Brama Miasta Łódź. Dwa biurowce w Nowym Centrum Łodzi gotowe

Brama Miasta
Autor: Skanska Brama Miasta to pierwszy widok dla podróżnych wychodzących z Dworca Łódź Fabryczna

Brama Miasta została oddana do użytku. To dwa 14-piętrowe biurowce, które powstały w Nowym Centrum Łodzi. Kompleks już dziś jest symbolem i wizytówką miasta. Ceglaste biurowce to pierwszy widok po wyjściu z dworca Łódź Fabryczna. Dowiedz się jakich materiałów użyto i jakie systemy wykorzystano, do wykonania elewacji, która idealnie wpisuje się w pofabryczny charakter Łodzi.

Spis treści

  1. Czym jest Brama Miasta?
  2. Z jakiego materiału wykonano elewację Bramy Miasta?
  3. Aluminiowa, energooszczędna stolarka ALUPROF
  4. Fasada Bramy Miasta w systemie ALUPROF
  5. Brama Miasta - nagrody i certyfikaty
  6. Jak dojechać do Bramy Miasta?

Czym jest Brama Miasta?

Brama Miasta to łącznik między starym miastem, a tzw. Nowym Centrum Łodzi (NCŁ). Natomiast NCŁ to wielofunkcyjny projekt rewitalizacji śródmieścia, o powierzchni aż 100 ha, gdzie obok Dworca Łódź Fabryczna, znajdą się obiekty biurowe, usługowe i mieszkalne. Jest to największy projekt urbanistyczny w Europie Środkowej. Czytaj więcej>>

W ramach inwestycji Brama Miasta powstały dwa budynki biurowe, w których jest prawie 41 000 m², z czego pierwszy (oddany do użytku w maju 2019) ma 13,8 tys. m², drugi zaś 27 tys. m² powierzchni najmu. Budynki mają po 14 kondygnacji naziemnych i 2 podziemne. Łącznie w Bramie Miasta przy ul. Kilińskiego będzie pracować 5 tysięcy osób.

W kompleksie Brama Miasta powstało 230 miejsc parkingowych i około 200 postojów dla rowerów. W bezpośrednim sąsiedztwie budynku znajduje się też miejski parking na 960 miejsc.

Inwestorem i deweloperem jest Skanska Property Poland. Za projekt odpowiedzialna jest pracownia Medusa Group. Główni architekci, to Przemo Łukasik i Łukasz Zagała. 

Nie chcieliśmy kokietować blichtrem ani robić drugiego Łuku Triumfalnego. Nie chodziło nam o to, żeby obiekt stał się nową ikoną. Zależało nam, żeby budynek był prosty, praktyczny i żeby polubili go łodzianie – mówi Przemo Łukasik z Medusa Group. – Budynek wygląda jakby został rozcięty skalpelem i rozsunięty na boki tworząc bramę do miasta. Wewnątrz odsłania wnętrzności. Zastosowane szkła w tym miejscu daje efekt lustra odbijającego otoczenie. To jeszcze mocniej spaja budynek z tkanką miasta. Pozostałe elewacje wykonane są z kortenu, czyli szlachetnej rdzawej stali. To nasza interpretacja przemysłowej Łodzi – dodaje Łukasik.

Z jakiego materiału wykonano elewację Bramy Miasta?

Charakterystyczny, rdzawy kolor elewacji budynku, uzyskano dzięki wykorzystaniu kortenu oraz częściowo cegły. Oprócz walorów ozdobnych materiał ten ma podwyższoną odporność na warunki atmosferyczne. Na jego powierzchni wytwarza się warstwa patyny, która hamuje proces korozji. Wygląd elewacji ma nawiązywać do fabrycznych tradycji Łodzi.

Brama Miasta
Autor: Skanska Budynki biurowe Bramy Miasta w Łodzi mają charakterystyczną kortenową elewację

Aluminiowa, energooszczędna stolarka ALUPROF

Projekt Bramy Miasta musiał spełniać rygorystyczne normy współczynników energooszczędności i izolacyjności budynków. W obiekcie zastosowano system okienno-drzwiowy z przegrodą termiczną MB-86 SI, który ma podwyższone właściwości izolacyjne. Dzięki osiąganym parametrom wykorzystany w zewnętrznych elementach architektonicznej zabudowy zwiększa on efektywność energetyczną budynku. MB-86 SI wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością aluminiowych profili, co umożliwiło wykonanie ciężkich konstrukcji o dużych gabarytach bez uszczerbku na estetyce i właściwościach systemu.

Biurowiec wyposażono w drzwi wykonane w systemie MB-70HI z przegrodą termiczną. Konstrukcja systemu obniża przepływ ciepła, ogranicza konwekcję oraz promieniowanie termiczne. Nowoczesne i wytrzymałe drzwi aluminiowe, oprócz podwyższonej izolacyjności, charakteryzują się eleganckim designem i wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Na poziomie parteru budynku Brama Miasta zastosowano system okien odchylano-wysuwanych montowanych w fasadzie – ALUPROF MB-SR50N OW. Konstrukcja bazuje na profilach aluminiowych z przegrodą termiczną i umożliwia wykonanie okien o dużych gabarytach i podwyższonych parametrach technicznych. Waga uchylnych skrzydeł może wynosić nawet 180 kg.

Brama Miasta
Autor: Aluprof Fasada oraz stolarka wieżowca Brama Miasta powstała w oparciu o systemy ALUPROF

Fasada Bramy Miasta w systemie ALUPROF

Fasada Bramy Miasta również została zaprojektowana w oparciu o systemy ALUPROF, a największą część powierzchni pokrywa system MB-SR50N EFEKT (fasady półstrukturalne, słupowo-ryglowe). Precyzyjnie dopracowany system mocowania wypełnień umożliwił elastycznie i ekonomicznie dostosowanie elementów fasady do wymagań technicznych projektu. Zastosowano rozwiązania umożliwiające przeniesienie obciążeń z szyb na profile, które zwiększyły ich nośność do 1100 kg. Dzięki wykorzystaniu tego systemu uzyskano jednolity obraz gładkiej szklanej fasady podzielonej strukturą pionowych i poziomych linii o szerokości zaledwie dwóch centymetrów.

W nadbudówce łódzkiego biurowca zastosowano również system ścian osłonowych słupowo-ryglowych MB-SR50N. Został on zaprojektowany z myślą o konstrukcjach lekkich ścian osłonowych typu zawieszanego i wypełniającego.

Brama Miasta
Autor: Skanska Łódzkie biurowce Brama Miasta mają po 14 kondygnacji naziemnych i dwie podziemne

Brama Miasta - nagrody i certyfikaty

Brama Miasta została uhonorowana główną nagrodą w konkursie Property Design Awards 2020 w kategorii „biurowiec”. Kompleks uzyskał również certyfikaty: zielonego budownictwa LEED Gold i „Obiektu Bez Barier” (dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami).

Jak dojechać do Bramy Miasta?

Inwestycja powstała obok biurowca Nowa Fabryczna, vis a vis największego podziemnego dworca w kraju – Łódź Fabryczna. Dokładny adres to Łódź, ul. Kilińskiego.

  • Nazwa inwestycji: Brama Miasta
  • Lokalizacja: Łódź, ul. Kilińskiego
  • Funkcja: biurowiec
  • Inwestor: Skanska Property Poland
  • Generalny wykonawca: Sakanska S.A.
  • Projektant: medusa group
  • Całkowita powierzchnia: 40 000 m² (cały kompleks), 27 500 m² (I etap), 13,8 m² (II etap)
  • Liczba kondygnacji: 14
  • Liczba miejsc parkingowych: 230
  • Rozpoczęcie budowy: I połowa 2017
  • Zakończenie budowy: wrzesień 2020
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej