Roboty budowlane na Pomorzu. PKP wybrały wykonawcę
Zarząd PKP wybrał wykonawcę budowy dwóch kluczowych inwestycji kolejowych Pomorza. Roboty budowlane zrealizuje włoska spółka Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie. Projekty realizowane są w ramach Regionlanego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. Łączna wartość kontraktów wynosi ponad 219 mln złotych netto.
Zarząd PKP podpisał 5 października dwie umowy o roboty budowlane, z włoską spółką Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A. Włoski wykonawca zrealizuje dwie inwestycje kolejowe, które dla Pomorza są priorytetowe. Kluczowe realizacje to:
- Modernizacja tzw. "Kościerskiego korytarza kolejowego, na odcinku Kościerzyna - Gdynia,
- Modernizacja tzw. "Helskiego korytarza kolejowego na odcinku Reda - Hel".
Oba projekty są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Roboty budowlane - zakres
1. Modernizacja tzw. "Kościerskiego korytarza kolejowego, na odcinku Kościerzyna - Gdynia, obejmuje:
- wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,5 km toru,
- naprawę bieżącą z wymianą wszystkich podkładów kolejowych,
- naprawę bieżącą torów (o długości 60,3 km),
- wzmocnienie podtorza, wymianę 4 rozjazdów.
Wykonawca zrealizuje zabudowę dwóch nowych rozjazdów kolejowych nad pobudowanym posterunku Glincz, który w przyszłości umożliwi przywrócenie połączenia między liniami kolejowymi nr 209 i nr 229. Realizacja zakłada również naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 13 stacjach i przystankach osobowych oraz budowę peronu i urządzeń obsługi podróżnych na 1 przystanku osobowym wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia.
Linia kolejowa na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa, jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dwutorową. Jest to połaćzenie kolejowe o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych. Przedsięwzięcie ma na celu uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 20 – 30 minut, w zależności od taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Koszt całkowity projektu wynosi 106 628 145,56 złotych brutto. Roboty budowlane oraz prace projektowe opiewają na 104 346 268,90 złotych brutto.
Roboty budowlane w ramach drugiego zadania
Zakres modernizacji tzw. "Helskiego korytarza kolejowego" obejmuje:
- wymianę nawierzchni kolejowej (o długości 10,8 km),
- bieżącą naprawę z całkowitą wymianą podkładów na długości 23, 3 km,
- lokalne wzmocnienie podtorza,
- wymianę 11 rozjazdów.
Spółka budowlana wykona także zamianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych oraz zainstaluje sygnalizację przejazdową oraz 10 kompletów telewizji przemysłowej. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia zostanie naprawiona infrastruktura kolejowa na terenie modernizowanego obszaru.
Linia kolejowa Reda - Hel
Linia kolejowa Reda - Hel, to linia jednotorowa, pasażersko-towarowa.
Całkowity koszt inwestycji wynosi 117 171 171, 32 złotych brutto. Roboty budowlane i prace projektowe szacowane są na 114 837 974, 79 złotych brutto.
Po przebudowwie linia kolejowa relacji Reda - Hel, umożliwi lepszy dostęp do obszarów gospodarczych regionu (Puck, Władysławowo, Jastarnia, Hel), co więcej przedsięwzięcie przyczyni się do poprawy dostępności do rynków pracy i edukacji, jak również odciąży wojewódzką sieć drogową. Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie ma 27 miesięcy na realizację obu inwestycji. Zadania będą realizowane w systemie "projektuj-buduj".