22 kilometry nowej ekspresowej S11 od Poznania do Obornik mają już wykonawcę. Mapa

2024-03-20 11:28

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę na budowę blisko 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 Oborniki – Poznań. To ważny odcinek kolejnej drogi ekspresowej jaka dopiero powstaje w Polsce. Cała S11 ma połączyć aglomerację Śląską z Pomorzem środkowym i zachodnim.

Spis treści

  1. Mirbud i Kobylarnia wybudują 22 kilometry S11
  2. Droga ekspresowa S11
  3. Obwodnica Olesna gotowa od połowy 2023 roku
  4. S11 na Śląsku w fazie przygotowań
  5. Budowa drogi ekspresowej S11 postęp prac
  6. Prace projektowe dla kolejnych  odcinków S11

Mirbud i Kobylarnia wybudują 22 kilometry S11

Konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia złożyły najkorzystniejsza zdaniem GDDKiA, ofertę na budowę 22-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S11 Oborniki - Poznań. Odcinek obejmuje także obwodnicę Obornik.

Jeśli ne będzie odwołań, firmy zrealizują inwestycję w systemie projektuj i buduj za 853,45 mln zł. Ma się to wydarzyć w 39 miesięcy.

Przebieg odcinka S11 Oborniki - Poznań
Autor: GDDKiA Przebieg odcinka S11 Oborniki - Poznań Link: Powiększ mapę
To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Droga ekspresowa S11

Droga ekspresowa S11, to dziś w większości jeszcze sfera planów i pobożnych życzeń kierowców niż realia. To trasa która ma połączyć aglomerację śląską ze środkowym i zachodnim Pomorzem. Droga będzie biegła ze Ślaska do Kołobrzegu. Ma mieć około 580 km długości. A ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (około 35,5 km) będzie to blisko 620 km.

Jak podaje GDDKiA obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W budowie jest odcinek Bobolice – Szczecinek w woj. zachodniopomorskim.

Wybrano już najkorzystniejsze oferty na dobudowę drugiej jezdni na obwodnicy Kępna oraz dla trzech odcinków trasy od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna w województwie opolskim.

Największe węzły drogowe w Polsce. Jeden nie ma konkurencji!

Obwodnica Olesna gotowa od połowy 2023 roku

Od 24 lipca 2023 r. kierowcy podróżujący pomiędzy aglomeracją śląską a Kępnem, Jarocinem i Ostrowem Wielkopolskim mogą już korzystać z obwodnicy Olesna, która została wybudowania w ciągu drogi ekspresowej S11. 25-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 to pierwszy fragment tej trasy na terenie województwa opolskiego. Inwestycję prowadzoną w systemie Projektuj i buduj zrealizowało za nieco ponad 667 mln zł konsorcjum firm: Mirbud i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia.

S11 na Śląsku w fazie przygotowań

W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Nie wydarzy się to jednak bardzo szybko, bo wiele odcinków nowej trasy, w tym na Śląsku jest dopiero w fazie przygotowań i uzyskiwania decyzji środowiskowych. Takj jest m.in. na Śląsku, gdzie droga ma się zaczynać.

Ponad 35-kilometrowy odcinek, stanowiący obwodnicę Tarnowskich Gór, jest drugim na jaki do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). W efekcie, w toku jest już procedura dla całej 65-kilometrowej S11 w województwie śląskim. W czerwcu złożyliśmy wniosek dla odcinka od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew.

Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosku o wydanie DŚU kończy początkowy etap przygotowania inwestycji. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.

Czytaj też: Obejście Węgierskiej Górki na S1. Górnicy budują tunele pod Baranią Górą. Po austriacku!

Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:

  • od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz
  • od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.

Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)

Budowa drogi ekspresowej S11 postęp prac

Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km.   

Pod koniec września 2023 roku oddano do ruchu 48 km trasy od Koszalina do Bobolic. Nowa droga wyprowadziła ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami.  

Do domknięcia realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje odcinka między Bobolicami, a Szczecinkiem. Na ten fragment, o długości 24,4 km, podpisano 30 sierpnia 2023 roku umowę z wykonawcą, a zakończenie budowy planowane jest w 2026 roku.   

Prace projektowe dla kolejnych  odcinków S11

Trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 280 km, podzielonych na następujące odcinki:     

  • Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
  • Piła – Ujście o długości około 20 km,
  • Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
  • Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
  • Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km,
  • Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości około 30 km.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Tekst sponsorowany

Czytaj więcej