Spis treści
- Terminal T3 Baltic Hub powiększył lądową powierzchnię Polski
- Baltic Hub T3 - co to jest?
- Siedem nowoczesnych suwnic już stoi na T3
Terminal T3 Baltic Hub powiększył lądową powierzchnię Polski
Budowa tego terminala jest jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce. To jeden z największych terminali głębokowodnych na Morzu Bałtyckim. Został wybudowany „na morzu”. A to oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się, dzięki niemu, powierzchnia lądowa Polski.
To jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie obiektów.
T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging. Generalny wykonawca poinformował właśnie o zakończeniu prac. Pozwoliło to na komercyjne uruchomienie części terminala i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu. 6 czerwca 2025 roku uroczyście otwarto nowy terminal. Do portu w Gdańsku mogą już zawijać nawet najcięższe i największe statki. Terminal T3 ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 r.
Jak poinformował w komunikacie Budimex, podczas budowy terminalu T3 Baltic Hub zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku. W ramach inwestycji zamówionych zostało siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS dotarły na plac budowy z Chin. Ich wysokość sięga od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton.
Baltic Hub T3 - co to jest?
Baltic Hub T3 to m.in. wybudowane właśnie nabrzeże głębokowodne o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększyły się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie.
Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.
Jednym z ważnych atutów nowego terminala jest fakt, że T3 ma być półautomatyczny, a cały proces sterowania i zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Jak informował inwestor, zakres prac teletechnicznych w tej inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce.
Czytaj też: Nie tylko T3. Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku
Siedem nowoczesnych suwnic już stoi na T3
W październiku 2024 roku na nabrzeże nowego terminala T3 dotarły cztery nowoczesne suwnice STS. Obecnie już wszystkie docelowe suwnice przeszły pomyślnie etapy przygotowań i są już w pełni gotowe do eksploatacji. Wspaniale prezentują się przy nabrzeżu.
Każda z maszyn waży 2000 ton, ma 96 metrów wysokości (140 m z wysięgnikiem) i udźwig do 65 ton. Wysięg maszyn to 74 metry.
Nowo wybudowany terminal T3 wyposażony jest łącznie w 7 najnowocześniejszych suwnic STS oraz 20 suwnic RMG.

Czytaj też:
- Ruszyła procedura przetargowa na budowę drogi do Euroterminala w Sławkowie. To tu dociera szeroki tor
- Ponad tysiąc pytań w przetargu, 13 chętnych do budowy drogi do elektrowni jądrowej
- Będzie kolejny tunel w Małopolsce, pociągi pomkną też nad autostradą A4. Jest przetarg na linię Podłęże - Gdów
- Terminal Instalacyjny w Świnoujściu wkrótce osiągnie gotowość operacyjną
- Tylu inwestycji jednocześnie na Katowice Airport nie było nigdy. Trwa ogromny program inwestycyjny
- Nowoczesna spalarnia odpadów w Gdańsku wyprodukuje prąd i ciepło systemowe. Wkrótce otwarcie