Terminal LNG w Świnoujściu - umowa z wykonawcą podpisana
15 lipca 2010 r., w obecności Ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada, została podpisana umowa na budowę terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu, pomiędzy inwestorem: spółką Polskie LNG S.A. a wykonawcą: konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) – Saipem SA (Francja) – Techint Compagnia Technica Internazionale S.p.A. (Włochy) – Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) – PBG SA (Polska) – PBG Export Sp. z o.o. (Polska). .
W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli przedstawiciele korpusu dyplomatycznego, posłowie, senatorowie, reprezentanci administracji rządowej, banków oraz mediów.
Zobacz koniecznie: Otwarcie ofert na budowę terminalu LNG w Świnoujściu - PBG najtańsze
W imieniu inwestora kontrakt podpisał prezes zarządu Polskie LNG S.A. Zbigniew Rapciak, natomiast z ramienia wykonawcy podpis pod umową złożyli: Pierre Berger z Grupy Saipem, Paolo Bigi przedstawiciel Techint oraz Tomasz Woroch z Grupy PBG. Wartość umowy wynosi 2 946 559 860 zł brutto (2 415 213 000 zł netto).
- Zawarcie tej umowy, a wcześniejsze przyjęcie specjalnej ustawy, która reguluje i upraszcza procedury związane z budową terminalu, uzyskanie decyzji środowiskowych i pozwolenie na budowę świadczą, że dotychczasowe wieloletnie mówienie o potrzebie dywersyfikacji się skończyło - teraz staje się faktem. Budowa terminalu LNG zapewni Polsce większą niezależność w wyborze dostawcy gazu ziemnego, bo dzięki niemu będziemy mogli odbierać gaz drogą morską i realizować kontrakt zawarty z Katarem. Realizowana przez nas inwestycja to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w naszej części Europy – mówi Aleksander Grad, Minister Skarbu Państwa.
Zobacz koniecznie: Świnoujście: Hiszpanie złożyli odwołanie na terminal LNG
Zadaniem konsorcjum jest wybudowanie terminalu LNG w Świnoujściu, wraz z przekazaniem do użytkowania, do 30 czerwca 2014 r. Firmy wchodzące w skład zwycięskiego konsorcjum posiadają już doświadczenie zdobyte przy budowie kilkunastu terminali LNG na świecie, w tym m.in.: Canaport LNG (Kanada), Freeport (USA), Terminal Guandong (Chiny), Pyeongtaek LNG (Korea Płd.), Zeebrugge (Belgia), Bilbao (Hiszpania), Marmara LNG (Turcja), Fos Cavaou LNG (Francja).
- Dzięki terminalowi LNG będziemy mogli pozyskać drogą morską w przyszłości nawet do 7,5 mld m3 gazu, co w przybliżeniu będzie stanowić 50% rocznego zapotrzebowania Polski na gaz ziemny. Terminal LNG to jednak nie tylko niezależność energetyczna, lecz także nowe możliwości rozwoju zawodowego. Jego realizacja stworzyła bowiem impuls do utworzenia w Szczecinie i Świnoujściu Europejskiego Centrum Szkolenia LNG, które będzie kształciło wysokiej klasy specjalistów, nie tylko na potrzeby polskiego gazoportu – dodaje Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG S.A. - Dziękuję wszystkim firmom za udział w postępowaniu i za profesjonalne przygotowanie ofert. Dziękuję też współpracownikom i partnerom PLNG za zaangażowanie w realizację tego projektu.
Zobacz koniecznie: Budowa terminalu LNG w Świnoujściu pod brytyjsko-polskim nazdorem
Budowa terminalu LNG została uznana przez Rząd RP za strategiczną inwestycję dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Terminal LNG powstanie w Świnoujściu, na terenie przeznaczonym pod rozwój portu. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3. Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy.
- Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu to jedna z głównych inwestycji szerokiego planu inwestycyjnego w zakresie rozwoju infrastruktury gazowniczej w Polsce realizowanego przez GAZ-SYSTEM S.A. Podpisana dzisiaj umowa kończy etap formalnych przygotowań i rozpoczyna fazę wykonawczą projektu. Budowa terminalu LNG oraz nowych gazociągów i połączeń transgranicznych, realizowanych przez naszą spółkę umożliwi w przyszłości innym krajom z regionu Europy Środkowo-Wschodniej dostęp do globalnego rynku skroplonego gazu ziemnego z wykorzystaniem polskiej infrastruktury przesyłowej – wyjaśnia Jan Chadam, prezes zarządu GAZ-SYSTEM S.A. – spółki, która koordynuje całą inwestycję.
Rozpoczęcie budowy terminalu planowane jest na drugą połowę 2010 r., a zakończenie – na 30 czerwca 2014 r.