Warszawa planuje budowę 10 podziemnych parkingów

2017-06-21 17:51
posadzka parking podziemny warsaw spire
Autor: Flowcrete

Od ponad 10 lat władze Warszawy obiecują budowę parkingów podziemnych w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Coś się ruszyło w tej sprawie. Padły kolejne obietnice, że powstanie 10 takich obiektów na ponad 2 tys. miejsc, na te inwestycje zostanie przeznaczonych 200 mln zł.

W obecnej koncepcji pierwsze parkingi podziemne w Warszawie nie będą duże. Przypomnijmy, że przed laty była mowa o dużych obiektach, które miały powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jednak proponowane inwestorom warunki nie wydały im się atrakcyjne i tamten program budowy parkingów podziemnych padł, w ruch muszą pójść zatem  fundusze publiczne.
Ale teraz koncepcja jest inna – parkingi będą mniejsze, bo chodzi przede wszystkim o to, żeby samochody nie parkowały na ulicach i placach, odbierając innym tę przestrzeń publiczną. Poza tym, według szacunków Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) ok. 30 proc. ruchu samochodowego w centrum generują kierowcy szukający miejsc postojowych. Tu również sytuację mają poprawić nowe parkingi pod ziemią.

Pierwsze dwa podziemne parkingi w Warszawie

Z dziesięciu planowanych inwestycji na razie podano ewentualne lokalizacje dla dwóch parkingów. Pierwszy na Woli, pod ul. Chłodną 36/46 (pod boiskiem szkolnym, które będzie remontowane), na dwóch kondygnacjach będzie mógł pomieścić 225 samochodów. Jeszcze w tym roku rozpoczną się przygotowania, rozpoczęcie budowy jest planowane na rok 2018 i potrwa 2-3 lata.

Drugą analizowaną lokalizacją jest teren między jezdnią ul. W. Rzymowskiego i ul. Orzycką, przy skrzyżowaniu z ul. Gotarda na Mokotowie – tu jeszcze liczba miejsc parkingowych nie jest znana. Na obie te inwestycje Rada m.st. Warszawy przeznacza w budżecie 20 mln zł.

Za budowę parkingów podziemnych w Warszawie odpowiedzialny będzie pion inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego, później przejdą one w kompetencje Zarządu Dróg Miejskich. Powstanie też System Zarządzania Parkowaniem, który będzie podpowiadał (aplikacja na smartfona), gdzie znajdują się wolne miejsca. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN (Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego), ale także na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach Zarządu Terenów Publicznych.

O kolejnych ośmiu lokalizacjach władze miasta jeszcze nie chcą mówić. W 2006 roku prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz planowała budowę 17 parkingów podziemnych w ramach PPP, później już była mowa tylko o sześciu, ale jak dotąd nie wybudowano ani jednego. A co do lokalizacji dla takich inwestycji to wówczas padały m.in. adresy: pl. Powstańców Warszawy, okolice pl. Wilsona, pl. Trzech Krzyży, ul. E.Plater, ul. Wybrzeże Gdańskie, pl. Konstytucji, pl. Bankowy oraz Mariensztat. Teraz mamy póki co ulicę Chodną i okolice skrzyżowania ul. Rzymowskiego z Gotarda. Zgodnie z zapowiedzią władz miasta budowa dziesięciu podziemnych parkingów to przedsięwzięcie zakrojone na 5-6 lat.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej