Warszawa planuje budowę 10 podziemnych parkingów
Od ponad 10 lat władze Warszawy obiecują budowę parkingów podziemnych w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Coś się ruszyło w tej sprawie. Padły kolejne obietnice, że powstanie 10 takich obiektów na ponad 2 tys. miejsc, na te inwestycje zostanie przeznaczonych 200 mln zł.
W obecnej koncepcji pierwsze parkingi podziemne w Warszawie nie będą duże. Przypomnijmy, że przed laty była mowa o dużych obiektach, które miały powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jednak proponowane inwestorom warunki nie wydały im się atrakcyjne i tamten program budowy parkingów podziemnych padł, w ruch muszą pójść zatem fundusze publiczne.
Ale teraz koncepcja jest inna – parkingi będą mniejsze, bo chodzi przede wszystkim o to, żeby samochody nie parkowały na ulicach i placach, odbierając innym tę przestrzeń publiczną. Poza tym, według szacunków Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) ok. 30 proc. ruchu samochodowego w centrum generują kierowcy szukający miejsc postojowych. Tu również sytuację mają poprawić nowe parkingi pod ziemią.
Pierwsze dwa podziemne parkingi w Warszawie
Z dziesięciu planowanych inwestycji na razie podano ewentualne lokalizacje dla dwóch parkingów. Pierwszy na Woli, pod ul. Chłodną 36/46 (pod boiskiem szkolnym, które będzie remontowane), na dwóch kondygnacjach będzie mógł pomieścić 225 samochodów. Jeszcze w tym roku rozpoczną się przygotowania, rozpoczęcie budowy jest planowane na rok 2018 i potrwa 2-3 lata.
Drugą analizowaną lokalizacją jest teren między jezdnią ul. W. Rzymowskiego i ul. Orzycką, przy skrzyżowaniu z ul. Gotarda na Mokotowie – tu jeszcze liczba miejsc parkingowych nie jest znana. Na obie te inwestycje Rada m.st. Warszawy przeznacza w budżecie 20 mln zł.
Za budowę parkingów podziemnych w Warszawie odpowiedzialny będzie pion inwestycyjny Zarządu Transportu Miejskiego, później przejdą one w kompetencje Zarządu Dróg Miejskich. Powstanie też System Zarządzania Parkowaniem, który będzie podpowiadał (aplikacja na smartfona), gdzie znajdują się wolne miejsca. System będzie zbierać informacje o wolnych miejscach w SPPN (Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego), ale także na wydzielonych innych parkingach miejskich, np. parkingach Zarządu Terenów Publicznych.
O kolejnych ośmiu lokalizacjach władze miasta jeszcze nie chcą mówić. W 2006 roku prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz planowała budowę 17 parkingów podziemnych w ramach PPP, później już była mowa tylko o sześciu, ale jak dotąd nie wybudowano ani jednego. A co do lokalizacji dla takich inwestycji to wówczas padały m.in. adresy: pl. Powstańców Warszawy, okolice pl. Wilsona, pl. Trzech Krzyży, ul. E.Plater, ul. Wybrzeże Gdańskie, pl. Konstytucji, pl. Bankowy oraz Mariensztat. Teraz mamy póki co ulicę Chodną i okolice skrzyżowania ul. Rzymowskiego z Gotarda. Zgodnie z zapowiedzią władz miasta budowa dziesięciu podziemnych parkingów to przedsięwzięcie zakrojone na 5-6 lat.