Autostrada A2 będzie miała po trzy, a miejscami nawet po cztery pasy ruchu
Autor: GDDKiA
Autostrada A2 węzeł Konotopa
Są pierwsze pozwolenia na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy. Wojewoda mazowiecki wydał ZRID-y na przebudowę A2 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa. Autostrada ma mieć docelowo po trzy, a miejscami nawet 4 pasy ruchu. Przetargi na rozbudowę trasy mają być ogłoszone jeszcze w tym roku. To świetne wieści dla kierowców, bo to bardzo zatłoczona droga, którą w przyszłości pojedziemy też do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Spis treści
- A2 to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce
- Dobudowa trzeciego pasa na A2 miedzy Łodzią i Warszawą- są ZRID-y
- Poszerzenie autostrady A2 z Łodzi do Warszawy - utrudnienia
- To będzie droga z infrastrukturą zasilaną zieloną energią
- Kiedy autostrada A2 będzie miała po 3 pasy?
A2 to jedna z najbardziej zatłoczonych dróg w Polsce
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą to bardzo obciążona ruchem droga. Według ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020/2021 średnio na dobę liczba pojazdów przemieszczających się trasa między Łodzią i Warszawą waha się od prawie 54 tysięcy do nawet 100 tysięcy. Nic więc dziwnego, że na liczącej obecnie po dwa past ruchu trasie jest już po prostu ciasno.
To będzie też bardzo ważny odcinek w kontekście przyszłego dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.
Decyzje wojewody mazowieckiego dotyczą dwóch z czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą, która będzie poszerzona o dodatkowe pasy ruchu. Pierwszy z tych odcinków zaczyna się na granicy województw i kończy około 3 km przed węzłem Grodzisk Mazowiecki, a drugi z nich na węźle Konotopa. Docelowo A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa. W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2). W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). GDDKiA zdecydowała jednak o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ.
Dobudowa trzeciego pasa na A2 miedzy Łodzią i Warszawą- są ZRID-y
Zakończyło się już opracowywanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Po nieco ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są pierwsze decyzje. Wydał je wojewoda mazowiecki dla autostrady A2 od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa. Dla drugiej części trasy decyzji wojewody łódzkiego GDDKiA spodziewa się przed połową roku, co umożliwi ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawcy.
A Jak zapowiada GDDKiA, ma to być jedna z najtrudniejszych logistycznie inwestycji w Polsce, bo prace będą się odbywały tu „pod ruchem”/ Dla wykonawców będzie to z pewnością nie lada wyzwanie.
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie miał już dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości około 89 km, zostaną dobudowane dodatkowe pasy ruchu.
Autostrada A2 między Łodzią i Warszawą użytkowana jest już blisko 13 lat i w tym czasie stała się jednym z najczęściej używanych odcinków dróg w Polsce. Jej przepustowość zaczyna się wyczerpywać. Na rozbudowę trasy czekają więc zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy.
Poszerzenie autostrady A2 z Łodzi do Warszawy - utrudnienia
Przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków (w stronę Warszawy, jak i Poznania) mają być dostępne po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą a centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń. Obowiązek opracowania czasowej organizacji ruchu z uwzględnieniem zmian, zależnie od etapu prowadzonych prac budowlanych, spoczywa na projektancie.
Projektant będzie musiał wziąć również pod uwagę prace prowadzone na innych odcinkach dróg, które mają wpływ na ruch odbywający się po autostradzie A2 między Warszawą i Łodzią. Chodzi przede wszystkim o budowę odcinka drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów. Kierowcy przemierzający trasę między stolicą i Trójmiastem wybierają między przejazdem autostradami A1 i A2 a właśnie drogą ekspresową S7.
Czytaj też: Autostrada A2 już otwarta! GDDKiA zapowiada też otwarcie kolejnego odcinka
W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni, dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2). W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Będzie tam jednak wykonana wymiana nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne.
To będzie droga z infrastrukturą zasilaną zieloną energią
Zadaniem wykonawcy będzie nie tylko opracowanie projektu dobudowy dodatkowych pasów ruchu, ale również instalacji OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane najbardziej optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu.
- Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez nas – podkreśla GDDKiA.
Kiedy autostrada A2 będzie miała po 3 pasy?
Jak zapowiada GDDKiA, w II połowa 2025 r. ma nastąpić ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. W I połowie 2026 r. GDDKiA planuje podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie przebudowy. Zakończenie robót i puszczenie ruchu wszystkimi pasami ma nastąpić w II połowie 2028 roku.
Najwyższa estakada w Polsce będzie częścią ważnej ekspresówki na Podkarpaciu
Autor: GDDKiA
Na Podkarpaciu powstaje najwyższa estakada drogowa w Polsce. Będzie częścią drogi ekspresowej S19
Czytaj też:
- Budowa polskiej elektrowni jądrowej ma ruszyć w 2028 roku. Wynegocjowano nową umowę z wykonawcą
- Runął mur z gabionów na naprawianej drodze ekspresowej S1 w Lalikach. Nie po raz pierwszy
- Na budowę terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku przypłynęły jedne z największych w Europie suwnic
