Na polskich drogach więcej nawierzchni betonowych

2017-04-18 17:08
Droga z nawierzchnią betonową
Autor: SPC Droga z nawierzchnią betonową

Obecnie w budowie jest 120 km autostrad z nawierzchnią betonową, a do 2023 roku ma ich powstać ponad 800 km. To między innymi efekt przekonywania GDDKiA przez cemenciarzy i betoniarzy, że drogi betonowe są 3,5 raza trwalsze i połowę tańsze w budowie i eksploatacji od tych z nawierzchnią asfaltową.

Jeszcze niedawno większość nowych dróg w Polsce miało nawierzchnię bitumiczną, tych z nawierzchnią betonową było niewiele. Producenci cementu zrzeszeni w Stowarzyszeniu Producentów Cementu przez lata walczyli o uznanie betonu za materiał nie gorszy, a nawet lepszy, od asfaltu i jak sami twierdzą – osiągnęli sukces.

Nawierzchnie betonowe lepsze i tańsze

Jak podaje Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC), mamy w Polsce 600 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią betonową, co daje 20-procentowy udział w drogowym torcie. Dla porównania, w Czechach ten udział wynosi 65%, w Niemczech 60%, w Wlk. Brytanii jest tyle samo dróg betonowych co asfaltowych. Ale i w Polsce przybywa dróg betonowych. W budowie jest kolejnych 120 km, a jak twierdzi prof. Jan Deja, dyrektor biura zarządu SPC, w nowej perspektywie finansowej do roku 2023 powstanie ich jeszcze 800 km.
Sporo buduje się także lokalnych dróg z betonu. Jest ich obecnie 600 km i będzie więcej, bo drogi w tej technologii są dla samorządów tańszym rozwiązaniem. I nie chodzi tylko o samą budowę, ale przede wszystkim o ich utrzymanie.

– Drogi betonowe mają 2,5-3,5 razy większą trwałość niż te z nawierzchnią asfaltową. A przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań z zastosowaniem betonu wysokowytrzymałościowego będą nawet 7-krotnie trwalsze – zapewniał Jan Deja podczas corocznej konferencji Stowarzyszenia Producentów Cementu. Powołał się również na niemieckie badania, według których po 23 latach użytkowania napraw (i to niewielkich) wymagało tylko 5% nawierzchni betonowych, natomiast w przypadku asfaltowych było ich 80-100%. I właśnie taka filozofia wyboru technologii dla drogi lokalnej przyświeca samorządom.
- Jak wynika z porównania aktualnie budowanych dróg, te betonowe są tańsze od asfaltowych już na etapie budowy – zauważa Jan Deja. – Koszt budowy 1 km dwupasmowej drogi ekspresowej asfaltowej z nawierzchnią asfaltową wynosi ponad 2,7 mln zł, zaś z betonu niecałe 2 mln. Koszt utrzymania w dobrym stanie 1 km drogi z nawierzchnią asfaltową na przestrzeni 30 lat to ponad 2,6 mln zł, natomiast betonowej niespełna 500 tys.

Zostało też dowiedzione, że drogi z betonową nawierzchnią są bezpieczniejsze dla kierowców. Jest na nich lepsza widoczność, nie występuje efekt koleinowania, charakteryzują się dużą przyczepnością. Aż trudno uwierzyć, że przy takich ekonomicznych i użytkowych zaletach dróg z nawierzchnią betonową, tak mało się ich relatywnie buduje. Najdłuższy odcinek drogi z nawierzchnią betonową ma w Polsce 153,8 km i znajduje się na autostradzie A4 ze Zgorzelca do Bielan Wrocławskich.

Przemysł cementowy w Polsce

Na konferencji SPC powiało lekkim optymizmem co do wzrostu produkcji cementu. Tak wynika przynajmniej z prognoz stowarzyszenia. Oprócz dróg, producenci cementu oraz betonu będą teraz mocniej podkreślać zalety swoich produktów dla budownictwa mieszkaniowego, tak jedno- jak i wielorodzinnego. Współczesne budownictwo betonowe, prefabrykowane jest tańsze od innych technologii, szybsze w realizacji, zapewnia też lepsze parametry dla energooszczędności, izolacyjności akustycznej, bezpieczeństwa pożarowego – o czym szczególnie zapewniał Marcelo Catala, członek zarządu SPC, prezes zarządu Cemex Polska.

Producenci cementu w Polsce
Autor: SPC

Z kolei Andrzej Ptak, przewodniczący Stowarzyszenia Producnetów Cementu, prezes zarządu i dyrektor generalny Grypy Ożarów, podsumował sytuację w branży cementowej. W Polsce przemysł cementowy to 14 nowoczesnych zakładów, należących do ośmiu właścicieli (Cementownia Kraków Nowa Huta, Cementownia Odra, Cementownia Warta, CEMEX Polska, Dyckerhoff Polska, Grupa Ożarów, Górażdże Cement i Lafarge Cement). Według szacunków SPC przemysł cementowy tworzy bezpośrednio 4 tysiące miejsc pracy, a pośrednio – około 25 tysięcy. Moce produkcyjne polskich cementowni sięgają 22-24 mln ton cementu, w 2016 roku były wykorzystane w 70%. Rok 2016 był trzecim z kolei rokiem, w którym nie odnotowano spadków sprzedaży cementu. Ubiegły rok według szacunków SPC zakończył się sprzedażą cementu na poziomie 15,7 mln ton, czyli ok. 2% więcej niż w roku 2015.

Sprzedaż cementu w Polsce
Autor: SPC
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej