Terminal II - coraz bliżej...?
Inwentaryzacja w hali odlotów Terminalu II warszawskiego lotniska dobiega końca. Ekspertyza Instytutu Techniki Budowlanej ma doprowadzić do tego, by intencja PPL uruchomienia tej słynnej już części Okęcia jeszcze w grudniu 2007 r. stała się faktem. Dziś działa tylko hala przylotów, a pasażerowie tłoczą się w starym terminalu. Hala odlotów czeka na otwarcie od ... ośmiu mięsięcy, czyli od kwietnia tego roku.
Decyzja Państwowej Straży Pożarnej - niedopuszczenie do użytku publicznego hali odlotów Terminalu II - skutecznie zablokowała ruch na stołecznym lotnisku. Zainstalowany w obiekcie Dźwiękowy System Ostrzegawczy nie spełnia wymogów bezpieczeństwa (przepisy o ochronie przeciwpożarowej). Hałas emitowany przez pracujące wentylatory zagłusza komunikaty podawane przez DSO.
Ponieważ obniżenie poziomu hałasu, który jest wywołany pracą wentylatorów oddymiających, wymagałoby dużych prac budowlanych - by uzyskać efekt wymagany przez normy - konieczne będzie przeprojektowanie DSO. Tak, by emitował komunikaty głośniej niż obecnie.
Test DSO w Terminalu II odbył się w nocy z 14 na 15 listopada.
"Niezbędna będzie wymiana części głośników na głośniki o większej mocy i lepszej charakterystyce. Prawdopodobnie w niektórych miejscach trzeba będzie również zastosować głośniki kierunkowe. Być może wskazanym będzie również zastosowanie dodatkowych wzmacniaczy" - wylicza Artur Burak, rzecznik prasowy PPL. " Prace projektowe będą mogły ruszyć po zakończeniu testu z wykorzystaniem głośników, które docelowo miałyby być zastosowane. Wówczas będzie można przystąpić już do konkretnych rozmów z projektantem systemu."
Zdaniem profesora Mirosława Kosiorka, kierownika Zakładu Badań Ogniowych ITB, komunikaty w tego rodzaju systemach powinny być emitowane przez głos żeński ponieważ generalnie głośniki lepiej przenoszą dźwięki o wyższych częstotliwościach.Wyniki badań Instytutu Techniki Budowlanej posłużą do opracowania szczegółowego raportu, który odpowie na pytanie co należy zrobić, żeby nowy terminal na Okęciu został (chciałoby się rzec: wreszcie...!) uruchomiony. Nadal trwa spis stanu budowy hali odlotów i pirsu północnego. Najdłużej potrwają analizy wszystkich instalacji: grzewczej, elektrycznej oraz wentylacji i klimatyzacji. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze powołało specjalną komisję przetargową, która będzie zajmowała się wyłanianiem wykonawców tych robót (przypomnijmy, że 12 października 2007 r. PPL zerwały umowę z konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela).