Budowa terminala Baltic Hub T3 dobiegła końca. To największy głębokowodny terminal na Bałtyku

2025-06-06 12:16

Większość prac budowlanych przy budowie terminalu T3 Baltic Hub została zakończona. Uruchomiono już część terminalu i obsługi statków. Nowy terminal będzie największym terminalem głębokowodnym na Morzu Bałtyckim. Będzie tu pracowało ponad 20 zautomatyzowanych suwnic i 20 dźwigów portowych. Terminal T3 jest jedną z najważniejszych morskich inwestycji w Polsce. 6 czerwca 2025 uroczyście otwarto terminal T3 Baltic Hub.

Spis treści

  1. Terminal T3 Baltic Hub powiększył lądową powierzchnię Polski
  2. Baltic Hub T3 - co to jest?
  3. Siedem nowoczesnych suwnic już stoi na T3

Terminal T3 Baltic Hub powiększył lądową powierzchnię Polski

Budowa tego terminala jest jedną z najważniejszych inwestycji w Polsce. To jeden z największych terminali głębokowodnych na Morzu Bałtyckim. Został wybudowany „na morzu”. A to oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się, dzięki niemu, powierzchnia lądowa Polski.

To jeden z najnowocześniejszych tego typu w Polsce i Europie obiektów.

T3 Baltic Hub jest budowany przez konsorcjum firm Budimex i Deme Dredging. Generalny wykonawca poinformował właśnie o zakończeniu prac. Pozwoliło to na komercyjne uruchomienie części terminala i rozpoczęcie obsługi największych statków kontenerowych przy nowym nabrzeżu. 6 czerwca 2025 roku uroczyście otwarto nowy terminal. Do portu w Gdańsku mogą już zawijać nawet najcięższe i największe statki. Terminal T3 ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 r.

Jak poinformował w komunikacie Budimex, podczas budowy terminalu T3 Baltic Hub zużyto ponad 17,5 tys. ton stali, 160 tys. m sześc. betonu i 4,3 mln m sześc. piasku. W ramach inwestycji zamówionych zostało siedem suwnic STS oraz 20 półautomatycznych, obsługiwanych zdalnie suwnic RMG. Suwnice STS dotarły na plac budowy z Chin. Ich wysokość sięga od 96 do 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem, a każda z nich waży blisko 2000 ton.

Baltic Hub T3 - co to jest?

Baltic Hub T3 to m.in. wybudowane właśnie nabrzeże głębokowodne o łącznej długości 717 m, głębokości 18 m oraz placu o powierzchni 36 ha. Po ukończeniu inwestycji możliwości przeładunkowe terminala zwiększyły się z obecnych 3 do 4,5 mln TEU rocznie co  oznacza, że będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, zdolny obsługiwać największe statki na świecie.

Jednostka TEU (ang. Twenty feet Equivalent Unit) – to podstawowa jednostka stosowana w transporcie kontenerowym, odpowiadająca wymiarom kontenera o wymiarach 20×8×8,5 stopy (6,10×2,44×2,59 metra lub ok. 39 m3) – czyli parametrom tzw. kontenera dwudziestostopowego, który jest najczęściej używanym typem.

Jednym z ważnych atutów nowego terminala jest fakt, że T3 ma być półautomatyczny, a cały proces ‎sterowania i ‎zarządzania obiektem będzie realizowany z oddalonego od niego budynku. Jak informował inwestor, zakres ‎prac teletechnicznych w tej ‎inwestycji jest do tej pory niespotykany w Polsce. ‎

Czytaj też: Nie tylko T3. Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku

Siedem nowoczesnych suwnic już stoi na T3

W październiku 2024 roku na nabrzeże nowego terminala T3 dotarły cztery nowoczesne suwnice STS. Obecnie już wszystkie docelowe suwnice przeszły pomyślnie etapy przygotowań i są już w pełni gotowe do eksploatacji. Wspaniale prezentują się przy nabrzeżu.

Każda z maszyn waży 2000 ton, ma 96 metrów wysokości (140 m z wysięgnikiem) i udźwig do 65 ton. Wysięg maszyn to 74 metry.

Nowo wybudowany terminal T3 wyposażony jest łącznie w 7 najnowocześniejszych suwnic STS oraz 20 suwnic RMG. 

MuratorPlus: Most kratownicowy we Włocławku
Murator Plus Google News

Czytaj też:

Architektura-murator. Podcast 30/30
Zbigniew Maćków. Robi się gęsto