Rosja może odnieść sukces

2009-02-16 17:37

Budowa Russia Tower, najwyższego budynku Europy, została wstrzymana. W obliczu globalnego kryzysu i jego wpływu na gospodarkę w Rosji zamrożono wiele inwestycji budowlanych ze względu na problemy z ich finansowaniem. Niepewne przyszłości banki niechętnie finansują deweloperów, a ceny nieruchomości w 2009 roku będą spadać.

Kredyty hipoteczne są obecnie poza zasięgiem wielu klientów, a stopy procentowe dochodzą nawet do 30%. To jednak skutki krótkoterminowe, bowiem w ujęciu długookresowym Rosja wyda blisko 1 bilion dolarów na inwestycje zwiazane z budownictwem i infrastrukturą.
Tomasz Zagdan, analityk firmy doradczej Frost & Sullivan, stwierdza: "W 2007 roku prognozy dotyczące trendów i perspektyw wzrostu wyglądały zgoła inaczej. W ciągu ostatnich 5 lat Rosja przeżywała prawdziwą eksplozję na rynku budowlanym. W 2006 i 2007 roku notowano w tej branży bezprecedensowe stopy wzrostu - o 18% w porównaniu z latami ubiegłymi. W 2007 roku wartość produkcji w tym sektorze osiągnęła 3293,3 mld rubli, co stanowi równowartość ok. 134 mld dolarów. Silny popyt na nieruchomości handlowe i mieszkaniowe wywindował ceny na niewyobrażalne poziomy. Prognozy i przewidywania dla branży budowlanej na lata 2008 i 2009 zakładały dalszy dynamiczny wzrost".
Obecnie jednak wielu deweloperów musi wstrzymywać swoje inwestycje. Jeżeli kryzys się utrzyma i zagrozi ich płynności finansowej, mogą być zmuszeni do wyprzedania części swoich aktywów i projektów w toku za cenę niższą od ich realnej wartości. Ponadto, recesja już teraz negatywnie wpłynęła na indeksy RTS i MICEX – dwóch największych rosyjskich giełd papierów wartościowych. Redukcja liczby realizowanych inwestycji budowlanych wraz ze zmniejszeniem się dostępności finansowania może spowodować dalsze spadki, a nawet upadłości. Dlatego też najprawdopodobniej pojawią się możliwości przejmowania całych spółek po atrakcyjnych cenach. "Przejęcia na rynku rosyjskim mogą utworzyć solidną podstawę do odbudowy po kryzysie, kiedy sytuacja na rynkach i w gospodarce wróci do normy" – uważa Tomasz Zagdan.
Atrakcyjne możliwości w branży budowlanej, nawet w okresie trwania kryzysu, pojawiły się dzięki wybraniu Soczi na gospodarza Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2014. Władze rosyjskie zobowiązały się zainwestować w mieście ponad 12 mld dolarów by spełnić wymogi Komitetu Olimpijskiego. Około 7 mld dolarów ma pochodzić z funduszy rządowych, natomiast pozostałą część mają wyłożyć inwestorzy prywatni. W obliczu tak ogromnej transformacji i potężnych inwestycji infrastrukturalnych Soczi już zmieniło się w gigantyczny plac budowy. Oprócz inwestycji  m.in. w koleje, autostrady, oczyszczalnię ścieków  i port,  przewidywany jest także remont lotniska w i utworzenie dodatkowych 35 tys. miejsc hotelowych – największe koncerny hotelowe, takie jak Sheraton, Hilton i Kempinski już teraz rozważają realizację inwestycji w Soczi. Ogółem przewiduje się, że do 2014 roku Soczi powiększy się niemal dwukrotnie, a liczba odwiedzających miasto turystów wzrośnie z poziomu 4 do 7 mln rocznie.
W perspektywie długoterminowej sytuacja rysuje się jeszcze bardziej obiecująco. W ciągu ostatnich pięciu lat Rosja cieszyła się doskonałą koniunkturą, przy średniorocznym wzroście PKB na poziomie 7,28% w latach 2003-2007. Szybki wzrost spowodował jednak duże braki w infrastrukturze, więc do zapewnienia zrównoważonego rozwoju w przyszłości konieczny będzie w ujęciu długoterminowym odpowiedni rozwój infrastruktury. Najpilniejsze są inwestycje w infrastrukturę kolejową, lotniska, sieć dróg oraz sieć przesyłu wody i energii. Szacunki dotyczące kosztu realizacji tych projektów są różne, jednak wszystkie podawane sumy ogromne. Merill Lynch ocenia, że Rosja w ciągu najbliższych trzech lat wyda na infrastrukturę ok. 325 mld dolarów. VTB Capital, moskiewski oddział inwestycyjny VTB Banku (Vnesheconombank) twierdzi, że w ciągu najbliższej dekady Rosja na inwestycje infrastrukturalne potrzebować będzie aż 1000 mld dolarów.
W ramach nowej „Strategii Transportowej”, którą ogłosił premier Władimir Putin w październiku 2008 r. Rosja planuje wydać 13,5 bln rubli (ok. 549 mld dolarów) na infrastrukturę transportową, z czego prawie 5 bln rubli ma pochodzić z budżetu federalnego. Do roku 2015 planuje się budowę i remont 8 tys. kilometrów federalnych dróg publicznych i 1900 kilometrów federalnych dróg płatnych. Założenia te wydają się niezbyt realistyczne, biorąc pod uwagę, że rosyjskie rezerwy walutowe właśnie skurczyły się o 19% wskutek realizacji najpilniejszych potrzeb finansowych kraju.
Niezależnie od tego, zakładając bardziej realistyczny scenariusz wykonania tego planu w 20%, nadal konieczne będzie wyasygnowanie do 2015 roku niemal 110 mld dolarów na inwestycje. „W celu umożliwienia realizacji tych planów władze rosyjskie tworzą struktury ramowe dla partnerstwa publiczno-prywatnego, które stanowiłoby solidną podstawę do wykonania takich ambitnych założeń. Samorządy lokalne poszły nawet dalej proponując przepisy uzupełniające federalne akty prawne” – dodaje Tomasz Zagdan.  
Choć rosyjski rynek oferuje duży potencjał wzrostu i znaczące możliwosci zysku należy pamiętać również o zagrożeniach i wyzwaniach.  Kluczem do odniesienia sukcesu w Rosji jest dokładna analiza rynku, strategia rynkowa uwzględniająca specyfikę tego kraju, znajomość i zrozumienie  kultury biznesowej, a także wiarygodni lokalni partnerzy biznesowi.  

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej