeznaczone na budowę połączeń kolejowych. Miedzy innymi w ramach tego planu przewidziane są ekspresowe połączenia kolejowe między Centralnym Portem Komunikacyjnym a województwem świętokrzyskim i małopolskim w linii: CPK-Kielce-Busko Zdrój-Tarnów-Nowy Sącz. To połącznie kolejowe będzie miało wpływ nie tylko na szybkie przemieszczanie się mieszkańców, ale również rozwój gospodarczy tych miast.

Wizualizacje Centralnego Portu Komunikacyjnego

Spółka Centralny Port Komunikacyjny oraz Ambasada Wielkiej Brytanii już po raz drugi zorganizowały w Warszawie warsztaty architektoniczne, do których zaprosiły projektantów z firm Woods Bagot, Populous i KPF. Koncepcje jakie zaproponowali architekci będą inspiracją do przygotowania planu CPK, nad którym prace zaczną się od początku 2020 roku. Przypomnijmy, że w pierwszej edycji polsko-brytyjskich warsztatów architektonicznych wzięły udział pracownie: Chapman Taylor, Zaha Hadid Architects, Gimshaw, Benoy i Pascall+Watson, Foster+Partners.

Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Londyńscy projektanci z biura Populous zaprojektowali "lotnisko-miasto". Terminal miałby mieć trzy kondygnacje. Na najniższej znaleźć by się miała zintegrowana stacja kolejowa, a na najwyższej hale odlotów i przylotów. Pomiędzy nimi zaprojektowana została przestrzeń publiczna m.in. centrum SPA i masażu, siłownia i basen.
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Według architektów z biura Woods Bagot koncepcja lotniska powinna być modułowa i elastyczna. Chodzi głównie o możliwość adaptacji nowych technologii, których rozwój w dzisiejszych czasach jest bardzo dynamiczny. Elementy wnętrza terminala nawiązują do polskiego lasu m.in. sufity jak pnie drzew. Na zewnątrz kompleksu miałby powstać park ze ścieżkami spacerowymi oraz rowerowymi. Szklane ściany terminala umożliwią podziwianie zieleni również z wnętrza terminala.
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK Koncepcja architektoniczna firmy KPF miała być funkcjonalna i oryginalna. Projektanci skupili się na maksymalnym skróceniu odległości pomiedzy centralną częścią lotniska, a najdalej oddalonymi bramkami, tak aby ułatwić pasażerom odprawy i przesiadki. Ponadto terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź. Projektanci zaproponowali terminal w kształcie trójkąta z przezroczystym dachem, z pomarańczowymi świetlikami o nieregularnlnej formie niczym polski bursztyn. Przewidzieli również możliwość rozbudowy terminala.
Centralny Port Kominikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Foster+Partners to lotnisko modułowe. W razie konieczności można je łatwo rozbudować. Półprzeźroczysta konstrukcja terminalu zapewnia dostęp do światła dziennego. Wnętrze ma przypominać ogród botaniczny
Centralny Port Kominikacyjny
Autor: mat. prasowe Wnętrze terminala wg Foster +Partners. Wnętrze wypełnione są zielenią i drzewami naturalnych rozmiarów (projektanci inspirowali się Puszczą Kampinoską)
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: materiały prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Zaha Hadid Architects. Jedna z koncepcji tego biura zakłada budowę węzła kolejowego bezpośrednio pod lotniskiem, co pozwoliłoby pasażerom na wyższych kondygnacjach obserwowanie pociągów. Druga propozycja zakłada usytuowanie stacji kolejowej nad peronami, połączonej z pozostałymi częściami lotniska. Trzecim pomysłem jest przyjazd pociągów bezpośrednio do terminali, które znajdą się na różnych wysokościach
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Chapman Taylor. Terminal ukryto pod gigantyczną, szklaną kopułą, która znajduje się między dwoma pasami startowymi. Jak wyjaśniają projektanci, kopuła to symbol jedności i nawiązanie do historii Polski
Centralny Port Komunikacyjny
Autor: mat. prasowe Centralny Port Komunikacyjny wg Grimshaw Architects. To tzw. demokratyczny hub, nawiązujący do powstania Solidarności. Formą przypomina miejski rynek. W tym projekcie również wykorzystano dużo naturalnego światła

Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma sens?

Polska ma wszelkie zalety centrum komunikacyjnego dla Europy Środkowo-Wschodniej – przekonuje Mikołaj Wild. Tak gigantyczna inwestycja wzbudza jednak wiele kontrowersji. Chodzi nie tylko o źródło jej finansowania. Wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski zwrócił uwagę w rozmowie z Super Expressem, że ta inwestycja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Po pierwsze, oznacza ogromne problemy dla istniejących już lotnisk, m.in. Okęcia, a także w Łodzi, Radomiu czy Poznaniu. Po drugie, pod Berlinem powstaje już ogromny port lotniczy, z którym nasz Centralny Port Komunikacyjny prawdopodobnie przegra konkurencję.

Decyzji rządu w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego bronią władze stołecznego portu imienia Fryderyka Chopina oraz Polskie Linie Lotnicze LOT. Chodzi o to, że przepustowość Okęcia już niedługo zostanie całkowicie wyczerpana. Prezes LOT Rafał Milczarski wielokrotnie argumentował, że nowy port umożliwi dynamiczny rozwój LOT-u, a brak tej inwestycji nie pozwoli na rozbudowywanie siatki połączeń.

Rząd przekonuje, że położenie geograficzne Polski sprzyja inwestycji. Nasz kraj jest usytuowany na przecięciu tras między najważniejszymi metropoliami takimi, jak Los Angeles - Tel Awiw, Wiedeń - Tokio, Szanghaj - Paryż czy Nowy York - Teheran. Centralny Port Komunikacyjny dzięki swojemu położeniu będzie mógł oferować wygodne połączenia na Daleki Wschód i do Ameryki Północnej.

Z powadzonych badań wynika, że Polacy latają czterokrotnie mniej niż wynosi średnia europejska w „starej UE” i o jedną czwartą mniej niż mieszkańcy innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jednak, według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, liczba pasażerów na polskich lotniskach w 2035 r. może wynieść nawet 94 mln osób.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej