Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach

2024-03-22 8:46

Budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1 postępuje. Drogowcy umacniają skarpy, kończą budowę estakad. Najwięcej dzieje się w tunelach drążonych metodą austriacką. Gotowy jest już ustrój nośny największej i najwyższej estakady na tym odcinku S1. Stanęły na niej już przeźroczyste ekrany. Będą górskie widoki! Znamy prawdopodobną datę oddania tej inwestycji.

Spis treści

  1. Wykonawca pracuje nawet zimą
  2. Budowa dwóch par tuneli pod górami opóźniła inwestycję w Węgierskiej Górce
  3. Beskidzka ekspresówka biegnie po wiaduktach, estakadach i mostach
  4. Obejście Węgierskiej Górki to jedna z najdroższych dróg ekspresowych w Polsce
  5. S1 - obejście Węgierskiej Górki. Kiedy otwarcie?
  6. Obejście Węgierskiej Górki MAPA
  7. Droga ekspresowa S1 - przebieg

Wykonawca pracuje nawet zimą

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka, to bardzo ważna inwestycja. Dzięki niej kierowcy ominą górskie miejscowości Węgierska Górka i Milówka. Teraz cały tranzyt, jadący w kierunku granicy ze Słowacją w Zwardoniu przejeżdża przez samo centrum tych miejscowości. Mieszkańcy długo czekali na obwodnicę.

Budowa tzw. Obejścia Węgierskiej Górki trwa już od 2019 roku. Budowa jest zaawansowana rzeczowo w ponad 74 proc. Prace trwają także zimą, gdy aura sprzyja.

Obecnie na finiszu są prace związane z ustrojem nośnym najdłuższej i najwyższej estakady, jaka powstaje na tym odcinku. Mowa o prawie kilometrowej długości estakadzie, która w najwyższym punkcje ma 31 metrów wysokości. Montowane są już przeźroczyste ekrany, dzięki którym kierowcy przejeżdżający tą urokliwą ekspresówką, będą mogli częściowo podziwiać górskie widoki.

Generalnie wszystkie konstrukcje obiektów mostowych są gotowe.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Budowa dwóch par tuneli pod górami opóźniła inwestycję w Węgierskiej Górce

Ośmioipółkilometrową trasę ekspresową między Przybędzą i Milówką buduje Mirbud S.A. Początkowo ten górski odcinek ekspresówki miał być gotowy w 2023 roku. Tak się nie stało. Inwestycja złapała spore opóźnienie przez kłopoty z drążeniem dwóch tuneli, jakie tu powstają. Do wydrążenia są cztery nitki dwóch tuneli w masywie górskim. To, jak przyznają inwestor i wykonawca, najtrudniejszy z elementów tej inwestycji. Tunele powstają pod masywem Białożyński Groń i pod Baranią Górą.

Obiekty są drążone tzw. nową austriacką metodą drążenia tuneli (NATM). Nie ma tu ogromnych maszyn TBM do drążenia tuneli. Metoda polega na znakowaniu miejsc wiercenia otworów oraz ich wydrążeniu. Potem ładuje się do otworów materiały wybuchowe i je detonuje. Następnie usuwa się zbędny materiał skalny lub grunt pozostały po detonacji i buduje się wstępna obudowę. Dla Mirbudu zajmują się tym podwykonawcy – słowacka spółka Uranpres, która zatrudnia m.in. świetnych specjalistów – górników z Polski.

Tunele będą miały po 830 i prawie 1000 metrów długości. To właśnie ich drążenie spowolniło inwestycję. Na początku prac doszło do zawalenia się górotworu w jednej z naw. Trzeba było przerwać drążenie, konieczna była ekspertyza geologiczna. Do drążenia wrócono po kilku miesiącach. Obecnie tunele są już wydrążone, jednak wciąż trwają w nich prace związane z ich budową.

Beskidzka ekspresówka biegnie po wiaduktach, estakadach i mostach

Budowa drogi ekspresowej S1 w Beskidach to jednak nie tylko tunele. To odcinek bardzo skomplikowany pod względem technicznym, bo prawie 85 procent drogi pobiegnie po różnego rodzaju obiektach inżynierskich. Jest ich tu naprawdę sporo.

W sumie powstaną tu:

  • trzy mosty,
  • dwa wydrążone w masywach górskich tunele (830 i 1 km długości),
  • pięć estakad
  • dwa węzły drogowe Milówka i Przybędza

Budowa drogi S1 w Beskidach – kilometrowa estakada wysoka na 10 pięter, tunele i ogromne wykopy.

Obejście Węgierskiej Górki to jedna z najdroższych dróg ekspresowych w Polsce

Właśnie liczba obiektów inżynierskich, które powstają w tak trudnym, górskim terenie sprawia, że jest to jeden z najdroższych odcinków dróg ekspresowych w Polsce. Przy podpisywaniu umowy szacowano, że koszt budowy jednego kilometra drogi wyniesie tu 162 mln zł, podczas gdy GDDKiA wyliczyła, że średnia cena za kilometr drogi ekspresowej w 2019 roku wahała się między 21 a 39,6 mln zł. Cały kontrakt był wart 1,4 mld zł. Tymczasem już wiadomo, że koszty te będą wyższe. Trwa rozpatrywanie roszczeń czasowych i finansowych wykonawcy.

S1 - obejście Węgierskiej Górki. Kiedy otwarcie?

Kiedy budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 będzie ukończona? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze w połowie roku szacowała, że odcinkiem tym będzie można przejechać jeszcze latem 2024 roku. Jednak już wiadomo, że tak się raczej nie stanie. Optymistyczna wersja zakłada koniec 2024 roku, jednak bardziej prawdopodobne jest zakończenie tej inwestycji w 2025 roku. I taką datę wskazuje obecnie wykonawca, czyli firma Mirbud.

W 2025 roku będą tez prawdopodobnie gotowe pozostałe odcinki drogi ekspresowej S1 budowane w województwie śląskim.

Obejście Węgierskiej Górki MAPA

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Przebieg drogi ekspresowej S1
Autor: GDDKiA Tak wygląda przebieg drogi ekspresowej S1 w Beskidach Link: Powiększ mapę

Droga ekspresowa S1 - przebieg

Droga S1 w województwie śląskim zaczyna się na węźle Pyrzowice, gdzie łączy się z autostradą A1, a kończy się na granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Obecnie trwa budowa około 40-kilometrowego nowego odcinka tej trasy między Mysłowicami i Bielskiem-Białą oraz 8,5 km odcinka tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Droga jest rozbudowywana do parametrów drogi ekspresowej na odcinku między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem.

Planowana jest również modernizacja i przebudowa S1 na terenie Sosnowca. Ma tam powstać dodatkowy węzeł drogowy, umożliwiający zjechanie do strefy gospodarczej w tym mieście. Szacuje się, że nowym odcinkiem S1 od Mysłowic do Bielska będzie można przejechać do 2025 roku, choć biorąc pod uwagę postęp realizacji, bardzo prawdopodobne jest, że niektóre nowe odcinki będą gotowe później.

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej