Terminal II - coraz bliżej...?

2007-11-14 13:03

Inwentaryzacja w hali odlotów Terminalu II warszawskiego lotniska dobiega końca. Ekspertyza Instytutu Techniki Budowlanej ma doprowadzić do tego, by intencja PPL uruchomienia tej słynnej już części Okęcia jeszcze w grudniu 2007 r. stała się faktem. Dziś działa tylko hala przylotów, a pasażerowie tłoczą się w starym terminalu. Hala odlotów czeka na otwarcie od ... ośmiu mięsięcy, czyli od kwietnia tego roku.

Decyzja Państwowej Straży Pożarnej - niedopuszczenie do użytku publicznego hali odlotów Terminalu II - skutecznie zablokowała ruch na stołecznym lotnisku. Zainstalowany w obiekcie Dźwiękowy System Ostrzegawczy nie spełnia wymogów bezpieczeństwa (przepisy o ochronie przeciwpożarowej). Hałas emitowany przez pracujące wentylatory zagłusza komunikaty podawane przez DSO.

Ponieważ obniżenie poziomu hałasu, który jest wywołany pracą wentylatorów oddymiających, wymagałoby dużych prac budowlanych - by uzyskać efekt wymagany przez normy - konieczne będzie przeprojektowanie DSO. Tak, by emitował komunikaty głośniej niż obecnie.
Test DSO w Terminalu II odbył się w nocy z 14 na 15 listopada.

"Niezbędna będzie wymiana części głośników na głośniki o większej mocy i lepszej charakterystyce. Prawdopodobnie w niektórych miejscach trzeba będzie również zastosować głośniki kierunkowe. Być może wskazanym będzie również zastosowanie dodatkowych wzmacniaczy" - wylicza Artur Burak, rzecznik prasowy PPL. " Prace projektowe będą mogły ruszyć po zakończeniu testu z wykorzystaniem głośników, które docelowo miałyby być zastosowane. Wówczas będzie można przystąpić już do konkretnych rozmów z projektantem systemu."

Zdaniem profesora Mirosława Kosiorka, kierownika Zakładu Badań Ogniowych ITB, komunikaty w tego rodzaju systemach powinny być emitowane przez głos żeński ponieważ generalnie głośniki lepiej przenoszą dźwięki o wyższych częstotliwościach.Wyniki badań Instytutu Techniki Budowlanej posłużą do opracowania szczegółowego raportu, który odpowie na pytanie co należy zrobić, żeby nowy terminal na Okęciu został (chciałoby się rzec: wreszcie...!) uruchomiony. Nadal trwa spis stanu budowy hali odlotów i pirsu północnego. Najdłużej potrwają analizy wszystkich instalacji: grzewczej, elektrycznej oraz wentylacji i klimatyzacji. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze powołało specjalną komisję przetargową, która będzie zajmowała się wyłanianiem wykonawców tych robót (przypomnijmy, że 12 października 2007 r. PPL zerwały umowę z konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej