Autostrada A1 - ciąg dalszy

2009-07-28 18:18
Autostrada A1 - ciąg dalszy
Autor: GDDKiA Autostrada A1

Konsorcjum firm Budimex Dromex SA i Mostostal Warszawa SA, 27 lipca 2009 r., podpisało umowę z katowickim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na budowę autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Piekary Śląskie. Liderem konsorcjum, z 90 % udziałem, jest Budimex Dromex SA. Wartość kontraktu wynosi niespełna półtora miliarda złotych.

Autostrada A1 połączy Skandynawię z południem kontynentu. Na terenie Polski A1 będzie przebiegała od Gdańska do naszej południowej granicy w Gorzyczkach (w województwie śląskim).

W ramach inwestycji konsorcjum wybuduje autostradę na odcinku od węzła “Pyrzowice” do węzła “Piekary (wraz z węzłami) o długości 16,08 km.
Ok. 2-kilometrowy odcinek autostrady, w rejonie planowanego węzła Piekary, będzie miał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Podobnie będzie w rejonie węzła Pyrzowice – tu autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu na odcinku 1,56 km. Pozostały fragment autostrady będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (z możliwością poszerzenia).
Węzeł “Piekary” powstanie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 911. Węzeł ten będzie zlokalizowany na terenie miasta. Z drogą nr 911 połączy go rondo. Do ronda zostanie także włączona ul. Bytomska, główna oś komunikacyjna Piekar Śląskich.
Węzeł “Pyrzowice” będzie zlokalizowany na skrzyżowaniu planowanej autostrady A1 z drogą ekspresową S1. Jest to tzw. węzeł ”teowy” z łącznicami bezpośrednimi po stronie wschodniej i łącznicami pośrednimi (pętlami) po stronie zachodniej autostrady A1, co zapewni relacje we wszystkich kierunkach.

Zadanie obejmuje także budowę dróg dojazdowych oraz budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych (Dobieszowice Wschodnie i Dobieszowice Zachodnie). Na całym odcinku autostrady zostaną wybudowane skrzyżowania dwupoziomowe z drogami poprzecznymi, liniami PKP, rzeką, a także ze szlakami migracji zwierząt przecinającymi autostradę.

Łącznie powstanie 20 obiektów inżynierskich:

  • osiem wiaduktów drogowych,
  • siedem wiaduktów autostradowych (w tym jeden zintegrowany z przejściem dla zwierząt),
  • dwa mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt,
  • dwa przejścia dla zwierząt,
  • wiadukt kolejowy.

Pod autostradą zaprojektowano 12 przepustów, wszystkie z możliwością przejścia dla drobnej zwierzyny (cztery będą służyły wyłącznie jako przejścia dla zwierząt).

W zakres kontraktu wchodzą także:

  • wzmocnienie i uzdatnienie podłoża gruntowego,
  • budowa kanalizacji deszczowej,
  • budowa urządzeń ochrony środowiska (ekrany dźwiękochłonne – 1747 m, nasadzenia zieleni, separatory i zbiorniki retencyjne)
  • wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
  • oświetlenie węzła autostradowego i miejsc obsługi podróżnych,
  • wykonanie kanalizacji teletechnicznej dla łączności autostradowej,
  • budowa i przebudowa sieci energetycznych, teletechnicznych i gazowych.

Autostrada będzie budowana w specyficznym terenie, ponieważ rejon Piekar Śląskich i Pyrzowic to tereny górnicze. Zatem na niektórych odcinkach będzie konieczne wzmocnienie podłoża oraz montaż elektronicznego systemu pomiaru przemieszczeń poziomych i pionowych. W miejscach tzw. deformacji nieciągłych konieczne są roboty podsadzkowe (wypełnienie pustych szybów).

Na wstępnym etapie budowy ekipy przygotują teren pod inwestycję.
Są to prace typowe dla tego typu realizacji, takie jak wycinka drzew i krzewów, zdjęcie żyznej warstwy ziemi, tzw. humusu, przebudowa infrastruktury wodociągowej, gazociągowej, kanalizacji deszczowej, a także infrastruktury elektroenergetycznej i teletechnicznej. Przed przystąpieniem do zasadniczych prac budowlanych konieczna będzie także regulacja istniejących cieków wodnych, budowa zbiorników retencyjno-oczyszczających oraz wzmocnienie podłoża.
Zgodnie z kontraktem prace rozpoczną się nie później niż 30 dni od podpisania umowy.
Planowany termin zakończenia
prac to 23 miesiące od dnia rozpoczęcia robót (do czasu realizacji nie wlicza się okresu od 15 grudnia do 15 marca).

Autostrada A1 - ciąg dalszy
Autor: GDDKiA
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej